صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اشپه /

فهرست مطالب

اشپه


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشپه \ešpe\، ماکسیمیلیان یوهانِس ماریا هوبِرت، گراف فون (کُنتِ) (1861-1914 م / 1277-1333 ق)، دریاسالار آلمانی. او در نبردهای کُرُنِل و جزایر فالکلند، در آغاز جنگ جهانی اول، فرماندهی نیروهای کشورش را بر عهده داشت. 
اشپه در کپنهاگ دانمارک زاده شد. در 1878 م، به نیروی دریایی آلمان پیوست و در 1887- 1888 م، در کامرونِ آلمان فرمانده بندر بود. در 1908 م به ریاست ستاد فرماندهی دریای شمال، و در پایان 1912 م، به فرماندهی ناوگان خاور دورِ آلمان گماشته شد. 
اشپه در آغاز جنگ جهانی اول در جزایر کارولین بود و اعلان جنگ ژاپن به آلمان (1914 م) سبب شد که عملیات در آبهای چین را رها کند، از اقیانوس آرام بگذرد و به‌سوی آمریکای جنوبی برود. او توانست در همان سال نیروهای دریایی انگلستان را نزدیک کرنل در شیلی شکست دهد و فعالیتهای بازرگانی انگلستان را در آمریکای جنوبی مختل سازد. نیرویی که از انگلستان برای مقابله با او گسیل شد، در 7 دسامبر 1914، به جزایر فالکلند رسید و اشپه، که روز 26 نوامبر شیلی را ترک کرده بود، روز 8 دسامبر به نزدیکی این جزایر رسید. او، که احتمالاً از وجود نیروهای انگلیسی در آنجا بی‌خبر بود، در نبرد با آنها شکست خورد و ناو سرفرماندهی او با همۀ سرنشینانش غرق شد. 

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2010; Columbia, 6th edition; Encarta, 2009.

بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: