دستغیب: مردم مطالعه نمی‌کنند چون نیاز به «دانستن» ندارند/ کتاب الکترونیک بدون متولی است

1394/10/7 ۱۱:۵۳

دستغیب: مردم مطالعه نمی‌کنند چون نیاز به «دانستن» ندارند/ کتاب الکترونیک بدون متولی است

عبدالعلی دستغیب، نویسنده و منتقد گفت که نمی‌توان با شعار، مردم را کتابخوان کرد زیرا نیاز به دانستن و اندیشیدن در جامعه کمرنگ شده‌است. عبدالعلی دستغیب، منتقد و مترجم در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) عنوان كرد: امروز عده‌ای روشنفكر یا شبه روشنفكر در فضای مجازی هستند كه كمكی به روند تولید و توسعه كتاب‌های دیجیتال نمی‌كنند. هدف این جوانان بیشتر این است که با پُز روشنفکری، خودشان را شاعر یا داستان‌نویس جا بزنند. اما متاسفانه نه کاری ارائه می‌دهند و نه در نهایت به جایی می‌رسند.

 

 


عبدالعلی دستغیب، نویسنده و منتقد گفت که نمی‌توان با شعار، مردم را کتابخوان کرد زیرا نیاز به دانستن و اندیشیدن در جامعه کمرنگ شده‌است.

عبدالعلی دستغیب، منتقد و مترجم در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) عنوان كرد: امروز عده‌ای روشنفكر یا شبه روشنفكر در فضای مجازی هستند كه كمكی به روند تولید و توسعه كتاب‌های دیجیتال نمی‌كنند. هدف این جوانان بیشتر این است که با پُز روشنفکری، خودشان را شاعر یا داستان‌نویس جا بزنند. اما متاسفانه نه کاری ارائه می‌دهند و نه در نهایت به جایی می‌رسند.

وی افزود: از سوی دیگر با عده‌ای روبه‌رو هستیم كه با فضای مجازی اجتماعی به كلی بیگانه‌اند و آن را از هر حیث مضر می‌دانند. کتاب الکترونیک در این بین بدون متولی باقی مانده و فروش و مطالعه کتاب به همان روش سنتی یعنی خرید از کتاب‌فروشی انجام می‌شود.
 
دستغیب افزود: برخی روشنفكران ما به گونه‌ای به تولید اثر هنری می‌پردازند که گویا می‌خواهند در روستایی دور افتاده كه هیچ باند فرود و یا کشتی ندارد، جلیقه نجات بفروشند. از سوی دیگر عده‌ای می‌خواهند به زور در مركز شهر بزرگ تهران ابزار و وسایل یدكی درشكه بفروشند!
 
دستغیب اضافه كرد: رشدی كه ما امروز در ایران می بینیم با كشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست. ما در بهترین حالت با رشد ناموزون مواجهیم. شاید به همین دلیل باشد كه به رغم بهر‌ه‌مندی از وسایل مدرن ارتباطی نمی‌توانیم در عرصه كتاب كاغذی و كتاب دیجیتال خودمان را با آنها مقایسه كنیم. مردم در كشورهای اروپایی پیشرفته هنوز قدر كتاب و مطالعه را می‌دانند. در حالی كه اكثر جمعیت كشور ما خود را از خواندن روزنامه هم بی‌نیاز می‌دانند.
 
مترجم كتاب «دجال» گفت: نمی‌توان با شعار مردم را ترغیب كرد كه بروند و رمان‌های درخشان را بخوانند. اگر امروز كسی كتاب نمی‌خواند دلیلش این است که نیاز به دانستن و تفكر در جامعه ما خیلی كم رنگ شده است.
 
دستغیب متولد 1310 شیراز است. وی از سال 1326 در روزنامه ‏های شیراز چون پارس و بهار ایران و سپس در مجله ‏ها و روزنامه‏ های تهران چون اطلاعات، کیهان، سخن، فردوسی، نگین، روشنفکر، امید ایران، پیام نوین، راهنمای کتاب، آینده، آدینه، کلک، کیهان فرهنگی، نیستان و ادبیات داستانی، مقاله‌ها و مطالب متعددی در زمینه ‏های تاریخ، فلسفه، جامعه‏ شناسی و هنر قلم زده است.
 
از دستغیب تا کنون بیش از چهل عنوان کتاب منتشر شده است. دستغیب در سال 1382 طی مراسمی به عنوان چهره ماندگار در رشته نقد ادبی شناخته و موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه شد.
 
«نقد ادبی و نوعیت متن» از تازه‌ترین کتاب‌های دستغیب است.
 
چند سال قبل، مجموعه آثار این پژوهشگر در قالب پنج مجلد با نام «از دریچه نقد» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.   

منبع:ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: