پیام حضرت آیت الله سبحانی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)

1393/4/1 ۱۳:۰۷

پیام حضرت آیت الله سبحانی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)

صلح امام حسن (ع) مشکل ترین مسیر امامت در تاریخ اسلام است آیت الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان با ارسال پیامی به کنگره سبط النبی از صلح امام حسن (ع) به عنوان یکی از مشکل ترین مسیر های امامت در تاریخ اسلام یاد کرد و از آن به عنوان انقلابی ترین نرمش تاریخ یاد کرد. در پیام آیت الله سبحانی که روز یکشنبه در کنگره بین المللی سبط النبی قرائت شد، آمده است: بیشترین سخن بزرگان و اندیشمندان بر روی صلح امام حسن (ع) متمرکز می شود و دانشمندان شیعه پرده از حقاینت آن حضرت در صلح با معاویه برداشتند.

 

صلح امام حسن (ع) مشکل ترین مسیر امامت در تاریخ اسلام است

آیت الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان با ارسال پیامی به کنگره سبط النبی از صلح امام حسن (ع) به عنوان یکی از مشکل ترین مسیر های امامت در تاریخ اسلام یاد کرد و از آن به عنوان انقلابی ترین نرمش تاریخ یاد کرد.

در پیام آیت الله سبحانی که روز یکشنبه در کنگره بین المللی سبط النبی قرائت شد، آمده است: بیشترین سخن بزرگان و اندیشمندان بر روی صلح امام حسن (ع) متمرکز می شود و دانشمندان شیعه پرده از حقاینت آن حضرت در صلح با معاویه برداشتند.

وی با اشاره به کتاب صلح الحسن تالیف شیخ راضی آل یاسین افزود: علامه سید شرف الدین عاملی در مقدمه این کتاب می گوید صلح امام حسن (ع) یا متارکه و آتش بس با معاویه را شاید بتوان یکی از مشکل ترین مسیر امامت در تاریخ اسلام دانست.

این مرجع تقلید به نقل از شرف الدین افزود: این انقلابی ترین نرمش تاریخ است و تامل رنج طاقت فرسای آن همواره بحث برانگیز و سوال آفرین بوده است و متاسفانه غرض ورزان به قلم غرض و جاهلان به دیده جهل، این شگرد ایمانی را در پرده تحریف و ابهام پیچیده اند.

وی اضافه کرد: امامان همگی مظهر تقوا و روش هستند؛ تقوا در همگی شان مشترک و روش در تمامی شان متفاوت است. روش علی (ع) در دو مرحله سکوت و خروش راهگشای امت می گردد. شیوه حسن در مرحله اول روش پدر و راه حسین (ع) در مرحله دوم آن شکل می گیرد.

این مرجع تقلید در ادامه پیام خود اظهار داشت: شخصیت های تاریخ ساز بر دوگونه اند؛ گاهی شخصیت هایی تاریخ سازعصر خود بوده و حرکتی در زندگی خود پدید می آورند اما چون از صداقت و درستی برخوردار نمی باشند مرگ آنان سبب بسته شدن پرونده زندگانی آن ها می شود.

وی افزود: گاهی انسان های والایی که دارای عواطف و فضایل انسانی بوده و بالاخص از عالم بالا مورد تایید بوده اند، حرکت ها و امواجی را در زندگی بشریت پدید می آورند که هنوز به سیر خود در این دریای بی کرانه ادامه می دهند؛ هر چند به این زودی به ساحل نمی رسند. آنان همان پیامبران و اولیای الهی هستند که نمی توان برای شخصیت آنها قالب گیری کرد و به صورت محدود سخن گفت.

سبحانی افزود : زندگانی حسن بن علی(ع) در عصر پیامبر (ص) و پس از وی در عصر خلفای سه گانه آن گاه در عصر خلافت امیرمومنان سپس در دوران خلافت کوتاه خویش و پس از صلح با معاویه هر کدام برای خود پژوهشی خاصی می طلبد و تشریح آنها در گرو نگارش موسوعه است.

وی از امام حسن به عنوان مظهر علم نبوی یاد کرد و گفت: آن حضرت در سخاوت و بخشش او همین بس که سه بار همه دارایی های خود را با فقیران تنصیف کرد.

نخستین کنگره بین المللی سبط النبی، امام حسن مجتبی (ع) صبح امروز (یکشنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

در این کنگره بین المللی که به مدت دو روز و به همت مجمع جهانی اهل بیت و همکاری نهادهای فرهنگی ادامه دارد، صدها تن از شخصیت ها و پژوهشگران عرصه دین و فرهنگ از ایران و 33 کشور جهان حضور دارند.


خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: