صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسمولاند /

فهرست مطالب

اسمولاند


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 11 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسمولاند \ [e]smolānd\ ، استـانی تـاریخـی در جنـوب سوئد. این استان از شرق به دریای بالتیک، از غرب به استانهای تاریخی هالاند و وِستِریوتلاند، از شمال به استان تاریخی اُستِریوتلاند، و از جنوب بـه استانهای تاریخی اِسکونه (ه‍ م) و بلِکینگه محدود می‌شود. اسمولاند بزرگ‌ترین استان تاریخی در جنوب سوئد است که بیشتر آن درون مرزهای سه استان کنونی یونکوپینگ، کرونوبَرْی (کرونوبِرگ) و کالمار قرار می‌گیرد. نام اسمولاند به معنی «چندین سرزمین کوچک» است و به استانهای کوچکی که هم‌اکنون درون آن قرار دارند، اشاره می‌کند. 
سطح ناهموار شمالی اسمولاند دارای ارتفاعاتی پوشیده از جنگل است که بلندی‌شان به 300 متر می‌رسد. جنوب این استان شبه‌فلاتی است که برخی از بخشهای آن کمتر از 100 متر ارتفاع دارد. در شمال، خط ساحلی این استان شیب‌دار، و دارای فرورفتگیهای بزرگ و جزیره‌های بسیاری است. این خط ساحلی در جنوب به سرزمینی پست با خلیجهای کم‌عمق و چند جزیره تبدیل می‌شود. در اسمولاند مناطق جنگلی، بوته‌زارها، باتلاقهای توربی و زمینهای مردابی و دریاچه‌های بی‌شماری وجود دارند. بیشتر درختان اسمولاند را سوزنی‌برگها و درختان غان تشکیل می‌دهند؛ اما درختان راش در جنوب، و بلوط و نارون نیز در نواحی ساحلی آن می‌رویند.
با وجود خاک نامرغوب، کشاورزی و گاوداری، به‌ویژه در نواحی شرقی اسمولاند، رایج است. مهم‌ترین محصولات کشاورزی این استان گندم، چاودار، جودوسر و سیب‌زمینی است. پرورش میوه نیز در کرانه‌های جنوبی دریاچۀ اوسنِن و پیرامون دریاچۀ وِتِرن رواج دارد. صنایع اصلی اسمولاند بیشتر بر پایۀ فراورده‌های جنگلی است، شامل کارخانه‌های ساخت مبلمان، کبریت و کاغذ. همچنین صنایع شیشه‌سازی اسمولاند، که در شهرهای اُرِفورس، بودا و کوستا واقع‌اند، شهرت جهانی دارند.
شهرهای مهم استان تاریخی اسمولاند، افزون بر یونکوپینگ، کالمار و وِکشو، که به ترتیب، مرکز استانهای کنونیِ یونکوپینگ، کالمار و کرونوبَری‌اند، عبارت‌اند از یونگبو، اُسکارس‌هامن، وِستِرویک، وِرنامو، وِتلاندا، و هوسکْوارنا که لوازم خانگی آن شهرت دارد. اسمولاند 321‘29 کم‍‌2 وسعت دارد. 

مآخذ

EB, 2010; MEL.
بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: