صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / افدرین /

فهرست مطالب

افدرین


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

افدرین \efedrīn\، آلکالوئیدی که به‌عنوان داروی ضداحتقان به کار می‌رود. افدرین از گیاهان جنس اُرمَک (اِفِدرا)، به‌ویژه از گونۀ چینی آن (با نام علمی اِفِدرا سینیکا) به دست می‌آید. بیش از 5 هزار سال است که این دارو در کشور چین و خاور دور، برای درمان بیماریهای آسم و تب یونجه (التهاب آلرژیک بینی) به کار می‌رود. افدرین هنگامی که به‌صورت داروی خوارکی مصرف شود، بسیار مؤثر است و اثرش ساعتها باقی می‌ماند. افدرین مصنوعی از دهۀ 1920 م، به‌عنوان داروی گشادکنندۀ نایژه‌ها، ضد احتقان بینی و نیز کنترل‌کنندۀ بی‌اختیاری ادرار، در پزشکی غربی به کار رفت. 
این دارو بر دستگاه عصبی مرکزی اثر تحریکی دارد، رگهای خونی کوچک را تنگ می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و ضربان قلب را تند می‌کند و نیز سبب گشاد شدن مردمکها می‌شود. 
در مواردی که زمان طولانی‌ترِ اثر دارو مورد نظر باشد و یا هنگامی که به درمان اضطراری حساسیتها نیازی نباشد، افدرین به‌جای اِپی‌نِفرین، که از نظر شیمیایی بسیار به آن نزدیک است، به‌کار می‌رود. کندی اثر افدرین علت به کار نبردن آن در درمان حمله‌های حاد حساسیت است. به طور معمول، افدرین را همراه با داروهای مُسکن تجویز می‌کنند. 

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2010. 
بخش علوم پزشکی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: