سیستم آموزشی در انتظار كتب‌ اهل‌سنت و زبان‌های مادری

1394/2/5 ۰۹:۴۹

سیستم آموزشی در انتظار كتب‌ اهل‌سنت و زبان‌های مادری

وزیر ارشاد پنجشنبه شب با اهل فرهنگ و رسانه سیستان و بلوچستان دیدار كرد. در حوزه فرهنگی حرف‌های بسیاری گفته شد و در آن میان سخن به ضرورت‌های استانی و بومی در دانشگاه‌ها نیز كشید. علی جنتی اشاره‌ای كوتاه به این بحث داشت: «باید از كتاب‌های اهل سنت در دانشگاه‌های استان‌های سنی‌نشینی كه اكثریت آنها اهل سنت هستند، استفاده شود.» جنتی در یك جمله یكی از مسائل جدی مربوط به حوزه دانشگاه‌های واقع در مناطق سنی‌نشین كشور را به صورت كلی مطرح كرد.

 

وزیر ارشاد از لزوم تدریس كتاب‌های اهل‌سنت در دانشگاه گفت

وزیر ارشاد پنجشنبه شب با اهل فرهنگ و رسانه سیستان و بلوچستان دیدار كرد. در حوزه فرهنگی حرف‌های بسیاری گفته شد و در آن میان سخن به ضرورت‌های استانی و بومی در دانشگاه‌ها نیز كشید. علی جنتی اشاره‌ای كوتاه به این بحث داشت: «باید از كتاب‌های اهل سنت در دانشگاه‌های استان‌های سنی‌نشینی كه اكثریت آنها اهل سنت هستند، استفاده شود.» جنتی در یك جمله یكی از مسائل جدی مربوط به حوزه دانشگاه‌های واقع در مناطق سنی‌نشین كشور را به صورت كلی مطرح كرد.

در هفت استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، كردستان، گلستان، كرمانشاه و فارس شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت مشغول به فعالیت است، حدود ٣٤٠ مدرسه دینی اهل سنت با بیش از ٣٧ هزار طلبه می‌توانند در چنین مدارسی آموزش ببینند اما در دانشگاه‌های استان‌های سنی‌نشین خبری از آموزه‌ها و كتاب‌های اهل سنت نیست و به نظر می‌رسد وزیر ارشاد تمایل دارد تا با سخن گفتن از این موضوع راه را برای ورود به بحث لزوم وجود كتاب‌های ویژه اقلیت‌های مذهبی و تدریس آن در دانشگاه‌ها باز كند.

صحبت‌های وزیر در خصوص لزوم ورود كتاب‌های اهل سنت به دانشگاه در حالی است كه این اتفاق در مدارس رخ داده است. «هدیه‌های آسمان ویژه اهل سنت» از سال دوم دبستان وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شود، كودكان اهل سنت مانند اقلیت‌های دینی حالا این فرصت را در اختیار دارند تا در كلاس‌های درس دینی در خصوص مذهب خود بخوانند و بدانند، این اتفاقی است كه هنوز در دانشگاه‌های كشور رخ نمی‌دهد.

كردستان، پرجمعیت‌ترین استان به لحاظ جمعیت اهل تسنن در كشور در حال حاضر حدود ۷۰ هزار دانشجو دارد كه در مراكز عالی استان مشغول به تحصیل هستند، به نظر می‌رسید پیشنهاد وزیر راهكار تقریبا ساده‌ای است برای در نظر گرفتن نیازهای آموزشی بخش قابل توجهی از دانشجویان كشور، راهكاری كه با توجه به اهمیت توجه به نیازهای اقلیت، تاثیری احتمالا ماندگار در بالارفتن میزان رضایت در جمعیت دانشجویی در استان‌های مورد ذكر خواهد گذاشت.

 

در پی زبان مادری

صحبت از حضور كتاب‌های ویژه اهل سنت در دانشگاه‌ها، بحث ورود زبان مادری به سیستم آموزشی كشور را نیز به یاد می‌آورد. با آغاز دولت یازدهم اقلیت‌ها بر مبنای وعده‌های دولت تدبیر و امید و البته حمایت برخی دولتمردان از ایده ورود زبان مادری به سیستم مدارس و دانشگاه‌ها، به حضور زبان مادری‌شان در پشت نیمكت‌های مدرسه و صندلی‌های دانشگاه دل بستند.

دی ماه سال گذشته دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: «آموزش به زبان مادری برای سایر زبان‌ها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور كار است». علی یونسی از كارگروه ویژه آموزش و پرورش برای تدوین كتاب‌های مناسب با زبان‌های اقوام خبر داد. وزیر ارشاد با گفتن اینكه «آنچه قانون اساسی گفته است.» موضع خود را نسبت به این موضوع اعلام كرد. او گفت: «ظاهرا این موضوع در اصل پانزدهم قانون اساسی درج شده است. طبیعتا ما باید در حدی كه قانون اساسی گفته از این كار حمایت و پشتیبانی كنیم»، وزیر ارشاد از ظرفیت‌های قانون رسمی كشور برای عملی شدن این برنامه نیز سخن گفت و وزیر آموزش و پرورش هم از «اولویت داشتن» این بحث گفت تا سناریوی حمایت دولت از كلید خوردن ورود زبان مادری به سیستم آموزشی كامل شود. اسفند ماه سال گذشته با رونمایی از كتاب آموزش زبان كردی مدرسه صلاح‌الدین ایوبی سقز، نخستین گام از وعده‌های داده شده توسط دولت عملی شد، اواخر فروردین امسال نیز رییس دانشگاه آزاد اسلامی سنندج از تصویب سرفصل‌های آموزش زبان و ادبیات كردی در دانشگاه‌ها، در فرهنگستان زبان و ادبیات كشور خبر داد: «خوشبختانه در پی درخواست این دانشگاه برای ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان در حوزه زبان و ادبیات كردی شاهد موافقت فرهنگستان زبان و ادبیات كشور با ارایه درس اختیاری زبان و ادبیات كردی هستیم.» به این ترتیب تا پای این ماجرا به آموزش عالی نیز برسد و البته امید به گسترش تدریس و تالیف ویژه قومیت‌های گوناگون را بالا ببرد. هرچند همچنان صحبتی از افزوده شدن كتاب‌های زبان تركی در سیستم آموزشی مطرح نیست اما با توجه به نیاز موجود به ویژه مشكلات متعددی كه به خصوص كودكان دبستانی با آن روبه‌رو هستند به نظر می‌رسد كه دیر یا زود گستره زبان مادری پای خود را از زبان كردی پیش‌تر می‌گذارد. كودكان دبستانی كه در سن شش یا هفت سالگی بلافاصله از محیط خانه كه در آن به زبان خود (آذری، عربی، كردی و...) سخن گفته و شنیده‌اند با ورود به محیطی كه تنها در آن فارسی تكلم می‌شود با مشكلات آموزشی رو به رو می‌شوند كه سیاست دولت در رسمی كردن حضور زبان قومیت‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از این مشكلات را حل كند.

كلام كوتاه وزیر ارشاد در دیدار با اهالی فرهنگ در سیستان و بلوچستان، تنها یك جمله بود اما همین یك جمله برای بازگشت به وعده‌های دولت تدبیر و امید و یادآوری لزوم تغییر سیاست آموزشی مبتنی بر توجه به همه خرده‌فرهنگ‌ها كافی است.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: