نكوداشت استاد فرهاد فخرالديني با حضور هنرمندان

1394/10/23 ۰۷:۴۰

 نكوداشت استاد فرهاد فخرالديني با حضور هنرمندان

" شب فرهاد فخرالديني"، رهبر ارکستر ملي ايران، با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و جمعي از پيشکسوتان موسيقي ايراني در بنياد موقوفات افشار و با همکاري مجله بخارا برگزار و از استاد فخرالديني تجليل شد.


 

" شب فرهاد فخرالديني"، رهبر ارکستر ملي ايران، با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و جمعي از پيشکسوتان موسيقي ايراني در بنياد موقوفات افشار و با همکاري مجله بخارا برگزار و از استاد فخرالديني تجليل شد.

علي دهباشي که اجراي اين برنامه را بر عهده داشت در ابتداي اين نشست درباره زندگي و فعاليت‌هاي هنري استاد فخرالديني صحبت کرد.

در اين مراسم استاد محمد رضا شجريان هم در سخناني ضمن تقدير و تشکر از برگزاري اين برنامه گفت: دوستي من با آقاي فخرالديني به چهل و هشت سال قبل باز مي‌گردد و سابقه اين سالها دوستي باعث شد که ما آثار خوبي از موسيقي به اين مرز و بوم تقديم کنيم.

شجريان افزود: هر چه در موسيقي دارم از استاد عبدالوهاب شهيدي و سپس از استاد فخرالديني است که سالهاي دور با هم در راديو کار مي کرديم.

در ادامه اين مراسم کامبيز روشن روان و لوريس چکناواريان هم در سخناني کوتاه از دوستي و منش اخلاقي فخرالديني صحبت و بر اهميت و بينش موسيقيايي استاد تاکيد کردند.

همچنين محمد موقتيان خطاب به استاد فخرالديني گفت: خوشابه حالت که سرود هستي را به نام مملکت ما نواختي و همين را پي بگيريد. سپس نماهنگي از ارکستر استاد فخرالديني که رهبري موسيقي سريال سربداران را بر‌عهده داشت‌، پخش شد.

محمد سرير هم در بخش ديگري از اين برنامه با اشاره به شخصيت‌هاي مهم حوزه موسيقي در ايران که در اين برنامه حضور يا‌فتند، گفت : شرايط و مقاطعي مي‌طلبد که شخصيت‌هاي مهمي به وجود بيايد و استاد فخرالديني در چنين شرايطي به وجود آمدند اما تمام ظرفيت هنري ايران هنوز شناسانده نشده است.

وي همچنين تاکيد کرد: رهبر ارکستر تمام احساسات جمع را در آن قطعه موسيقي تجلي مي دهد و استاد فخرالديني نيز احساسات جمع را در ارکستر تجلي مي دهد. حسن ناهيد نيز در اين برنامه به سابقه ديرينه خود و سالهاي آشنايي و دوستي‌اش با استاد فخرالديني اشاره کرد.

هوشنگ کامکار نيز در اين برنامه با اشاره به تعريف موسيقي ملي ايران گفت : موسيقي ملي بايد بر اساس تمام دانش موسيقيايي جهان باشد و از تمام آنها استفاده کند و آن فرد سازهاي ايراني را نيز به خوبي بشناسد و در نهايت هويت ملي را در کارش مشخص کند و اگر کسي آن موسيقي را مي‌شنود، بداند که اين موسيقي براي کدام کشور است.

وي تاکيد کرد: استاد فخرالديني زحمات بسياري براي معرفي موسيقي ملي ايران کشيدند. فاطمه معتمد آريا نيز از استاد فخرالديني به عنوان يکي از چهره هاي ماندگار موسيقي ايران ياد کرد. در ادامه اين برنامه کيوان ساکت به اجراي موسيقي پرداخت.

سپس سالار عقيلي به همراه گروه موسيقي خود چند قطعه براي حضار اجرا کرد. در ادامه اين برنامه از دو جلد کتاب فخر‌الديني با عنوان” هارموني موسيقي در ايران” و “تجزيه و تحليل رديف موسيقي در ايران” رونمايي شد.

در پايان اين برنامه فرهاد فخرالديني در سخناني کوتاه از تمامي حضار و استادان موسيقي که در اين برنامه شرکت کر‌دند تشکر کرد و گفت : همه ما خاطرات شيرين و بدي در طول عمرمان داريم اما مرور خاطرات شيرين بسيار جذاب است. امشب شايد بلندترين قله خاطرات من با حضور دوستان عزيزم در اينجا شکل گرفت و وقتي که ياد روزهايي که با شجريان عزيز بودم مي افتم به وجد مي آيم.

وي همچنين گفت : من خيلي زود کار تدريس را شروع کردم و خيلي سختکوش بودم، براي اينکه با عشق و ميل کار مي کردم و هنوز هم به اين شيوه کارمي کنم.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: