صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسیری، تاش خواجه /

فهرست مطالب

اسیری، تاش خواجه


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اسیری، تاش‌خواجه (1281-1334 ق / 1864-1916 م)، شاعر معارف‌پرور تاجیک.
او در خانواده‌ای سنگ‌ آسیاب‌تراش زاده شد و تحصیلات ابتدایی را در خجند گذراند. در 1299 ق / 1882 م به خوقند رفت و پس از 8 سال تحصیل، و آموختن زبان روسی و مطالعۀ منابع روسی و ترکی، به زادگاه خود بـازگشت و پیشۀ پدر را دنبال کرد. او که در زمان تحصیل، با محیط سیاسی و اجتماعی آسیای میانه آشنا شده بود، اندیشه‌های خود را دربارۀ جهل و تعصب در سروده‌هایش به‌سبک بیدل و در قالب مثنوی، قصیده، غزل و قالبهای دیگر، منعکس کرد («دانشنامۀ شوروی ... »، I / 261‌؛ «دانشنامۀ ادبیات ... »، I / 184).
اسیری با «نهضت روشن‌فکری» به‌پرچم‌داری احمد دانش، و با روشن‌فکران دیگر زمان خود، همچون عینی، جوهری، مقیمی، فرقت، ذوقی و خصلت، آشنا و هم‌اندیش شد و در «جنبش جدیدها» از راه سروده‌هایش تأثیر گذارد. شعرهایش در تذکره‌ها و بیاضهای بسیاری آمده، و در میان تاجیکان شهرت یافته است. منتخب اشعار او در 1960 م منتشر شده است و دو مجموعۀ دست‌نوشت از سروده‌هایش نیز در بنیاد (انستیتویِ) رودکی تاجیکستان نگهداری می‌شود (مسلمانیان، 116-117؛ بچکا، 81).

مآخذ

 بچکا، یرژی، ادبیات فـارسی در تاجیکستان، ترجمۀ سعیـد عبانژاد هجران‌دوست و محمود عبادیان، تهران، 1372 ش؛ مسلمانیان قبادیانی، رحیم، زبان و ادب فارسی در فرارود، تهران، 1376 ش؛ نیز:

Entsiklopediyai adabiyët va san’ati Tojik, ed. J. Azizqulov, Dushanbe, 1988-; Entsiklopediyai Sovetii Tojik, ed. M. S. Osimi, Dushanbe, 1978-1988.

رحیم مسلمانیان قبادیانی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: