صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسکاندیناوی /

فهرست مطالب

اسکاندیناوی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 7 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسکاندیناوی \ [e]skāndināvi\ ، منطقه و شبه‌جزیره‌ای در شمال اروپا. منطقۀ اسکاندیناوی دربر گیرندۀ 3 کشور پادشاهی شمال اروپا، یعنی دانمارک، سوئد و نروژ است. به‌سبب پیوستگیهای‌ تاریخی، فرهنگی و زبانی، نام مشترک اسکاندیناوی به مجموعۀ این کشورها داده شده است. از این نظر، نام اسکاندیناوی (در دوران باستان: اِسکاندیا) گاه افزون بر این 3 کشور، دربرگیرندۀ کشور ایسلند و جزایر فارو (متعلق به دانمارک) نیز دانسته می‌شود. فنلاند هم که از نظر جغرافیایی و اقتصادی، و نه زبانی، با این کشورها پیوستگی دارد، گاه جزو منطقۀ اسکاندیناوی به‌شمار می‌رود. از میان کشورهای منطقۀ اسکاندیناوی، تنها سوئد و نروژ در شبه‌جزیرۀ اسکاندیناوی قرار دارند. شبه‌جزیرۀ ژوتلاند (یولان) که بیشتر خاک دانمارک را دربرگرفته، بخشی از دشت شمال اروپاست و ایسلند و فارو نیز جزیره‌هایی در اقیانوس اطلس شمالی‌اند. 
اصطلاح ‌نُردیک (شمالی)‌ نیـز بـه‌ 5 کشـور شمـال ‌اروپـا ــ دانمـارک، سوئـد، نـروژ، ایسلنـد و فنلاند ــ گفته می‌شود. از ویژگیهای این کشورها، که آنها را از دیگر کشورهای اروپا متمایز می‌سازد، جمعیت کم و بالابودن میزان باسوادی و امید به زندگی در میان شهروندان آنهاست.
شبه‌جزیرۀ اسکاندیناوی پیشرفتگی بزرگ خشکی در آب در شمال اروپاست که میان دو کشور سوئد و نروژ تقسیم شده است. ایـن شبـه‌جزیره تقریبـاً 1850 کم‍ طول دارد و از دریای بارِنتس در اقیانوس منجمد شمالی، به‌سوی جنوب، میان خلیج بوتنی و دریای بالتیک در شرق و تنگه‌های کاتِگات و اِسکاگِراک (ه‍‌ م) در غرب، امتداد یافته است. این شبه‌جزیره (با وسعت ح 000‘750 کم‍2) اساساً از توده‌ای کوهستانی تشکیل شده، که بیشترِ آن بخشی از سپر بالتیک است و بخشهایی از آن نیز تحت تأثیر شکل‌گیری یخچالها در طول دورِ پلایستوسِن قرار گرفته‌اند. کشورهای نروژ و سوئد، به ترتیب، بخشهای غربی و شرقی این تودۀ کوهستانی را در اختیار دارند. دامنه‌های پهناور و کم‌‌شیب منتهی به دریای بالتیک به سوئد تعلق دارند، اما کوههای نروژ تا خط ساحلی شبه‌جزیرۀ اسکاندیناوی در غرب امتداد یافته‌اند و آبدره‌ها در آنها بریدگیهای عمیق بسیاری پدید آورده‌اند.

مآخذ

EA, 2006; EB, 2010 (under «Scandinavia», «Scandinavian Peninsula»); ME , 2009.
بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: