صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسمال وود /

فهرست مطالب

اسمال وود


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 11 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسمال‌وود \ [e]smālvud\ ، جـوزف رابِـرتـز (معـروف بـه جویی اسمال‌وود؛ 1900-1991م/ 1279-1370ش)، سیاست‌مدار کانادایی، معروف به پدر اتحاد نیوفِندلند با کانادا. او در نیوفندلند زاده شد؛ در 14 سالگی مدرسه را ترک کرد و به چاپگری، روزنامه‌نگاری، سردبیری، نویسندگی، سازمان‌دهی سندیکاها، ترویج فعالیتهای تعاونی، همکاری با رادیو، و دامداری روی آورد. در دهۀ 1920م، بلندپروازیهایش او را به نیویورک و لندن کشاند و در این دو شهر، روزنامه‌نگاری را با سیاستهای چپ‌گرایانه درآمیخت. در 1932م به نیوفند‌لند بازگشت و در انتخابات مجلس از سوی حزب لیبرال نامزد شد، اما شکست خورد. در بحران بزرگ اقتصادی دهۀ 1930م در راه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی‌کوشید و در همان حال، تدوین دانشنامه‌ای به نام «کتاب نیوفندلند» را آغاز کرد که 2 مجلد نخست آن در 1937م انتشار یافت. 
نیوفندلند که طی سالها، به‌تدریج از ادارۀ مستقیم انگلستان خارج شده، و در زمینه‌هایی به استقلال نسبی دست یافته بود، پس از جنگ جهانی دوم و احیای اقتصاد آن، به صحنۀ سیاسی فعال‌تری تبدیل، و اسمال‌وود سخن‌گوی آن شد. او مدافع اتحاد با کانادا بود و پس از مبارزات سختی توانست در همه‌پرسی 1948م موافقت مردم این سرزمین را به اتحاد با کانادا جلب کند. نیوفندلند سال بعد به کانادا پیوست و اسمال‌وود به‌عنوان نخست‌وزیر این ایالت جدید برگزیده شد. او در انتخابات عمومی 1949م در این ایالت، حزب لیبرال را رهبری کرد و آن را به پیروزی رساند. در چندین انتخابات ایالتی دیگر طی سالهای بعد، این حزب با رهبری او به پیروزی دست یافت. اسمال‌وود تا 1972م که از سمت حزبی خود استعفا داد، در رأس قدرت بود. او برنامه‌های گسترده‌ای را در زمینۀ توسعۀ همۀ جنبه‌های زندگی در نیوفند‌لند به اجرا گذاشت و این ایالت در برخی زمینه‌ها، میان ایالتهای کانادا پیشتاز شد. 
اسمال‌وود پس از 1972م برای دست یافتن دوباره به قدرت کوشید، اما در این راه ناکام ماند، دست از سیاست شست و به نویسندگی پرداخت. بازپسین کار مهم او «دانشنامۀ نیوفندلند و لابرادور» بود که سرانجام پس از مرگش تکمیل، و در 5 مجلد منتشر شد. خاطراتش به قلم خودش، با عنوان «من کانادا را برگزیدم»، در 1973م منتشر شده است. 

مآخذ

EB , 2010; ME, 2009.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: