داستان ادامه‌دار دو ارکستر

1395/2/21 ۰۹:۲۷

داستان ادامه‌دار دو ارکستر

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره‌ فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی جای نگرانی وجود ندارد و آنها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. علی مرادخانی در پاسخ به تشکیل جلسه‌ شورای ارکسترها و اعتراض دو هنرمند (علی رهبری و فرهاد فخرالدینی - مدیران هنری ارکستر ملی و تهران -) به مسائل مطرح‌شده در این جلسه، اظهار کرد...


نگاهی به حواشی چند روز اخیر ارکستر سمفونیک و ملی


علی مرادخانی: ارکسترها به فعالیت خود ادامه خواهند داد

  ندا سیجانی: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره‌ فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی جای نگرانی وجود ندارد و آنها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. علی مرادخانی در پاسخ به تشکیل جلسه‌ شورای ارکسترها و اعتراض دو هنرمند (علی رهبری و فرهاد فخرالدینی - مدیران هنری ارکستر ملی و تهران -) به مسائل مطرح‌شده در این جلسه، اظهار کرد: در زمینه‌ فعالیت ارکسترها، هیچ جای نگرانی نیست و آنها به کار خود ادامه خواهند داد. در آینده‌ نزدیک نیز همکاری‌های خوبی را در این زمینه شاهد خواهیم بود. مسائلی هم که به‌وجود آمده است، برطرف خواهد شد. او افزود: ما از حضور هنرمندان در ارکسترها استقبال می‌کنیم و همیشه دنبال این بوده‌ایم که آنها در ارکستر حضور داشته باشند و کار کنند. بنابراین مشکلی وجود ندارد و همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.


داستان راه‌اندازی و یا به قول معروف احیای ارکستر سمفونیک تهران این روزها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. در این میان برخی مسئولان بدون در نظر داشتن اختلافات داخلی درون مجموعه موسیقی و اما و اگرهایی که پیش از این وجود داشت هر روز خشت روی خشتی گذاشتند که در نهایت دیوار تا ثریا کج رفت، حالا امروز با تصمیمی دوباره و اعلام شورایی کردن ارکستر‌ها خواب دیگری برای هنر 80 سال ایران زمین  دیده‌اند.
داستان انتخاب علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر‌ها و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و استعفای او قصه غریبی نیست. پس از انتخاب علی رهبری به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران وآغاز فعالیت دوباره این ارکستر، کشمکش رسانه‌ای و ماجراهای پرحاشیه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیران جشنواره موسیقی فجر سبب شد علی رهبری با ارسال نامه‌ای از سمت خود کناره‌گیری کند؛ فرصت یک‌هفته‌ای معاونت هنری و تصمیم‌گیری درباره ارکستر نتوانست مانع رفتن علی رهبری از ایران شود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. نهم فروردین ماه 95 و در دیدار نوروزی علی رهبری به همراه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنتی  با اظهار رضایت از کیفیت هنری عملکرد علی رهبری و تجلیل از او، اعلام کرد که استعفای ایشان پذیرفته نشده است. معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأیید کرد استعفای علی رهبری به هیچ وجه پذیرفته نشده و همکاری با او به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران کماکان ادامه دارد. بر همین اساس قرار شد جلسه‌ای با عنوان بررسی مشکلات ارکستر، نوازندگان و با حضور علی رهبری تشکیل شود؛ و  سرانجام پس از برگزاری جلسات مداوم، روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد علی رهبری به فعالیت خود در ارکستر سمفونیک تهران ادامه خواهد داد.
در این اطلاعیه آمده بود: قرار بر این است تا زمانی که شورای نظارت ارکستر سمفونیک تشکیل می‌شود علی رهبری به عنوان یکی از اعضای این شورا فعالیت داشته باشد.البته پیش از این هم بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی اعلام کرده بود «تصمیم بر این است که ارکستر به شکل سازمانی مدیریت شود نه به شکل شخصی زیرا مسأله مدیریت ارکسترها یک بحث کاملاً ملی است و باید باتوجه به ضرورت‌های موجود به‌دور از هرگونه تنش به تحقق اهداف مورد نظر پرداخت و طبق برنامه ریزی انجام شده تمایل داریم با علی رهبری به عنوان رهبر میهمان همکاری کنیم.»
سرانجام در سومین جلسه  شورای اجرایی ارکسترها که با حضور داوود گنجه‌ای، حمید رضا نوربخش، فریدون شهبازیان، سعید شریفیان و محمد سریر به‌همراه جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی و همچنین رهبران دو ارکستر سمفونیک تهران و ملی، آقایان علی رهبری و فرهاد فخرالدینی برای حل مسأله قراردادهای به تأخیر افتاده نوازندگان و نیز شورای هنری ارکستر‌ها تشکیل شده بود کاسه صبر رهبران ارکستر سمفونیک و ملی لبریز شد و این جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.
فخرالدینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به آنچه در شورای ارکسترها مبنی بر شورایی شدن ارکستر به‌جای مدیریت هنری پیشنهادشده است، یادآور شد: چنین ساختاری را به ما ارائه می‌کنند بدون اینکه نقشی در تدوین آن داشته باشیم. من خودم بنیانگذار ارکستر ملی هستم و باید نظر مرا درباره این موضوع می‌پرسیدند و قبل از اینکه دستور عملکرد سازمان ارکسترها روی میز شورا قرار بگیرد، من به‌عنوان یک صاحبنظر و کسی که با موضوع در ارتباط است باید در جریان قرار می‌گرفتم.
این آهنگساز پیشکسوت درباره دو مسأله‌ای که باعث اعتراض او شده است این‌گونه توضیح داد: «اولین مسأله این است که چرا با من مشورت نشده و دوم اینکه وقتی قرار است مدیریت هنری با شورا باشد من به‌عنوان مدیر هنری ارکستر ملی دیگر نقشی ندارم و نیازی نیست حضورداشته باشم. اعضای شورا همه از دوستان و همکاران من هستند و امیدوارم به نتیجه مطلوب برسند، همچنین من همیشه دوست دارم ارکسترهای کشورم وضعیت مطلوبی داشته باشند.» بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی نیز در تازه ترین گفت‌و‌گوی خود گفت: استاد فرهاد فخرالدینی برای ما شخصیتی بزرگ و ارزشمند هستند و به طور حتم مجموعه ارکستر ملی خواهان همکاری با این هنرمند بزرگ است. آنچه تا به امروز می‌توانم در زمینه ارکستر موسیقی ملی بیان کنم این است که از جناب فخرالدینی برای رهبری ارکستر ملی دعوت ویژه‌ای به عمل خواهد آمد و شورای ارکسترها نیز درباره آینده مجموعه ارکستر موسیقی ملی تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.
اما سرانجام در چهارمین جلسه شورای هنری ارکسترها که هجدهم اردیبهشت سال جاری با حضور اکثریت اعضا و به ریاست محمد سریر در سالن تشریفات تالار وحدت برگزار شد، در این جلسه کلیات قرارداد نوازندگان و ساختار سازمانی پیشنهادی بنیاد رودکی برای مدیریت ارکستر‌ها تحت عنوان مرکز ارکستر‌ها که ارکان آن شامل رئیس مرکز، مشاوران و شورای هنری، کمیته فنی کارشناس تدوین برنامه و واحد اجرایی است مورد تأیید اکثریت اعضا قرار گرفت.
بنابر تصمیمات اتخاذ شده  قرعه این فال به نام شهرداد روحانی زده شد و او به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران، کار خود را با این ارکستر آغاز خواهد کرد و قرار است اولین کنسرت خود را پنجم خردادماه در تالار وحدت به روی صحنه ببرد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: