صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرگال /

فهرست مطالب

آرگال


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْگال [ārgāl]، سِر سَمیوئل (ح 1572- ح 1626م/ 980-1035ق)، ملاح انگلیسی که از مهاجرنشینهای بریتانیایی در شمال آمریکا در مقابل فرانسویها دفاع کرد. آرگال که به استخدام شرکت ویرجینیایی لندن درآمده بود، مأموریت یافت تا مسیر کوتاه‌تری را به ویرجینیا کشف کند و به جست‌وجوی استورژن، یا ماهی خاویار برود. در 1610م، او لقب دریاسالار ویرجینیا گرفت و مأمور شد تا فرانسویها را از همه سرزمینهایی که جیمز اول به تصرف انگلیسیها درآورده بود، بیرون براند. در 1613م او در جست‌وجوی ذرت برای مهاجرنشینان، در رودخانۀ پِتومِک با کشتی به پیش راند و پوکاهونْتاس، دختر رئیس قبیلۀ سرخ‌پوست پوهاتان را در مقابل 7 زندانی انگلیسی این قبیله به گروگان گرفت.
آرگال در ادامۀ حرکت به سمت شمال در امتداد ساحل، یک مهاجرنشین جدید فرانسوی را در سَن سُوور کشف کرد. او این مهاجرنشین را تخریب، و شماری از فرانسویها را اسیر کرد و غنیمتهایی‌به جیمز تاون برد. سپس هیئت‌مدیرۀشرکت ویرجینیا به او مأموریت‌داد که همۀمهاجرنشینهای‌فرانسه،ازجمله پورت‌رویال (آناپولیس رویال امروزی، در ایالت نِواسْکوتیای کانادا) را ــ کـه در 1614م آن را بـه اشـغـال خـود درآورد ــ در جـنوب مدار °46 ویران کند. او در همین سال به انگلستان بازگشت و در آنجا از اتهام انجام اعمال خلاف بر ضد فرانسویان تبرئه شد.
آرگال هنوز در خدمت شرکت ویرجینیا بود که در 1616م به‌عنوان قائم‌مقام فرماندار ویرجینیا انتخاب شد و تا 1619م در غیاب فرماندار بر این مهاجرنشین حکم راند. خشونت او در حکومت منجر به محاکمه‌ای دیگر و اعلام برائتی دیگر شد. او در 1620م ناخدای کشتی 24 توپه‌ای تجاری برای لشکرکشی به الجزیره شد. وی یکی‌از اعضای‌شورای نیوانگلند شد و در1622م عنوان سِر یافت. در 1625م، آرگال به عنوان یکی از اعضای شورای جنگی پادشاه، فرماندهی ناوگانی متشکل از 28 کشتی را به دست گرفت و تهاجمی ناموفق به کاذیث (قادس) را رهبری کرد. او سال بعد، شاید در دریا، ولی به احتمال قوی‌تر در ایام بازنشستگی درگذشت.     (193)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: