حضرت آیت الله جوادی آملی: علماي اسلام و مسيحيّت باید به فکر حيات مردم باشند

1392/12/25 ۱۹:۴۵

حضرت آیت الله جوادی آملی: علماي اسلام و مسيحيّت باید به فکر حيات مردم باشند

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: بر همه ما چه علماي اسلام چه علماي مسيحيّت لازم است که به فکر حيات اين مردم باشيم، شما مي‌بينيد براي اندک‌چيزي دو ابرقدرت الآن در کريمه اوکراين صف‌آرايي می کنند، اگر خداي ناکرده يک حادثه تلخي پيش بيايد چه بايد کرد؟! بر همه ما لازم است که آن کار تبليغي و تعليمي را داشته باشيم,

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: بر همه ما چه علماي اسلام چه علماي مسيحيّت لازم است که به فکر حيات اين مردم باشيم، شما مي‌بينيد براي اندک‌چيزي دو ابرقدرت الآن در کريمه اوکراين صف‌آرايي می کنند، اگر خداي ناکرده يک حادثه تلخي پيش بيايد چه بايد کرد؟! بر همه ما لازم است که آن کار تبليغي و تعليمي را داشته باشيم,

به گزارش دبا به نقل اسراء نیوز، مفسر برجسته قرآن کریم و صاحب تفسیر بزرگ تسنیم در دیدار اعضای برجسته شورای اسقف های کاتولیک آمریکا در سخنانی آموزه های راستین حضرت عیسی (ع) را یادآور شد و افزود: پيام مسيح(سلام الله عليه) که در قرآن نیز آمده است اين است که روزي که مسيح به دنيا آمد پاک و طيّب و طاهر بود و تمام دوران پرافتخارش را با طهارت و قداست گذراند, روزي هم که از دنيا رحلت مي‌کند در هر مقطعي باشد با طهارت، قداست اين رهگذر را طي مي‌کند, روزي هم که در معاد زنده مي‌شود با قداست و طهارت زنده مي‌شود که در تمام اين سه مقطع در هيچ گوشه‌اي نه بيراهه رفته است نه راه کسي را بسته است.
او ادامه داد: سيرهٴ مسيح(سلام الله عليه) همانند ديگر انبياي ابراهيمي(عليهم السلام) براي ما اُسوه و درس است، آن حضرت فرمود در تمام مدت عمرم نه بدي کردم نه بدِ کسي را خواستم, نه خودم بيراهه رفتم نه راه کسي را بستم, از ميلاد تا رحلت، با سلامت پشت سر گذاشتم نه کسي را کُشتم نه کشتاري را تشويق کردم، نه قاتلي را حمايت و نه ظالمي را تأييد کردم.
آیت الله جوادی آملی با انتقاد از ساخت سلاح های کشتار جمعی توسط قدرتهای جهانی اظهار داشت: همه ما که موحّديم و راه انبيا را پذيرفتيم مکتب انبياي ابراهيمي براي ما سند است قرآن کريم برنامه دو پيامبري که حکومت و رهبري داشتند و کشور را اداره مي‌کردند به خوبي تبيين کرد يکي داود(سلام الله عليه) بود يکي حضرت سليمان(سلام الله عليهما).
او با بیان این مطلب که علمي را که خدا به داود آموخت علم زره‌بافي بود ادامه داد: خداوند در قرآن فرمود ما به داود اين قدرت را داديم که به جاي اينکه کارخانه يا کارگاهي داشته باشد که آهن را نرم کند با دستش نرم مي‌کرد اما با اين قدرت، با اينکه رهبري انقلاب را داشت, حکومت تشکيل داد مع‌ذلک از اين قدرت مهم، جز برای درست کردن سلاح دفاعي استفاده نکرد هرگز به اين فکر نبود اين قدرت الهي را در راه ساختن دشنه، شمشير، تير، نيزه، سلاح کشتار جمعي يا فردي به کار ببرد.
این مرجع تقلید در خصوص استفاده حضرت سلیمان از قدرت الهی که در اختیار داشت، گفت: يکي از آن قدرت‌هایی که خداوند به حضرت سلیمان عطا کرده بود اين بود که خداوند معدن مس را مثل سيل روان در اختيارش قرار داده بود، وحضرت سلیمان چنين قدرتي داشت که مي‌توانست از اين مس، همه آلات و ادوات نظامي را فراهم کند ولي هيچ يک از اين کارها را نکرد، او ظرف ساخت براي رفع نياز خود و ديگران . حضرت سلیمان از اين قدرت خود سوء استفاده نکرد، و هیچ گونه سلاح کشتار جمعی و یا فردي درست نکرد.
او اظهار داشت: اين دو نمونه را که از انبياي ابراهيمي‌اند و مورد تقديس و تکريم همه موحّدان ابراهيمي(سلام الله عليهم) هستند قرآن کريم نقل مي‌کند تا به ما بگويد قدرتي که در اختيار انسان هست براي بهره‌برداري حيات است نه مرگ و اگر در شرايط کنوني دنياي مسيحيّت و اسلام و ساير اديان ابراهيمي به اين توصيه‌هاي الهي و اسلامي عمل کنند جهان، گلستان خواهد شد و ديگري نيازي به جنگ‌هاي فرساينده نيست.
جوادی آملی روحانیت مسیحی را به حضور در میان ملتها فراخواند و گفت: روحانيت ـ چه اسلام چه مسيحيّت ـ بايد همواره در متن جامعه حضور داشته باشد و به عنوان اينکه وارثان انبيا هستند جلوي کج‌روي و بدروي جامعه را بگيرند .
او در عین حال بیان داشت: گرچه مي‌دانم شما هم مثل ما زخم کهنه داريد و رنجيده و رنجوريد اما جريان سوزاندن گاليله کار تلخي بود که در غرب اتفاق افتاد، يک دانشمند به جُرم اينکه مي‌گويد زمين حرکت مي‌کند بايد او را تشويق کرد نه او را سوزاند, گاليله‌سوزي ديروز و قرآن‌سوزي امروز که متأسفانه در برخي از کليساها رخ داد نشانه بي‌مِهري نسبت به حقايق دين است, همچنین جنگ جهاني اول و دومي که در غرب اتفاق افتاد و کمتر از پنجاه سال بيش از هفتاد ميليون را اينها کشتند اگر مسيحيّت حضور فعال مي‌داشت راه مسيح(سلام الله عليه) را طي مي‌کرد، تبليغش با تعليم و تزکيه همراه بود هرگز جنگ جهاني اول و دوم راه نمي‌افتاد.

او با اشاره به بحران "شبه جزیره کریمه" ابراز کرد: الآن هم که متأسفانه غرب دم از دموکراسي مي‌زنند چون دستشان روي ماشه بمب اتم است اگر خداي ناکرده جنگ جهاني سوم رخ بدهد ديگر کسي روي زمين نمي‌ماند. بر همه ما چه علماي اسلام چه علماي مسيحيّت لازم است که به فکر حيات اين مردم باشيم، شما مي‌بينيد براي اندک‌چيزي دو ابرقدرت الآن در کريمه اوکراين صف‌آرايي می کنند، اگر خداي ناکرده يک حادثه تلخي پيش بيايد چه بايد کرد؟! اگر در اوکراين و در امثال اوکراين اينها جنگي شروع بکنند چه بايد کرد؟! بر همه ما لازم است که آن کار تبليغي و تعليمي را داشته باشيم, ساختن سلاح‌هاي کشتار جمعي براي همه ممنوع باشد و هر کشوري که داراي اين سلاح است آن را محو کند و يک زندگي عاقلانه داشته باشيم تا ما هم مانند مسيح(سلام الله عليه) بگوييم ﴿وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾.

در پایان این دیدار سخنگوی شوراي اسقف‌هاي کاتوليک آمريکا در سخنانی با تشکر از حضرت آیت الله جوادی آملی، دیدگاه های ایشان را بسیارراهگشا دانست و گفت: ديدگاه‌هايي که شما بيان کرديد کاملاً مطابق با ديدگاه‌هاي ماست و همگي انتظار پيوست به ابديّت با خداي يگانه را انتظار مي‌کشيم و اين به اين معناست که در دنيا بايد از تخريب‌هايي که در شأن انسان نيست دوري کنيم و همچنين انشاءالله بتوانيم از اشتباه های گذشته‌مان ياد بگيريم مثل اشتباهات جنگ جهاني اول و دوم تا آموزه‌هاي ديني بتواند در عالَم حاکميت پيدا کند و بتوانيم اهميت حيات را روي آن تأکيد کنيم.

او ادامه داد: ما از کليسا همواره نابودي سلاح هسته‌اي را خواستار بوده‌ايم و از دولت خود خواستيم که به اين سَمت حرکت کنند و از آن‌جا که احساس مي‌کنيم که نظرمان خيلي نزديک به هم است کاش بتوانيم در اين مسير همکاري مستمرّي با هم داشته باشيم.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: