وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در سایه تضارب آرا، افکار و اندیشه ها فرهنگ جامعه ارتقا می یابد

1393/4/3 ۱۱:۴۴

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در سایه تضارب آرا، افکار و اندیشه ها فرهنگ جامعه ارتقا می یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سایه تضارب آرا، افکار و اندیشه هاست که فرهنگ و اندیشه در جامعه ارتقا می یابد. دکتر علی جنتی عصر دوشنبه در جمع اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار در محل تالار کاشفی این شهرستان، اظهار داشت: یکی از سیاست های دولت یازدهم در خصوص مسائل فرهنگی و هنری، سیاست باز فرهنگی است؛ یعنی همه کسانی که دارای فکر و اندیشه و نظر هستند بتوانند آزادانه سخن بگویند، بنویسند و فکر خود را به دیگران منتقل نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سایه تضارب آرا، افکار و اندیشه هاست که فرهنگ و اندیشه در جامعه ارتقا می یابد.

دکتر علی جنتی عصر دوشنبه در جمع اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار در محل تالار کاشفی این شهرستان، اظهار داشت: یکی از سیاست های دولت یازدهم در خصوص مسائل فرهنگی و هنری، سیاست باز فرهنگی است؛ یعنی همه کسانی که دارای فکر و اندیشه و نظر هستند بتوانند آزادانه سخن بگویند، بنویسند و فکر خود را به دیگران منتقل نمایند.

وی افزود: در حوزه مطبوعات باید هم مخالفان و هم موافقان، سخن خود را آزادانه بیان کنند و در دولت تدبیر و امید تلاش شده این فضای باز فرهنگی حاکم باشد.

جنتی اظهار کرد: وقتی از فضای باز فرهنگی سخن می گوییم، معنی آن این نیست که فضایی برای فساد، ولنگاری و آلوده کردن نسل جوان آماده شود بلکه می خواهیم فضایی باز شود تا استعدادها در مسیر صحیح قرار گرفته و هدایت شوند.

وی با بیان اینکه بیش از شش هزار و 100 نشریه دارای مجوز در کشور وجود دارد، حضور روزنامه های متعدد با افکار و اندیشه های مختلف در عرصه اطلاع رسانی را نشانه فضای باز فرهنگی در کشور عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری در سبزوار یادآور شد: دولتمردان و دست اندرکاران بایستی تلاش کنند تا این استعدادها نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از مرزهای کشور نیز شکوفا شوند.

جنتی افزود: بسیاری از استعدادها در حاشیه کویر و در مناطقی که از امکانات کمتری برخوردار بوده اند فقط با تلاش و کوشش هنرمندان به منصه ظهور رسیده است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به کارکرد اثربخش هنر در انتقال مفاهیم فرهنگی یادآور شد: باید با استفاده از زبان گویای هنر، فرهنگ کشورمان را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: فیلسوفان، اندیشمندان و فرهیختگانی همچون حاج ملاهادی سبزواری، بیهقی، دکتر شریعتی، حمید سبزواری و دهها چهره ماندگار در شهرستان سبزوار خدمات ارزنده ای نه تنها به ایران بلکه به دنیای اسلامی عرضه کرده اند.

جنتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رونق صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران افزود: جمعی از اقتصاددانان و بانکداران کشور در این صندوق عضو شده و همکاری می کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل بدهی های وسیعی که صندوق حمایت به سازمان تامین اجتماعی داشت، با مذاکرات انجام شده خوشبختانه از قطع خدمات جلوگیری به عمل آمد ولی از عضویت هنرمندان جدید برای بیمه خودداری شد که این مشکل نیز به زودی برطرف می شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت یازدهم توجه به اقتصاد، فرهنگ و هنر است، گفت: بایستی خود هنر بتواند ارزش والای خود را بیابد نه اینکه نیازمند کمک دائمی دولت باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به اقدامات خوبی که در این خصوص انجام شده، افزود: صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران مشکلات فراوانی داشت که خوشبختانه با انجام اقدامات مناسب رونق دوباره یافت.

وی در ادامه به نقش هنر اشاره کرد و یادآور شد: هنر نیازی به ترجمه ندارد و با پیامی که در خود دارد، می تواند با همه ملت ها سخن بگوید، به همین خاطر هنر بهترین ابزار انتقال مفاهیم فرهنگی بین ملت ها است.

جنتی افزود: یکی از اقداماتی که در حوزه فرهنگی و هنری انجام شده، واگذاری تمام تصدی گری های دولتی به بخش خصوصی است و این سیاستی است که نه تنها در بخش فرهنگی و هنری بلکه در همه بخش ها دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد: نهادهای مردمی و بخش خصوصی در حوزه هنری می توانند با ارتباط با سایر ملت ها روابط سیاسی دولت ها را بهبود بخشند و تاثیرگذار باشند.

وی با تاکید بر عدالت فرهنگی در کشور یادآور شد: عدالت فرهنگی بدین معناست که همه دست اندرکاران فرهنگ و هنر بتوانند از امکانات برابر استفاده کنند. به همین خاطر باید شرایطی فراهم کنیم تا همه هنرمندان بتوانند از فرصت برابر برخوردار باشند.

جنتی به نمایش اسب چوبی در سبزوار اشاره کرد و گفت: این نمایش در هر نقطه ای که اجرا شود، بسیار گویا و انتقال دهنده فرهنگ و هنر است که باید اینگونه هنر را ارج نهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: تلاش ما بر این است تا در همه حوزه های هنری اعم از هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی، ادبیات، شعر و ... شرایطی فراهم شود تا همه استعدادها بتوانند با استفاده از امکانات، به منصه ظهور برسند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: