صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اقیانوس شناسی /

فهرست مطالب

اقیانوس شناسی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 18 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اقیانوس‌‌شناسی ‏‎\oqyānūs-šenāsī\‎، مطالعۀ همه‌‌جانبۀ ‏اقیانوسها و دریاهای جهان، ازجمله بررسی ویژگیهای فیزیکی و ‏شیمیایی، انواع گیاهان و جانوران، و منشأ و ساختار ‏زمین‌شناختی آنها. 
کاربرد این اصطلاح بنابر عرف و موردْ متفاوت است: ‏اقیانوس‌شناسی فیزیکی معمولاً به بررسی ویژگیهایی نظیر دما، ‏شوری، چگالی و فشار، رسانایی الکتریکی، و خصوصیات نوری ‏و صوتی آب‌ اقیانوسها می‌پردازد. اقیانوس‌شناسی دینامیک ‏دانشی است مربوط به تبادل انرژی بین سطح دریا و هوا و ‏جریان عمومی آب دریا، ازجمله جزر و مدها و اشکال مختلف ‏امواج و جریانهای سطحی و زیردریایی. اقیانوس‌شناسی شیمیایی ‏که بر شیمی آب دریا ازجمله شناسایی تمام ترکیبات محلول آنها، ‏چرخه‌های شیمیایی و ‌بیو‌شیمیایی موجود در اقیانوسها و الگوهای ‏زمین‌شیمی متمرکز است، داده‌های لازم را برای شناخت منشأ و ‏توسعۀ تشکیل اقیانوسها و دریاهای جهان فراهم می‌آورد. ‏اقیانوس‌شناسی زیستی عنوانی است برای مطالعۀ انواع گیاهان و ‏جانوران اقیانوسها و سازگاری زیست‌محیطی و چرخۀ زندگی ‏آنها در دریا. اقیانوس‌شناسی زمین‌شناختی به بررسی ویژگیهای ‏زمین‌شناختی حوضه‌های اقیانوسی، سنگهای تشکیل‌دهنده و ‏رسوبات دریایی آنها می‌پردازد؛ این شاخۀ علمی ضمناً دانشی ‏است که به‌طور عمده، به مطالعۀ رشته‌کوههای اقیانوسی، خاصیت ‏مغناطیسی سنگها، جریان گرما از اعماق اقیانوسها و نیز مفاهیم ‏گسترش بستر دریا و اشتقاق قاره‌ای که در دهۀ 1960 م مطرح ‏شد، می‌پردازد. ‏
دانش اقیانوس‌شناسی امروزه شامل تمام این شاخه‌های علمی ‏است. هریک از این رشته‌ها برپایۀ داده‌های گرد‌آوری‌شده‌ای ‏بنا شده‌اند که در سفرهای اقیانوس‌‌شناختی به دست آ‌مده‌اند. ‏اکنون پژوهش در هریک از شاخه‌های اقیانوس‌شناسی به وسایل ‏متنوع نمونه‌برداری و نقشه‌کشی زیردریایی وابسته است؛ اما ‏نتیجه‌گیری همچون دیگر شاخه‌های علوم، مبتنی بر انواع ‏الگوهای ریاضی و روشهای تحلیلی مختلف است که البته با ‏وجود رایانه‌های پیشرفته، استفاده از این روشها آسان شده است. 

‏مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2002; Columbia, 6th edition; Encarta, 2009.
بخش جغرافیا
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: