صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آراتوس سیکوئونی /

فهرست مطالب

آراتوس سیکوئونی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 27 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آراتوسِ سیکوئونی [ārātūs-e sīkūºonī] (271-213ق‎م)، دولتمرد یونانی دورۀ هلنیستی، سیاستمدار مبرز و چریک رزمنده که سالهای بسیار رهبر بلامنازع اتحادیۀ آخایاییها بود.
او پس از آزادسازی سیکوئون در 251ق‎م، حکومتی دمکرات در آنجا برپا کرد و برای دفاع در برابر مقدونیه، با اتحادیۀ آخایاییها متفق شد. در مقام رهبر اتحادیه (مقامی که پس از 245‎ق‎م معمولاً یک‌سال در میان،آن را دارا‎ بود)آکروکور‎ینتوس را اشغال کرد (243ق‎م) و آیتولیاییها را در پِلِنه شکست داد (‎‎241ق‎م) و سیاست ایجاد دمکراسیها را در پلوپونز دنبال کرد. سیکوئون به عنوان متحد آیتولیا از 239ق‎م، بارها به آتن و آرگُس حمله کرد. آراتوس مگالوپولیس (235 ق‎م) و آرگس (229ق‎م) را به اتحادیه کشاند و به آزاد‎سازی آتن از حکومت مقدونیه یاری داد (229 ق‎م). با این‎همه، دشمنی اسپارت تهدیدی برای این دست‎آوردها بود.
اتحادیۀ آراتوس،‎ پس از دوبـار شکست از اسپارتیها‎ به فرماندهی کلئومِنِس سوم، به سبب حمایت بهنگام آنتیگونوس دُسُن (پادشاه مقدونیه، سل‍ 227-221ق‎م)، در 224ق‎م نجات یافت. نیروهای متحد آخایایی و مقدونی در 222ق‎م کلئومنس را شکست دادند و از سلطنت خلع کردند. آراتوس تا جلوس فیلیپ پنجم مقدونی در 221ق‎م به کمک اتحادیۀ هِـلِنیها با آیتولیاییها مقابله کرد. جنگ ناشی از این رویداد در 217 ق‎م پایان یافت. پس از آن، آراتوس در برابر سیاست ضد رومی فیلیپ و مداخلۀ او در مِسِنه ایستاد. اگر چه شایع گشت فیلیپ آراتوس را به قتل رسانده است، با این‎همه، احتمال دارد که رهبر یونانی به بیماری سل درگذشته باشد. خاطرات او‎که امروزه دیگر در دست نیست، منبع مهمی برای «تاریخ» پولوبیوس بود.    (112)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: