صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسیج، رود /

فهرست مطالب

اسیج، رود


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 9 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اسیج، رود \rūd-e oseyj\، رودی در غرب و مرکز ایالت میسوری در ایالات متحدۀ آمریکا. این رود به نام سرخ‌پوستان اسیج (ه‍‍ م) نام‌گذاری شده است.
رود اسیج از به‌هم‌پیوستن دو رود مِر ـ دِ ـ سین (در فرانسوی: ماره د سینْی، به‌معنی مرداب قوها) و اسیج کوچک در غرب ایالت میسوری پدید می‌آید؛ در مسیری که بیشتر در جهت شمال شرقی است، به‌طول 580 کمـ جریان می‌یابد و سرانجام، در نزدیکی شهر جِفِرسِن در همین ایالت، به رود میسوری می‌ریزد. رود اسیج و سرشاخۀ اصلی‌اش، مر ـ د ـ سین، که از ایالت کانزاس سرچشمه می‌گیرد، روی هم بیش از 800 کمـ‍ طول دارند و مساحت حوضۀ آبگیر آنها 600‘39 کمـ‌‍2 است. 

در میانۀ مسیر رود اسیج، در فلات اُزارک، سد بَگنِل بر آن ساخته شده (1929-1931م)، که دریاچه‌ای به‌طول 210 کمـ را، با نام دریاچۀ ازارکس (دریاچۀ کوههای ازارک)، پدید آورده است. این دریاچه و پارک طبیعی پیرامون آن، به‌نام پارک ایالتی دریاچۀ ازارکس، بزرگ‌ترین گردشگاه ایالت میسوری، و دارای امکانات اقامتی، شنا، قایق‌رانی و ماهیگیری ‌است. برق تولیدشده در نیروگاه برقابی سد بگنل بیشتر به‌مصرف شهر سِنت لوییس، بزرگ‌ترین شهر ایالت می‌رسد. بر کرانۀ رود اسیج شهر پرجمعیتی قرار ندارد.

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2010; Columbia, 6th edition (under «Osage»).

بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: