صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسمالز /

فهرست مطالب

اسمالز


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 11 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسمالز \ [e]smālz\ ، رابـرت (1839-1915م/ 1255-1333ق)، بردۀ پیشین، از قهرمانان جنگ داخلی آمریکا و از رهبران سیاسی دورۀ بازسازی پس از جنگ. 
اسمالز که پدر و مادرش برده‌هایی سیاه‌پوست بودند، همراه آنان در مزارع کار می‌کرد. در 1851م اربابش او را به کارولینای جنوبی برد. اسمالز در آنجا به پیشخدمتی هتل، کالسکه‌رانی و کار در کشتی پرداخت. او که در جنگ داخلی آمریکا، در نیروی دریایی جنوبیها خدمت می‌کرد، در 1862م همراه 12 بردۀ دیگر، یک کشتی را تصرف کرد و آن را به نیروی دریایی شمالیها تحویل داد. این اقدام باعث شهرت اسمالز در سراسر شمال شد و او در 1863م به فرماندهی همان کشتی منصوب گردید. 
اسمالز، به‌رغم تحصیلات اندک، پس از جنگ به‌سرعت در کار سیاسی پیشرفت کرد و به نمایندگی مجالس ایالتی کارولینای جنوبی و سپس، کنگرۀ ایالات متحده برگزیده شد. او در 1877م به جرم رشوه گرفتن در زمان نمایندگی سنای ایالتی، به 3 سال زندان محکوم شد، اما فرماندار وی را مشمول عفو قرار داد. 
اسمالز که سیاست‌مداری میانه‌رو بود، بازپسین سالهای زندگی خود را به‌عنوان مأمور وصول عوارض بندری سپری کرد. او از مدافعان سرسخت حقوق سیاهان و حقوق مدنی بود و با تبعیض نژادی مبارزه کرد. 

مآخذ

EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: