صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آغاجی /

فهرست مطالب

آغاجی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 11 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آغاجی \āqājī\، منصب و عنوان برخی از حاجبان و خادمان خاص امیران و پادشاهان سامانی، غزنوی و سلجوقی در سده‌های 4 و 5 ق / 10 و 11 م. این عنوان در تاریخ بیهقی، راحة الصدور راوندی و جامع التواریخ رشیدی تکرار شده، و لقب شاعریِ «ابوالحسن آغاجی» نیز بوده است (شمس قیس، 241؛ ثعالبی، 2 / 114). کاربرد این عنوان در منابع یادشده نشان می‎دهد که آغـاجی پرده‎دار خـاص (بـه‌اصطلاحِ امروز، پیشخدمت مخصوص پادشاه) و مسئول رساندن مطالب و رسایل میان پادشاهان و اعیان دولت بوده است. آغاجی در نزدیک سراپرده جایگاهی خاص داشته، و به هنگام خلوت و استراحت، و حتى موقع خواب امیر، می‎توانسته است نزد او برود و پیامها و نامه‎های مهم و فوری را به وی برساند. 
آغاجی به‌صورتهای اَغاجی، آغاچی و آغجی نیز آمده است. اینکه برخی از نویسندگان این واژه را مرکب از «آغا» و «چی» دانسته، و جزء «چی» را در آن پسوند صفت شغلی ترکی گرفته‌اند، محل تردید است و ترکی‌بودن واژه محقق نیست و در فرهنگهای ترکی نیامده است. زریاب خویی احتمال می‎دهد که این کلمه از زبان سغدی باشد (دانشنامه). این واژه در تاریخ بیهقی و راحة ‎الصدور با «جیم» است نه «چ»؛ و اینکه در متنهای کهن «چ» را «ج» می‎نوشته‎اند، نمی‎تواند دلیل گزینش صورت «آغاچی» باشد.

مآخذ

ثعالبی، عبدالملک، تتمة الیتیمة، به‌ کوشش عباس اقبال آشتیانی، تهران، 1353 ق؛ دانشنامه؛ شمس قیس رازی، محمد، المعجم، به ‌کوشش محمد قزوینی و محمدتقی مدرس رضوی، تهران، 1338 ش.

جعفر شعار (دبا)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: