علیاشرفِ صادقی زبانشناس ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. از او به عنوان چهره ماندگار در حوزه ادبیات تجلیل شده است. دكتر صادقی از دوران كودكی جانش آمیخته به ادبیات فارسی بوده. او ادبیات، شعر، موسیقی، نقاشی و مجسمه را غذای روح آدمی میداند و معتقد است شعر حافظ و سعدی در سطح قابلاعتنایی از این ویژگی برخوردارند.
سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دستاندازهای زمین و آسمان میاندازد، و یا در دستاندازهایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان میکند و در واقع میخواهد ما را آرام به راه راست بیاورد.
مرکز سعدیشناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی، همایش «نسبت سعدی با داستاننویسی امروز ایران» را برگزار می کنند.
ما این افتخار را داشتیم که هر سال، در آغاز سال نو، به دیدن زندهیاد احمد سمیعی گیلانی برویم و گاهی هم میهمان ایشان به صرف صبحانهای طولانی باشیم. در سالی که چنین شرایطی فراهم نیامد، پیش از دوران فراگیرشدن کرونا، ترجیح دادیم در «روز سعدی»، اول اردیبهشتماه جلالی، به دیدارشان بشتابیم و از محضرشان بهره ببریم.
یکی از پرسشهای بنیادی که ذهن ناقدان ادبی را از روزگاران قدیم تا روزگار حاضر به خود مشغول داشته، این پرسش است که: اصل، لفظ است یا معنا؟ به تعبیر امروز اصل، «چگونه گفتن» است یا «چه گفتن»؟
مقالهی حاضر ناظر بر اقتباسات یا تشابهات سعدی در گلستان و بوستان از اشعار عرب است،ولی مطلقا به«متنبی»و شعر او المامی نشده است،و غرض نهایی از این مقاله،مقابله و مقایسهی مضامین مذکور با یکدیگر و نمایاندن مقام والای غیرقابل قیاس سعدی با دیگران و اثبات همان فرمودهی خود اوست که:«همه گویند ولی گفتهی سعدی دگر است»
ابومحمد مشرفالدین مصلح بن عبدالله بن مشرف (606-690 ه.ق.) ملقب به سعدی، بیشك یكی از اركان شعر و ادب و به تعبیر دقیقتر زبان فارسی است. شاعر و نویسندهای چیرهدست كه با قلم سحارش تلخ داروی پند را به شربتی سودمند تبدیل كرده است، برآمیخته به شهد ظرافت و بیخته به پرویزن معرفت. بیدلیل نیست كه نه فقط همه ایرانیان بلكه عموم شیفتگان زبان فارسی، سعدی را دوست دارند و كوچك و بزرگ در گلستان او میآسایند و بهرهمند میشوند.
غالیه قنبربکوا (استادیار بخش ایرانشناسی دانشکده شرقشناسی دانشگاه ملی قزاقی فارابی)، عابد شکورزاده (نویسنده و سعدیپژوه تاجیکی) و آرتیق قادراف (هنرمند و مجری سرشناس تاجیک) در بزرگداشت سعدی سخنرانی میکنند.
نویسنده در این مقاله اشارهای به آثار تصوف سعدی دارد و پیوندی بین سعدی و احمد غزالی می بیند. وی ارتباط و تاثیر سعدی از احمد غزالی را با بررسی تشابهات آثار سعدی (گلستان، بوستان و غزلیات) با سوانح احمد غزالی اثبات میکند.
نویسنده کوشیده است تا ضمن بررسی اشتهار سعدی در دوران حیاتش با تکیه بر منابعی چون «سفرنامة ابن بطوطه» و ادعای سعدی مبنی بر «قصب الجیب حدیثش را هم چون شکر می خورند و رقعه منشآتش را چون کاغذ زر می برند» به تبیین جایگاه سعدی در نزد مولانا و جایگاه مولانا در نزد سعدی بپردازد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید