صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرمونیقی /

فهرست مطالب

آرمونیقی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْمونیقی [ārmūnīqī]، سازی از گروه آلاتِ موسیقی بادی مطلق (ذوات النّفخ مطلق، نک‍ : مراغی، 124، 125) که به آن «سازِ دهنی» نیز می‌گویند. ساختمان این ساز تشکیل می‌شود از شماری استوانه با زبانۀ آزاد که در جعبه‌ای کنار یکدیگر جای گرفته است. نوازنده، با دمیدن از رأس نایها، استخراج لحن می‌کند. نوع تکامل‌یافتۀ آن را غربیها «آرمونیکا» می‌نامند. فارمر آن را پان پایپس یا نای پان خوانده است (ص 210)، اما برخی دیگر فلوتِ پان خوانده‌اند («لاروس...»)، II/ 15). چنان‌که پیداست، این هر دو نام از آنِ سازِ واحدی موسوم به «موسیقار» (ساز دهنی، یا آرمونیقی) است. برای نواختن این ساز، نوازنده باید ساز را روی لبها به حرکت آورد، تا دَمْ وارد استوانه‌ها بشود و زبانه‌ها را به لرزه درآورد (همان، II/ 40). 

مآخذ

مراغی، عبدالقادر، مقاصدالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، 1356ش؛ نیز:

Farmer, H.G ., A History of Arabian Music, London, 1973; Larousse de la musique, Paris, 1957. 
حسینعلی ملاح

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: