صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اف. بی. آی /

فهرست مطالب

اف. بی. آی


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اف. بی. آی \ef-bī-āy\، (نام کامل: دایرۀ تحقیقات و بررسی فدرال)، از واحدهای تابع وزارت دادگستری ایالات متحدۀ آمریکا، و مسئول رسیدگی به همۀ موارد نقض قانون، جز مواردی که در حوزۀ پیگیری قانونی سازمانهای دیگر است. رسیدگی به بیش‌از 185 جرم در حوزۀ اختیارات اف. بی. آی قرار دارد، ازجمله: جاسوسی، خراب‌کاری و دیگر فعالیتهای براندازی، آدم‌ربایی، اخاذی، سرقت (ازجمله سرقت از بانکها)، جا‌به‌جاکردن اموال و اشیاء مسروقه، تقلب در امور حکومتی، و نظایر اینها.
اف. بی. آی از 11 ادارۀ کل، حدود 400 واحد کوچک‌تر و 44 واحد رابط خارجی تشکیل می‌شود و ستاد اصلی آن در شهر واشینگتن است. رئیس اف. بی. آی به پیشنهاد رئیس‌جمهور، و با تأیید سنای آمریکا برگزیده می‌شود و حداکثر دورۀ خدمت او 10 سال است. در طول زمان مرسوم شده است که با تعویض رؤسای ‌جمهور، رئیس اف. بی. آی هم تغییر کند. حدود 28هزار تن در استخدام اف. بی. آی هستند؛ از میان آنها، نزدیک به 12 هزار تن مأموران ویژه‌اند که حق دستگیری مجرمان و استفاده از اسلحه را دارند. انواع متخصصان در رشته‌های مختلف علمی و فنی در اف. بی. آی فعالیت دارند. بودجۀ سالیانۀ آن حدود 3 میلیارد دلار است، که کنگرۀ آمریکا آن را تصویب می‌کند.
آکادمی اف. بی. آی وظیفۀ تربیت نیروی متخصص را برای فعالیت در این سازمان بر عهده دارد و این اداره از این طریق توانسته است معیارهای فعالیت پلیسی و شیوه‌های پیگیری و کشف جرائم را به نحو چشمگیری ارتقا دهد.
اف. بی. آی در 1908 م / 1326 ق، با عنوان دایرۀ تحقیقات تأسیس، و به‌مرور و با تصویب کنگره، بر وظایف آن افزوده شد. این دایره در 1933 م گسترش، و نام آن به دایرۀ تحقیقات و بررسی فدرال تغییر یافت و اختیارات و قدرت بیشتری بدان واگذار گردید. به رغم موفقیتهای بسیاری که در کشف شماری از جرائم پرسروصدا به دست آورد، اف. بی. آی با انتقادهای شدیدی هم از سوی مخالفان روبه‌رو شد. برای مثال، در ماجرای رسوایی‌ واترگیت (ه‍ م) آشکار شد که این اداره در مقابل فشار از سوی مقامات کاخ سفید تسلیم شده، از سوی ریچارد نیکسُن (ه‍ م)، رئیس‌جمهور وقت، برای توقف بازرسیها در آن ماجرا مداخله داشته، و حتى یکی از مدیران اف. بی. آی پرونده‌های مربوط به طراحان واترگیت را نابود کرده است. به دنبال افشای این اقدامات غیرقانونی، در حال حاضر در انتخاب مدیران اف. بی. آی و نظارت بر فعالیتهای آنها، سخت‌گیریهای جدی‌تری به عمل می‌آید.

مآخذ

Columbia, 6th edition; Encarta, 2005.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: