صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آفریقای شرقی، جامعه /

فهرست مطالب

آفریقای شرقی، جامعه


آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آفریقای شرقی، جامعۀ \jāmeºe-ye āfrīqā-ye šarqī\، تشکیلاتی که برخی امور اقتصادی کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا را در دهه‌های 1960 و 1970 م / 1340 و 1350 ش هماهنگ می‌کرد؛ این تشکیلات با ساختار و برنامه‌های دیگری فعالیتهای خود را از سر گرفته است. 
کشورهای اوگاندا، تانزانیا و کنیا این جامعه را در 1967 م تأسیس کردند. سپس بازار مشترکی ایجاد شد، ناحیه‌ای برای دادوستد آزاد شکل گرفت و سازمانهایی پدید آمد که راه‌آهن، بندرها، خدمات پستی، پروازهای غیرنظامی، ارتباطات دوربُرد، هواشناسی، گردآوری آمار و دفتری برای فعالیتهای ادبی را اداره می‌کرد. بانکی به نام بانک توسعۀ آفریقای شرقی هم تأسیس شد که توسعۀ صنعتی در اوگاندا و تانزانیا از اولویتهای برنامۀ آن بود. 
جامعۀ آفریقای شرقی، به‌رغم چشم‌انداز نویدبخش آن در آغاز کار، بیش ‌از یک دهه نپایید و به‌سبب اختلافات نگرشی و سیاسی بنیان‌گذارانش، سرانجام در 1977 م از هم پاشید. حکومت تانزانیا از سیاست برنامه‌ریزی متمرکز و تأکید بر کشاورزی پیروی می‌کرد. حکومت کنیا طرف‌دار اقتصاد بازار و توسعۀ صنعتی بود. پس ‌از دست‌یافتن عیدی امین به قدرت در 1971 م و استقرار دیکتاتوری در اوگاندا، تنش میان سران جامعۀ آفریقای شرقی شدت گرفت و همکاری میان اعضا ناممکن شد. 
مدتی پس‌ از انحلال آن جامعه، حکومتهای عضو برای همکاری تازه‌ به توافقی در 1984 م دست یافتند. در 1993 م، بر سر تشکیل کمیسیون دائمی همکاری سه‌جانبۀ آفریقای شرقی توافق شد. همکاری 3 کشور عضو از 1996 م به مرحلۀ جدی‌تری راه یافت و ستاد کمیسیون دائمی در تانزانیا به راه افتاد. در 1999 م، پیمان تأسیس جامعۀ آفریقای شرقی به امضا رسید و دورۀ تازه‌ای در فعالیتهای آن آغاز گردید. این جامعه برنامه‌های گسترده و بلندمدتی برای همکاری میان کشورهای عضو، و توسعۀ دامنۀ همکاری با کشورهای دیگر در پیش گرفته است. 

مآخذ

Africa … , www.africa-union.org / roat / au / recs / EAC.htm (acc. Dec. 16, 2013); Eac, www.eac.int / history.htm (acc. Dec. 16, 2013); Encarta, 2009. 
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: