ضرورت فهم قرآن از طریق هنر و اندیشه

1395/3/25 ۰۷:۲۵

ضرورت فهم قرآن از طریق هنر و اندیشه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن و عترت تأکید کرد وقتی حقوق مردم پایمال می‌شود و غیبت رواج می‌یابد، گمراهی جامعه را فرا می‌گیرد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن و عترت تأکید کرد

وقتی حقوق مردم پایمال می‌شود و غیبت رواج می‌یابد، گمراهی جامعه را فرا می‌گیرد


 

رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام

مریم سادات گوشه : نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام دیروز توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد. به گزارش «ایران» قطع اختصاصی این قرآن در اندازه
42 در 57 سانتیمتراست و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن  می‌توان به  کاغذ دست‌ساز زرافشان شده، نگارش به خط ثلث، طراحی 176 تذهیب اختصاصی برای هر صفحه، جلد و رحل قلمزنی شده از جنس نقره و پلاتین، جلد تزئین شده با بیش از 1350 قطعه برلیان و یاقوت کبود اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی این اثر در قلمزنی جلد، کار محمدعلی ساعی است که سه سال زمان صرف آن شده است و آن هم طراحی جلد نقره با قطع بزرگ به فرم کتاب که تمام نکات هندسی در نقوش را به ظرافت در آن رعایت کرده است. همچنین در این مراسم 7 جلد از اثر کم نظیر «قطره‌ای از دریا» که شرح 12 جلدی بر سخنان امام علی(ع) به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌زاده ایلی است رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هم به میزان قابل توجهی نسبت به وضعیت فرهنگی کشور نگرانی جدی داریم.
به گزارش «ایران»، شامگاه دیروز آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت با شعار «به سوی فهم قرآن » با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونانش و برخی نمایندگان مجلس در محل مصلای تهران برگزار شد.
علی جنتی در این مراسم با اشاره به نگرانی اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت فرهنگی جامعه در این باره ادامه داد: وقتی در جامعه تظاهر و ریا رواج یابد و هواهای نفسانی نظیر خودخواهی‌ها در جامعه فراگیر شود، مردم نسبت به گناه حساسیت نخواهند داشت. وقتی حقوق مردم پایمال می‌شود، غیبت رواج می‌یابد، راستگویی کمتر مشاهده می‌شود و گمراهی و گناه جامعه را فرا می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: اگر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مجموعه نظام براساس معارف بلند قرآن کریم صورت گیرد و به نحو صحیحی مردم با فرهنگ قرآن و اهل بیت آشنا و به آن معتقد شدند، قطعاً ثبات و آرامش در جامعه حکمفرما می‌شود و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
وزیر ارشاد تأکید کرد: ما باید بر اساس کلام مولا امیرالمؤمنین به قرآن مراجعه کنیم زیرا قرآن کریم شفای دردهای جامعه را معرفی می‌کند.
جنتی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته گام‌های مؤثری در جهت رشد دینی و نشر آموزه‌های قرآن کریم و فراهم آوردن فضای با نشاط فرهنگی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی بردارد، خاطرنشان کرد: ما عمیقاً معتقدیم بحران‌های روحی در جهان امروز که ریشه آن در یأس، احساس بی هویتی و پوچ‌گرایی است و گاه نشانه‌هایی از آن در جامعه ما نیز مشاهده می‌شود نتیجه دوری از پیام انبیا و معارف الهی است و راه رهایی از گرداب مادیت و صعود به قله‌های کمال انسانی در گرو فهم درست قرآن و عمل به آن است.
او در ادامه افزود: این نمایشگاه با شعار «به سوی فهم قرآن» در پی وصول به این هدف مهم و حیاتی از طریق بهره‌گیری از خلاقیت‌های هنری و آثار اندیشمندان در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش، ادبیات و غیره می‌باشد. وی افزود: این نمایشگاه عرصه مناسبی است برای عرضه و تبادل تجربیات در زمینه شیوه‌های فهم قرآن از طریق عنصر هنر و اندیشه برای تمام اقشار و طبقات اجتماعی و زمینه‌ای مطمئن برای ایجاد دلبستگی و وابستگی به قرآن عزیز و دمیدن روح امید و نشاط و نوآوری و دستیابی به سبک زندگی قرآنی است.
وزیر ارشاد با اشاره به هدف اصلی قرآن کریم که هدایت انسان‌ها به سوی آرامش، خوشبختی و سعادت است، خاطرنشان کرد: سمت و سوی نمایشگاه قرآن علاوه بر فهم قرآن باید احیای قرآن میان مسلمانان جهان باشد. الحمدلله در نمایشگاه قرآن موضوعاتی مانند رسانه و احیای قرآن، دانشگاه و احیای قرآن و همچنین مدرسه، حوزه علمیه، خانواده و جوان هریک با احیای قرآن مورد توجه قرار گرفته‌اند.
جنتی در ادامه سخنانش با اشاره به سوره یوسف در قرآن گفت: پاسخ ده‌ها مشکل اساسی در زمینه اخلاق، مدیریت، اقتصاد و تربیت را می‌توان در این سوره یافت که متناسب با شرایط امروز جامعه است. اول بعد فرهنگی است. در این سوره طریق رهایی از معضلات اخلاقی را منحصر در خودسازی و مهار نفس سرکش دانسته و راه نجات از کید نفس اماره را تمسک به صبر و بردباری و حتی تحمل ناملایمات حتی به قیمت قبول سختی‌ها در زندان دانسته. مسأله دوم، مدیریت صحیح در جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و سومین بخش داستان یوسف به مدیریت صحیح اقتصادی که باعث آبادی مصر و رفاه مردم شد، اشاره گردیده است. همچنین در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه قرآن، به تشریح ویژگی‌های نمایشگاه امسال پرداخت.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: