دكتر علی شریعتی در تاریخ معاصر ایران معمایی پیچیده است كه همیشه رازها و ناگفتههای خاص خود را دارد. میراث شریعتی مانند افكار او نیز پر رمز و راز و همیشه مناقشه برانگیز است. علی شریعتی در سنت روشنفكری ایران جایگاهی به خود اختصاص داده است كه كمتر كسی میتواند اهمیت آن را انكار كند و این بیش از هر چیز به دلیل همسو بودن نام شریعتی در كنار بزرگترین تحول و تجربه ایران در صد سال گذشته یعنی انقلاب اسلامی ٥٧ است. شریعتی را معلم انقلاب ایران میدانند؛ معلمی كه نماند تا ثمره درسهای خود را مشاهده كند و درباره آن به قضاوت بنشیند.
نشست «زمان در فلسفه مارتین هایدگر» با سخنرانی احسان شریعتی در مرکز خدمات روانشناختی سیاووشان برگزار میشود.
از زبان منتقدان شریعتی شنیدهایم که شریعتی باب اصلاحات را بست چرا که «گفتمان انقلابی» را به عرصه آورد. آیا شما هم معتقد هستید تفکر
احسان شریعتی نوشریعتی را نه به معنای «عبور» از شریعتی بلکه نوبازسازی شریعتی میداند. او در گفتوگوی حاضر به دو پرسش پاسخ میدهد، دو پرسشی که در گفتوگو با روشنفکران متأثر از شریعتی و نیز موافقان و منتقدان او و در آستانه همایش چهلمین یادمان علی شریعتی با چند تن از آنها مطرح میشود: ١) بحران مبتلابه امروز ما و پرسمان اصلی این دوران را چه میدانید؟ ۲) با توجه به میراث شریعتی و پیشینه و پشتوانه هماندیشی و همسخنی در سرمشق گفتمانی و صورتبندی معرفتی دوران او، اکنون چه راهحل، خروجی و برونرفتی ارائه میدهید؟
مکتوبات علی شریعتی به سه سنخ «اسلامیات»، «اجتماعیات» و «کویریات» قابل دستهبندی است. کویریات شریعتی را میتوان در«گفتوگوهای تنهایی»، «هبوط در کویر» و «مخاطبهای آشنا» پیگرفت که در آنها به شرح احوال وجودی خود میپردازد و سعی در واکاوی «خویشتنِ خویش» دارد و انسان، هستی، معنای زندگی، تنهایی و خلوتگزینی و... را به تعریف میکشد که از سوی شارحان او بسیار تفسیر برانگیز شده است. اما اینبار «کویریات» شریعتی را در گفتوگو با فرزند ارشدش به تبیین گذاشتهایم. روایت احسان شریعتی از کویریات پدر نکات قابل تأملی دارد که این گفتوگو را بس خواندنی کرده است.
احسان شریعتی سرسختانه از انقلاب و آرمانهای آن دفاع میكند و معتقد است كه حتی جنبش اصلاحات تداوم همان خواستهای انقلاب است كه خود در بستر یك سیر تداومی در تاریخ معاصر ایران بیش از صد سال است، از سوی مردم و نیروهای آگاه و تحولخواه دنبال میشود. او در گفتاری كه به تازگی در شهریار ارایه شد، تحقق این آرمانها را امری یك روزه و دفعی ندانست و تحقق آنها را مستلزم تجربه عملی و علمی عمیقی خواند و بر نقش روشنفكران در این زمینه تاكید كرد و كار آنها را گفتن حقیقت به مردم در مقابل قدرت با شفافیت و بدون تعارف خواند.
نقش روشنفكر، كار روشنفكری در گفتارهایی از احسان شریعتی، فاطمه صادقی و مجید اخگر
مارتین هایدگر در مقاله مشهور پرسش از تكنولوژی بشارتدهنده، میگوید: «روزی، روزگاری لجامگسیختگی تكنولوژی چنان خود را در سراسر زمین جا بیندازد كه ماهیت تكنولوژی از خلال همه امور تكنولوژیك در رخداد حقیقت حضور یابد». او البته در این گفتار دورانساز برخلاف نگرش رایج به نفی و طرد تكنولوژی و اصولا تجدد نمیپردازد، بلكه با مدد گرفتن از شعر هلدرلین (... هر جا خطر است/ نیروی منجی نیز میبالد) نشان میدهد كه اگر راهی به رهایی بتوان متصور شد...
علی شریعتی اینبار در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ حدود سه هفته بعد از آنكه جواد طباطبایی در نشست رونمایی از كتاب فیلسوف سیاست برای چندمین بار به او تاخت و او را در كنار جلال آلاحمد مورد هجمه قرار داد. صندلیهای پر شده سالن حكمت پژوهشگاه در یك روز سرد زمستانی با مخاطبینی از سنینی متفاوت اما نشان میدهد كه شریعتی همچنان پر طرفدار است و هنوز خوانندگانی پر و پا قرص دارد كه از اندیشهها و آثار او دفاع میكنند.
احسان شریعتی در رونمایی از اثر داستانی علی شریعتی برای نوجوانها گفت: کتاب گیاهشناسی برگرفته از دستنوشتهها و تمرینهایی است که پدرم در زمان گذشته در راستای آگاهی نوجوانان انجام داده و به معنای این نیست که مانند هانس کریستین اندرسن ادعایی در ادبیات کودک داشته باشد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید