علی جنتی: جایزه کتاب سال مرجع قابل اتکایی برای شناسایی آثار فاخر است

1394/11/19 ۱۰:۵۵

علی جنتی: جایزه کتاب سال مرجع قابل اتکایی برای شناسایی آثار فاخر است

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: همایش کتاب سال درخت پرباری است که در سی‌و‌سومین سال خود با متانت و به دور از هیاهوی معمول دیگر رویدادهای فرهنگی به معرفی آثار شاخص می‌پردازد. وی کمبود و معرفی‌نشدن آثار فاخر را یکی از نقاط ضعف حوزه نشر دانست و گفت: جایزه کتاب سال مرجع قابل اتکایی برای استفاده از آثار فاخر در رشته‌های مختلف به شمار می‌آید و می‌تواند مخاطبان را به سوی بهترین پدیدآورندگان هدایت کند.



آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال امروز (18 بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، محسن جوادی، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال، سیدرضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مدیر مسئول موسسه اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رئیس انتشارات سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در امور فرهنگی و محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: همایش کتاب سال درخت پرباری است که در سی‌و‌سومین سال خود با متانت و به دور از هیاهوی معمول دیگر رویدادهای فرهنگی به معرفی آثار شاخص می‌پردازد.
وی کمبود و معرفی‌نشدن آثار فاخر را یکی از نقاط ضعف حوزه نشر دانست و گفت: جایزه کتاب سال مرجع قابل اتکایی برای استفاده از آثار فاخر در رشته‌های مختلف به شمار می‌آید و می‌تواند مخاطبان را به سوی بهترین پدیدآورندگان هدایت کند.
این مقام عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی حرکت شگرفی در نشر و کتاب به وجود آمده است. این جهش فرهنگی هر سال به تعداد کتاب‌ها افزوده است؛ به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد عناوین کتاب‌ها از مرز یک میلیون عبور کرده است به این منظور شاهد برگزاری جشن یک میلیون کتاب در سال جاری بودیم.
جنتی ادامه داد: تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده در هر سال نسبت به سال قبل آن، افزایش تصاعدی داشته است، گرچه شمارگان کتاب‌ها کاهش یافته و مشکلات چاپ همچنان پابرجا هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروز نه تنها پدیدآورندگان بلکه فروشندگان و توزیع‌کنندگان کتاب نیز دچار مشکل هستند. بنابراین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه مصرف‌کنندگان به سمت فروشندگان کتاب سوق داده شده‌است. همچنین به همین منظور، طرح کتاب‌فروشی به وسعت ایران آغاز شد و در دهه فجر تا عید نوروز با عنوان عیدانه کتاب ادامه دارد؛ طرح عیدانه کتاب طرح انگیزه‌بخش برای اختصاص بخشی از هزینه‌های خانوار به کتاب به شمار می‌آید.
وی فعال‌ ساختن اقتصاد فرهنگ و مشارکت بخش خصوصی در حوزه نشر را یکی دیگر از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید عنوان کرد و گفت: در این راستا، واگذاری امور به تشکل‌های نشر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین در این زمینه صدور مجوز نشر و انتشار کتاب‌ها را به برخی استان‌ها واگذار کرده‌ایم؛ همه این فعالیت‌ها برای کوتاه کردن فرایند چاپ کتاب راه‌اندازی شده‌اند.
جنتی توضیح داد: راه‌اندازی سامانه شناسایی اهل قلم از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید؛ با راه‌اندازی این سامانه، علاوه بر شناسایی شدن این قشر از جامعه، مسائل رفاهی، حقوقی و بیمه اهل قلم مورد توجه قرار گرفت و ادامه خواهد داشت.
این مقام عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی اقدام به برگزاری جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و تقدیر از افراد برگزیده در ترویج کتابخوانی کرده‌ایم.
وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی را از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه نشر دانست و گفت: در این راستا، جشنواره کتاب‌های مجازی را در هفته کتاب برگزار کردیم. همچنین امسال برای نخستین بار فراخوان جایزه کتاب سال به صورت مجازی منتشر شد.
جنتی با بیان اینکه جایزه کتاب سال، جایزه‌ای معتبر و صاحب‌نام در تقویم رویدادهای داخلی و خارجی به شمار می‌آید گفت: در جایزه کتاب سال فقط کتاب‌های چاپ اول منتشر شده یک سال گذشته ارزیابی می‌شوند. در چرخه داوری‌ها از داوران خبره بهره گرفته می‌شود. کتاب‌هایی که در این جایزه، به عنوان کتاب‌های برتر شناخته می‌شوند در جرگه کتاب‌های برتر از نظر محتوایی قرار می‌گیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هرچند تعداد کتاب‌های چاپ اول هر سال افزایش پیدا کرده‌است اما نسبت تولید کتاب خوب و با کیفیت به تعداد کتاب‌های منتشر شده هر سال کاهش داشته است. برای چاپ کتاب‌های باکیفیت، هنوز راه درازی را در پیش داریم. همکاران من در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چاره‌‌اندیشی‌های مقتدرانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.
منبع: ایبنا
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: