علی جنتی در گردهمایی سالانه کانون‌های مساجد استان تهران:ارزشهای اعتقادی و عبادی را می توانیم در مساجد احیا کنیم

1392/12/17 ۰۹:۰۷

علی جنتی در گردهمایی سالانه کانون‌های مساجد استان تهران:ارزشهای اعتقادی و عبادی را می توانیم در مساجد احیا کنیم

گردهمایی سالانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان تهران عصر پنج‌شنبه، 15 اسفندماه در آستانه سالروز تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور با حضور مسئولان فرهنگی کشور و اعضای این کانون‌ها در تالار خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گردهمایی با تاکید بر لزوم حفاظت و پاسداری از مبانی دینی و معرفتی، اظهار کرد: همه ما در حوزه های علمیه و نویسندگان بایستی به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک بگوییم و نقش خودمان را در این زمینه باید ایفا کنیم.

 

 

گردهمایی سالانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان تهران عصر پنج‌شنبه، 15 اسفندماه در آستانه سالروز تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور با حضور مسئولان فرهنگی کشور و اعضای این کانون‌ها در تالار خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گردهمایی با تاکید بر لزوم حفاظت و پاسداری از مبانی دینی و معرفتی، اظهار کرد: همه ما در حوزه های علمیه و نویسندگان بایستی به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک بگوییم و نقش خودمان را در این زمینه باید ایفا کنیم.

جنتی با اشاره این که همه ما باید نسبت به موضوعات فرهنگی کشور حساس باشیم، بیان کرد: وزارت ارشاد تنها متولی وضعیت فرهنگی کشور نیست و همه ارگان ها و نهادها نظیر حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات و آحاد جامعه که احساس مسوولیت می کنند باید برای سلامت فرهنگ جامعه تلاش کنند.

وی، تزکیه نفس و خودسازی، ایجاد همبستگی و تقویت نشاط سیاسی و اجتماعی را از بارزترین شاخصه های مساجد دانست و گفت: مساجد همواره مهد فعالیت های عبادی، خودسازی و اجتماعی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مسجد را مهمترین عنصر هدایتی در جامعه اسلامی دانست و گفت: ارزشهای اعتقادی و عبادی را می توانیم در مساجد احیا کنیم.

جنتی با اشاره به وجود آسیبهای اجتماعی در جامعه، تاکید کرد: با بهره گیری از امامان جماعات و عالمان دینی آگاه و روشن بین می توان به تدریج آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق را برطرف کرد.

وی خودباوری و اعتماد به نفس را از نیازهای ضروری جامعه دانست و گفت: با احداث سد و نیروگاه و توسعه دانش فناوری، اعتماد به نفس و خودباوری به وجود نمی آید بلکه باید با فرهنگ و هویت فرهنگی به این مقوله مهم دست یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که هویت فرهنگی مورد آماج حملات دشمنان است، بیان کرد: دشمنان در حال انجام اقدامات وسیعی برای مسخ هویت فرهنگی هستند.

جنتی با اشاره به نقش موثر اصحاب مساجد در استقلال کشور گفت: همه ما باید برای ساختن کشوری مستقل، آزاد و بدون وابستگی به بیگانگان و حفظ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور تلاش کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در دو دهه گذشته، اظهار کرد: این مجموعه توانسته در جهت حفظ هویت دینی، پرورش اخلاق، اصلاح تعلیم و تربیت و ارتقاء آگاهیهای عمومی نقش موثری ایفا کند.

وی هنر را رساترین ابزار برای رساندن پیام دانست و از کانونهای فرهنگی هنری مساجد خواست از این موهبت الهی برای انتقال صحیح و مناسب ارزشهای دینی بهره ببرند.

 

امکان حضور بیشتر نسل جوان را در مساجد فراهم  شود

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز با تأکید بر اینکه انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر اندیشه‌های علوی بوده است، گفت: کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد باید برای جوانان امروز که نسل  فناوری اطلاعات هستند جذابیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: رعایت توازن بین هویت اسلامی و ایرانی، تقویت انسجام فرهنگ ملی، تقویت همبستگی ملی و رعایت اخلاق و موازین اسلامی، سهیم کردن بخش فرهنگی در توسعه کشور از مهمترین اهداف فرهنگی نظام، مطالبات رهبری و خواسته مردم است.

وی با تاکید بر اصلاح ساختار نظام مدیریت فرهنگی کشور گفت: حذف قوانین و مقررات زاید، ایجاد محیط قانونی، تسهیل گره ها در مسیر فرهنگی، تقویت تعامل فرهنگی با سایر بخش ها وتقویت تشکل های علمی فرهنگی از مهمترین راهبردها برای تحقق اهداف ذکر شده است.

استاندار تهران از کانون های فرهنگی مذهبی این استان خواست با بهره گیری از شیوه های جدید و روش های جذاب امکان حضور بیشتر نسل جوان را در مساجد فراهم آورند .

وی مهمترین وظایف کانون فرهنگی هنری را ترویج اعتقادات دینی و صیانت از باورهای اسلامی دانست و گفت: اگر باورهای دینی نسل جوان متزلزل شود امکان برگشت آن به سختی صورت می گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه تهران پیشانی نظا اسلامی است، افزود : بیش از پنج میلیون و 700 جوان در رده سنی 15 تا 30 سال در استان تهران زندگی می کنند که با تربیت صحیح و اسلامی آنان می توان شاهد نتایج مفید آن در جامعه بود.

 

معماری شهر باید تداعی‌کننده اسلامی ـ ایرانی بودن آن باشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز این مراسم با اشاره به جایگاه مهم مسجد در جامعه اسلامی گفت: در فعالیت هایی که در مساجد انجام می شود باید ذوق معنوی مساجد در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سیمای شهری و معماری ما طبق فرموده مقام معظم رهبری تداعی‌کننده ایرانی ـ اسلامی بودن شهر نیست، گفت: اگر معماری شهر باید تداعی‌کننده اسلامی ـ ایرانی بودن آن باشد، معماری مساجد باید بیشتر نشان‌دهنده این نگاه و حس معنوی در کالبد ساختمان مساجد باشد.

وی از تشکیل کارگروه مشترکی برای توجه به معماری مساجد خبر داد و گفت: تکمیل 400 مسجد را به لحاظ کمی در دستور کار داریم اما به لحاظ کیفی توجه به این مساجد نیز مهم است و ما نمی‌خواهیم صرفاً آمار را بالا ببریم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که مساجد در شکل و بنیان ظاهری خود بیانگر نوعی نگاه هنری هستند، توضیح داد: بسیاری از مساجد به دلیل در بر داشتن آثار هنری مانند خوشنویسی، تذهیب، معماری و ... گالری های هنری محسوب می شوند و همان طور که برای خواندن نماز باید مراحلی چون طهارت، اقامه، اذان و ... را طی کرد، در بدو ورود به مسجد نیز این مراحل باید طی شود.

وی با اشاره به اینکه در ذات دین فرهنگ و هنر نهفته است، گفت: مهمترین رسالت ادیان الهی، هدایت انسان هاست که لازمه آن بهره گیری از شیوه ها و روش های متفاوت با نگاه فرهنگی و هنری است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در اولویت کار ما قرار دارد؛ همچنان که توجه به ساختمان مسائل برای ما بسیار مهم است. امیدواریم بتوانیم در این امر مهم به پیشرفت های قابل توجه و لازم برسیم.

 

راه‌اندازی 170 مرکز فرهنگی دیجیتال

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به عنوان سخنران بعدی این گردهمایی به ارائه گزارشی از عملکرد 21 ساله کانون‌های مساجد پرداخت و گفت: در حال حاضر 17 هزارو 400 کانون در مساجد کشور وجود دارد که در برخی از شهرها مانند شهر مرزی مهران تمام مساجد شهر دارای کانون فرهنگی هنری است.

وی از راه‌اندازی 170 مرکز فرهنگی دیجیتال نیز خبر داد و گفت: نقش ما در فعالیت کانون‌ها نقش نظارتی است و 10 درصد کار را شامل می‌شود و 90 درصد بقیه برعهده مردم است. بر همین اساس است که تیر تحریم دشمن بر بلندای مساجد اصابت نکرده است چرا که مردم هزینه‌های مساجد را تأمین می‌کنند.

 

حمایت از کانونهای مساجد به عنوان رکن مهم فرهنگ

در ابتدای این گردهمایی دکتر «برزین ضرغامی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نهاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد را از جمله سنت‌های خیری دانست که توسط افرادی همچون احمد مسجد جامعی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی) بنیانگذاری شده است و گفت: امیدواریم امانت‌دار خوبی برای به ثمر رساندن اهداف بنیانگذاران این کانون‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه 21 سال از تأسیس کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد می‌گذرد، گفت: اکنون می‌توان گفت این کانون‌ها به دوره بلوغ خود رسیده‌اند و دوران رشد و بالندگی را سپری می‌کنند.

ضرغامی اظهار امیدواری کرد در دهه‌ای که امواج تبلیغات بیگانه به شدت زیاد است کانون‌های مساجد باید بتوانند با شناخت وضع موجود برنامه‌هایی را طراحی کنند که موجب مراجعه بیشتر جوانان به مساجد شود.

وی اعلام کرد: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خود را مکلف می‌داند به کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به عنوان ارکان مهم و کلیدی که می‌توانند اهداف فرهنگی والا  را به پیش ببرند، توجه بیشتری کند.

ضرغامی در پایان سخنانش تصریح کرد: باید تلاش کرد چراغ‌های کانون‌ها را روشن‌تر و تعداد کانون‌ها و افراد مرتبط با آنها را بیشتر کنیم.

 

وقت آن رسیده است که به توسعه کیفی بپردازیم

در ادامه این گردهمایی حجت‌الاسلام گلی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان تهران گفت: امروز از نظر کمی در شرایط خوبی به سر می‌بریم و مطابق برنامه پنج ساله توسعه توانسته‌ایم در یک چهارم مساجد استان تهران کانون فرهنگی، هنری تأسیس کنیم اما به نظر می‌رسد با رعایت حرکت در توسعه کمی وقت آن رسیده است که به توسعه کیفی بپردازیم.

وی از فعال کردن بخش بانوان کانون‌های مساجد، تأسیس کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و تأسیس خانه هنرمندان مسجد نیز خبر داد.

در پایان مراسم ضمن رونمایی از دو طرح گشایش کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و خانه هنرمندان مسجد، از 20 کانون فرهنگی ـ هنری نمونه، هفت ائمه جماعات، سه ائمه جمعه، دو خادم نمونه، یک کتابدار نمونه، یک مؤلف و پژوهشگر نمونه و مدیران فعال رسانه ای در بحث کانونهای فرهنگی ـ هنری از جمله مدیر شبکه 5 سیما و مدیر خبرگزاری مهر به علت فعالیت رسانه ای در حوزه کانون های فرهنگی ـ هنری مساجد تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: