دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت:خط اسلام ناب محمدی از زمان امام مجتبی(ع) شکل گرفت

1393/4/1 ۱۳:۰۴

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت:خط اسلام ناب محمدی از زمان امام مجتبی(ع) شکل گرفت

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت گفت: خط اسلام ناب محمدی از زمان امام حسن مجتبی(ع) و در رویارویی با حرکت بنی امیه به ویژه معاویه و یزید شکل گرفت. محمد حسن اختری روز یکشنبه در مراسم افتتاح کنگره بین المللی سبط نبی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی از صف بندی دو خط اسلام ناب و غیرناب از زمان امام مجتبی(ع) سخن گفت و افزود: امام حسن مجتبی (ع) برای رویارویی با تحریف و انحراف ها و به منظور حمایت از اسلام ناب عمر خود را در این راه خرج کردند و امروز شاهدیم که این خط به لطف خدا پیروز شد.

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت گفت: خط اسلام ناب محمدی از زمان امام حسن مجتبی(ع) و در رویارویی با حرکت بنی امیه به ویژه معاویه و یزید شکل گرفت.

محمد حسن اختری روز یکشنبه در مراسم افتتاح کنگره بین المللی سبط نبی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی از صف بندی دو خط اسلام ناب و غیرناب از زمان امام مجتبی(ع) سخن گفت و افزود: امام حسن مجتبی (ع) برای رویارویی با تحریف و انحراف ها و به منظور حمایت از اسلام ناب عمر خود را در این راه خرج کردند و امروز شاهدیم که این خط به لطف خدا پیروز شد.

وی برگزاری این همایش را به منظور شناساندن ابعاد مختلف زندگی امام مجتبی(ع) دانست و گفت: در سال های گذشته شاهد برگزاری همایشی در مورد امام مجتبی(ع) نبودیم و به همین منظور این کنگره را برگزار کردیم.

رییس کنگره بین المللی سبط نبی امام حسن مجتبی(ع) اضافه کرد: بیش از 130 مقاله داخلی و خارجی درباره دوران سیاسی، امامت، سبک زندگی و تاریخ زندگی امام مجتبی(ع) و همچنین ابهامات و شبهاتی که جنایتکاران بنی امیه نسبت به امام مجتبی(ع) و اهل بیت روا داشتند در این همایش مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد و دستاوردهای این کنگره علمی در کمیسیون های پنجگانه بررسی شده و به جهانیان عرضه می شود.

اختری از حضور نمایندگانی از 33 کشور در این کنگره بین المللی خبر داد و گفت: این همایش با همکاری نهادهای مختلف همچون دفتر ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، ستاد نماز جمعه، بنیاد تعاون سپاه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار می شود.

قرار است پس از سخنرانی رییس محترم جمهوری دکتر حسن روحانی از دائره المعارف شیعه به عنوان دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت (ویکی شیعه) به صورت رسمی افتتاح شود.

در این کنگره بین المللی که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مشارکت برخی از مجموعه های دینی – فرهنگی تا فردا (دوشنبه) ادامه خواهد داشت، 74 میهمان خارجی از 33 کشور جهان دعوت شده اند و قرار است از صاحبان مقالات برتر داخلی و خارجی تقدیر شود.

میهمانان خارجی به گفته حجت الاسلام محمد سالار مسوول کمیته بین الملل این کنگره، برخی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی کشورهای افغانستان، اوگاندا، تانزانیا، ترکیه، سوریه، سودان، فیلیپین، کامرون، مراکش، موریس، هند، ژاپن، کانادا، عربستان، کویت، استرالیا و آرژانتین هستند.

بر اساس این گزارش 66 مقاله برتر از سوی هیات داوران انتخاب شده و از میان 35 مقاله ارسال شده کتابی در سه جلد تدوین شده که شامل زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، سیره سیاسی و اجتماعی ایشان، میراث علمی آن حضرت، نگاه غیرشیعیان در مورد شخصیت امام مجتبی(ع) و نقد شبهات است.

همزمان با برگزاری کنگره سبط النبی محفل شعر ادبی با حضور شاعران برجسته داخلی و خارجی در ساعت 18 امروز (یکشنبه) در مجتمع فرهنگی آدینه واقع در بزرگراه آبشناسان بعد از تقاطع ستاری، خیابان شقایق، کوچه دهم، نبش بنفشه برپا خواهد شد و شاعرانی از کشورهای هند، تاجیکستان، پاکستان، عراق و افغانستان در این محفل حضور خواهند داشت.

از مهم ترین اهداف برگزاری این کنگره می توان به ضرورت تقویت و گسترش اهتمام و التزام به سیره اهل بیت(ع)، فراهم سازی بستر مناسب برای هویت شناسی دینی بر اساس نگرش اهل بیت(ع)، تبیین و معرفی جامع شخصیت امام و تبیین نظریه صلح و مدیریت بحران در اندیشه امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد.

همچنین مباحثی همچون حیات فردی و اجتماعی امام حسن(ع)، اوضاع مذهبی- فرهنگی-اجتماعی- سیاسی عصر امام حسن(ع)، سادات حسنی، سیره امام حسن مجتبی(ع)، نظریه های برگرفته از سیره امام حسن و ابعاد الگویی و تربیتی در سیره امام حسن (ع) از مهم ترین موضوعات فراخوان دریافت مقالات کنگره بوده است.

قرار است جشن های سبط النبی(ع) نیز در نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز میلاد کریم اهل بیت(ع) از سوی این کنگره در نقاط مختلف کشور برپا شود.

مجمع جهانی اهل بیت(ع )، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اجتماعی - فرهنگی شهرداری تهران و موسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع) در برگزاری این کنگره مشارکت دارند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: