صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / افصح زاد /

فهرست مطالب

افصح زاد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

افصح‌زاد \afsah-zād\، اعلا‌خان (1935-2003 م / 1314- 1382 ش)، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی و جامی‌شناس تاجیک. در خانواده‌ای کشاورز در پنجکنت به دنیا آمد، در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی و تاجیکی تحصیل کرد و در گروه خاورشناسی و نسخه‌های خطی پژوهشگاه علوم تاجیکستان به کار پرداخت (بشیری، 14؛ «درگذشت ... »، 47). در 1971 م به مدیریت بخش متن‌شناسی و نشر آثار ادبی پژوهشگاه منصوب شد و در 1981 م دکترای خود را در رشتۀ واژه‌شناسی (فقه‌اللغه) دریافت کرد و سپس به بررسی، تصحیح و انتشار آثار عبدالرحمان جامی روی آورد (همانجاها). به گفتۀ خودش از کودکی و در محیط خانواده با آثار جامی آشنا شده است (ص 22-23). بعدها که به جامی‌شناسی روی آورد، کوشید در همۀ جنبه‌های مربوط به مسلک و مشرب، هنر، آثار و محیط زمان جامی مطالعه کند. چند رساله‌ای که دربارۀ جامی منتشر کرده بود، در مجموعه‌ای با عنوان نقد و بررسی آثار و شرح احوال جامی جمع و تدوین شده است که وسعت تحقیق او را دربارۀ این شاعر به خوبی نشان می‌دهد (افصح‌زاد، 21-32). کلیات آثار جامی که به‌اهتمام او در 8 جلد به چاپ رسیده (1986-1987 م)، و چند اثر تحقیقی دیگر او دربارۀ این شاعر، گواه تلاش گستردۀ افصح‌زاد در راه بازشناسی جامی و معرفی او به نسل جدید است (بشیری، همانجا). 
افصح‌زاد دربارۀ حافظ شیرازی، نظامی گنجوی، کمال خجندی و چند تن دیگر از بزرگان ادب کتاب و مقاله نوشته است. ادبیات فارسی و تاجیکی در نیمۀ دوم سدۀ 15 م (چ 1985 م) اثر دیگری از او در حوزۀ تاریخ ادبیات است (برای اطلاعات بیشتر دربارۀ آثار او، نک‍ : بشیری، 14-15). شمار کتابها، رساله‌ها و مقاله‌های او را بیش‌از 500 عنوان برآورد کرده‌اند («درگذشت»، همانجا). در 11 نوامبر 2005 م / 20 آبان 1384 ش، در همایشی علمی در پژوهشگاه علوم تاجیکستان، هفتادمین سالگرد ولادتش را جشن گرفتند و ضمن بررسی آثار و خدمات ادبی‌اش از سوی شماری از استادان و پژوهشگران در آن همایش، مقام وی را در گسترۀ پژوهش ادبی و آثار سخنوران ادب قدیم فارسی و تاجیکی، همپایۀ صدرالدین عینی و سعید نفیسی قلمداد کردند («همایش ... »، بش‍‌ ). 

مآخذ

افصح‌زاد، اعلاخان، نقد و بررسی آثار و شرح احوال جامی، تهران، 1378 ش؛ «درگذشت افصح‌زاد»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، تهران، 1378 ش، شم‍ 20؛ «همایش بزرگداشت افصح‌زاد»، بی‌بی‌سی فارسی (مل‍‌ )؛ نیز: 

Bashiri, I., Prominent Tajik Figures of Twentieth Century, Dushanbe, 2002; BBC Persian, www.bbc.co.uk / persian / tajikistan / story / 2005 / 11 / printable / 051111_dr_afsahzad.shtml (acc.Jul.15, 2006). 
عبدالحسین آذرنگ
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: