علی جنتی: نوشداروی شعر، نیاز جهان رو به زوال امروز

1394/12/2 ۰۷:۳۷

علی جنتی: نوشداروی شعر، نیاز جهان رو به زوال امروز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم گفت: «شعر شناسنامه سرزمین ماست؛ شناسنامه‌ای که اصالت دین را می‌نمایاند و هنری والا است که آرمان‌ها و آرزوهای انسان را به گویاترین زبان آورده است. شعر فرصت تماشای جهان است و دانستن آن حال انسان را بهبود می‌بخشد.»

 


دهمین دوره از جشنواره شعر فجر با معرفی شاعران برگزیده و شایسته قدردانی به کار خود خاتمه داد.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم گفت: «شعر شناسنامه سرزمین ماست؛ شناسنامه‌ای که اصالت دین را می‌نمایاند و هنری والا است که آرمان‌ها و آرزوهای انسان را به گویاترین زبان آورده است. شعر فرصت تماشای جهان است و دانستن آن حال انسان را بهبود می‌بخشد.» علی جنتی در ادامه ضمن اشاره به برخی دیگر از ویژگی‌های شعر افزود: «ایران عزیز ما خاستگاه شاعران بزرگی بوده که به یمن فداکاری دلاوران و به پاسداشت خون شهیدانش، پرچمدار صلح و مقاومت در جهان به شمار می‌آید.» وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شعر متعهد گفت: «لازمه شاعر متعهد بودن، مشاهده و دیدن جهان اطراف است. شاعر معاصر و متعهد باید خلاقانه بیندیشد و اگر خواهان بهره گرفتن از تجربیات دیگران است، باید سروده‌هایش را با جامعه و نیاز آن همسو کند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاعران را افرادی باخبر از درد روزگار دانست و تصریح کرد: «در جهان امروز که بیش از هر زمان دیگری شاهد زوال بشریت هستیم، به نوشداروی شعر نیاز دارد تا به آن وسیله مرهمی بر جهل و خشونت روزگار بگذارد.»
جنتی درباره برگزاری جشنواره شعر فجر افزود: «این رویداد ادبی حرکت اندیشمندانه‌ای است که زمینه تکثر و ارتقای شعر را فراهم می‌کند. رویدادی که روشنی بخش سراسر سرزمین هنر پرور ایران است و ضمن جلب اعتماد اهالی ادب کارنامه سالانه شعر را نیز در معرض بررسی و قضاوت قرار می‌دهد.» با وجود اعلام قبلی روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان مبنی بر آزاد بودن حضور عموم علاقه‌مندان در مراسم اختتامیه سالن مجموعه فرهنگی رفاه در مقایسه با سایر جشنواره‌های فجر حاضران کمتری را در خود جای داده بود! با وجود این اسماعیل امینی، دبیر علمی این دوره از جشنواره ضمن سخنرانی کوتاهی گفت: «این جشنواره بعد از 10 دوره توانسته عنوان فراگیرترین جشنواره شعر کشور را در سطحی ملی به خود اختصاص بدهد. جشنواره شعر فجر حاصل خرد ملی و اعتماد میان شاعران است که طی این سال‌ها به دور از مجادلات و بازی‌های جنجالی به کار خود ادامه داده است.»
برگزیدگان جشنواره شعر فجر
در مراسم اختتامیه و در بخش «درباره شعر»، کتاب «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب فارسی» نوشته عباس ماهیار به‌عنوان برگزیده و کتاب «مکتب هرات با شعر فارسی» نوشته حسن نصیری شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش شعر کودک و نوجوان هم مجموعه هفت جلدی «قصه نمایش کودکان» اثر مهدی ماهوتی شایسته تقدیر شناخته شد و دو مجموعه شعر «هر گلابی یک چراغ» سروده کمال شفیعی و «یک قوری پر از قور» سروده مریم هاشم‌پور به صورت مشترک به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند. در بخش شعر بزرگسال نیز هیأت داوران هیچ مجموعه‌ای را به عنوان اثر برگزیده معرفی نکرد و تنها دو مجموعه «پری ‌خوانی» سروده امیرحسین الهیاری و «سکته سوم» سروده مرحوم غلامرضا بروسان شایسته قدردانی اعلام شدند.
 


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: