صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسعد بن زراره /

فهرست مطالب

اسعد بن زراره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 5 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اسعـدِ بـنِ زُراره \ asˀad-ebn-e zorāre(a)\ ، ابـوامـامـه (د 1ق/ 623م)، از اصحاب پیامبر اکرم (ص). او از تیرۀ خزرجیانِ بنی نجّار، و از انصار بود (ابن‌سعد، 3/ 608؛ خلیفه، 90-91). 
اسعد و ذکوان بن عبد قیس چون آوازۀ حضرت رسول (ص) را شنیدند، نزد ایشان شتافتند و زود اسلام آوردند. سپس به شهر خود بازگشتند و به تبلیغ اسلام پرداختند و چندی بعد، همراه چند تن از مردم یثرب، نزد پیامبر (ص) آمدند (ابن‌سعد، همان‌جا؛ نیز نک‍ : طبری، 354-355)؛ اما شمار واقعی یثربیانی که نخستین‌بار با پیامبر (ص) دیدار کردند، خود با اختلاف بسیاری همراه است (مثلاً نک‍ : ابن‌سعد، 1/ 218، قس: 1/ 219). بیعتهای گروهیِ مردم یثرب در دو نوبت انجام گرفت و به همین سبب، از بیعت نخستین به «عقبۀ اولى» و از بیعت دوم به «عقبۀ ثانیه» یاد شده است (نک‍ : ابن‌هشام، 73، 81). اسعد چند ماهی پس از هجرت پیامبر (ص) به مدینه بیمار شد و درگذشت. پیکر وی را در بقیع دفن کردند و گفته‌اند نخستین کسی بود که در آن گورستان به خاک سپرده شد (ابن‌سعد، 3/ 611-612).

مآخذ

ابن‌سعد، محمد، الطبقات الکبرى، دارصادر، بیروت، بی‌تا؛ ابن‌هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، به کوشش مصطفى سقا و دیگران، قاهره، 1355ق/ 1936م، ج 2؛ خلیفة بن خیاط، الطبقات، به کوشش اکرم ضیاء عمری، ریاض، 1402ق/ 1982م؛ طبری، تاریخ، ج 2.

علی بهرامیان (دبا)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: