صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / افشار، قالی /

فهرست مطالب

افشار، قالی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

افشار، قالی \qālī-ye afšār\، قالی یا فرش منتسب به ایل افشار کرمان. مراکز مهم قالیهای افشار شهر بابک، سیرجان، بافت، جیرفت و جز آنها ست (ژوله، 165) که نمونه‌های مطلوب تولیدات آنها به خارج از ایران صادر می‌شود. طرحهای قالیهای افشار هندسی، متنوع و نیز متأثر از طرحهای کرمان و ایلات فارس و شبیه بـه طرحهای قفقـازی است (نک‍ : ایلند، 82؛ فورمنتن، 134؛ آشن‌برنر، II / 215؛ نصیری، 187). در این نوع، قالی طرحهای لچک‌ترنج، دوترنج لوزی‌شکل (گاه یک یا 3 ترنج)، گل‌دار سراسری، بوته‌های مکرر در زمینه و نقوش جانوری (بیشتر شامل نقش مکرر در زمینه) دیـده می‌شود (نک‍ : تناولی، 36-37؛ نصیری، 188؛ فورمنتن، 134-135؛ ادواردز، 213-214). در طرح کلی، پهنای حاشیۀ این قالیها متفاوت است و بیشتر نقشهای هندسی دارد. رنگهای طبیعی، درخشان، کم‌تنوع و هماهنگ، ویژگی متمایز قالی افشار است (نک‍ : آشن‌برنر، همانجا؛ ژوله، 166؛ ادواردز، 213). 

قهوه‌ای، آبی، قرمز و شیری ازجملۀ رنگهایی هستند که در این قالی به کار می‌روند. تار و پود قالیهای افشار را در گذشته به‌منظور ایجاد لختی و انعطاف از پشم تهیه می‌کردند. در تولیدات متأخر، با توجه به افزایش بهای پشم، تار را از پشم، و پود را از پنبه فراهم کرده‌اند (نک‍ : آشن‌برنر، ادواردز، ژوله، همانجاها). تار و پود آبی و قرمز نیز از شناسه‌های قالی افشار است. همچنین رج‌شمار این قالیها از 15 تا 20 است و هنگام بافت شیرازه می‌شود (آشن‌برنر، ژوله، همانجاها). 
قالیهای افشار را در اندازه‌های به‌اصطلاح سجاده‌ای پهن، ذرع و نیم، دو ذرع، و پشتی می‌بافند. قالیهایی با ابعاد بزرگ به‌ندرت بافته می‌شود (فورمنتن، ایلند، همانجاها). دار قالی افشار افقی است و چله‌کشی آن روی دار انجام می‌شود. در این قالی، مخصوصاً در گذشته، بیشتر از گره ترکی استفاده می‌شده است (نک‍ : ژوله، ایلند، همانجاها؛ تناولی، 29، 34؛ فورمنتن، 134). 

مآخذ

تناولی، پرویز، افشار: دستبافتهای ایلات جنوب شرقی ایران، تهران، 1389 ش؛ ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران، تهران، 1381 ش؛ نصیری، محمدجواد، سیری در هنر قالی‌بافی ایران، تهران، 1374 ش؛ نیز:

Aschenbrenner, E., Oriental Rugs, Suffalk, 1993; Edwards, A. C., The Persian Carpet, London, 1975; Eiland, M. L., Oriental Rugs, Boston / New York, 1973; Formenton, F., Oriental Rugs and Carpets, London, 1972; Gans-Ruedin, E., Iranian Carpets, London, 1978. 
هلنا شین‌دشتگل
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: