صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرائوکانیا /

فهرست مطالب

آرائوکانیا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرائوکانیا [ārāʾūkāniyā]، منطقه‌ای در جنوب شیلی، بین رودهای بیـو ـ بیو و تُلْتِن که از شرق با آرژانتین و از غرب با اقیانوس آرام هم‌مرز است. این منطقه از دو استان کائوتین و مایِکو که هر دو در 1887م ایجاد شدند، تشکیل می‌شود و با وسعت 760‘31 کمـ2، بخشهایی از رشته‌کوههای ساحلی، درۀ حاصل‌خیز مرکزی و رشته‌کوههای آند را در بر می‌گیرد. 
آرائوکانیا سرزمین سرخ‌پوستان آرائوکانیایی یا ماپوچه است (شماری از آنان نیز در استانهای آرائـوکـو و بیـو ـ بیـو زندگی می‌کنند) که به‌رغم لشکرکشیهای منظم و دوره‌ای مقامات اسپانیایی و شیلیایی به منظور مطیع ساختن آنان، توانستند تا اواخر سدۀ19م استقلال خود را حفظ کنند. اسکان یافتن شیلیاییها و اروپاییان در مناطق تسخیر شده که با ورود مهاجران آلمانی در دهۀ 1850م آغاز شد، پیوسته مورد تأیید و تشویق دولت این کشور بوده است. 
دو رود ایمپِریال و تلتن که بخشهایی از آنها قابل کشتی‌رانی است، جنوب منطقۀ آرائوکانیا را از شرق به غرب قطع می‌کنند. رشته‌کوهها و آتش‌فشانها، جنگلها، دریاچه‌ها و چشمه‌های آبگرم این منطقه از مهم‌ترین مناظر طبیعی آن هستند؛ با این حال، صنعت جهانگردی از نظر اهمیت اقتصادی، بعد از کشاورزی (به‌ویژه کشت گندم)، پرورش دام و تهیۀ چوب قرار دارد. آرائوکانیا پوشیده از جنگلهای انبوه است. بزرگ‌راه پان آمریکن و خط آهن اصلـی شمـال ـ جنوب از مرکز منطقه می‌گذرد. 
جمع‍‌ (برآورد 2006)م): 546‘892 تن.     (122)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: