صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرکادیا /

فهرست مطالب

آرکادیا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْکادیا [ārkādiyā]، ناحیه‌ای کوهستانی واقع در پلوپونِز مرکزی در یونان باستان. ویژگی روستایی زندگی در آرکادیا و جدا افتاده بودن آن تا حدی روشن می‌سازد که چرا در اشعار شبانی یونان و روم و در ادبیات عصر رنسانس، این ناحیه به صورت بهشتی ترسیم شده است. آرکادیا که در آن باران به‌طور نامنظم می‌بارد، دارای شماری تاکستان است، اینجا و آنجا جنگلهای بلوط دیده می‌شود، ولی دامنه‌های شرقی آن رطوبت و سرسبزی کمتری دارد. 
ناحیۀ آرکادیای قدیم با استان آرکادیای امروزی که با 419‘4 کم‍ـ 2 مساحت، در ساحل خلیج آرگُلیس قرار گرفته، و مرکزش تریپولیس است، دقیقاً مطابقت ندارد. 
سرزمین مرتفع آرکادیا با حوضه‌هایی در ارتفاع 500 تا 000‘1 متر، در شمال به کوههای اِریمانْتُس و کیلینی محدود است و خود به رشته‌های فرعی چندی تقسیم می‌شود. در شرق آرکادیا، این رشته‌کوهها محیط بر چند دشت‌اند که تنها با آب قنات آبیاری می‌شوند. بخش غربی آرکادیا گسترده‌تر، و رودآلفِئوس و شاخابه‌هایش در میان کوههای پراکندۀ آن جاری است. آرکادیا که از نظر موقعیت طبیعی از دیگر نقاط یونان جدا افتاده بود، به هنگام حملۀ دُریسیها (1100-1000 ق‌م) به یونان، دستخوش تعرض قرار نگرفت و گویش خود را که امروز هم شبیه گویش یونانیان قبرس است، حفظ کرد. 
طی قـرنهـا، جنـگ میـان منـاطق مختلف و نیز میان دولت ـ شهرهای یونان باستان، آسایش آرکادیاییها را بر هم می‌زد و هر زمان آنان را سرسپردۀ قدرت متفاوتی می‌ساخت. آرکادیا در دورۀ رومیان رو به ویرانی نهاد، ولی در سدۀ 8 م، سیل مهاجران اسلاو از کاهش جمعیت آن جلوگیری کرد. بعدها آرکادیا از منازعات اشراف فرانک خود آسیب بسیار دید. ولی حکومت ترکان و مهاجرت آلبانیاییها تا حدی رونق را به آن بازگرداند. آرکادیا در جنگ استقلال یونان (1821- 1829م) از صحنه‌های درگیری بود. 
جمع‍ ‌(برآورد 2006م) استان: 229‘100 تن.     (100)

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: