پنلوپه، پیکره‌ای برای صلح و سمبل بانویی وفادار و سوگ‌وار

1394/10/6 ۱۴:۰۱

پنلوپه، پیکره‌ای برای صلح و سمبل بانویی وفادار و سوگ‌وار

کارلو چرتی در مراسم رونمایی از كتاب «پیكره‌ای برای صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رم» گفت: تندیسی كه در تخت جمشید یافت شده ارتباط بسیار نزدیكی با آثار رومیان داشته است و نشان می‌دهد كه دوران گذشته ارتباط تمدن‌های حوزه مدیترانه با ایران زیاد بوده است. كارلو چرتی، كاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران در مراسم رونمایی از كتاب «پیكره‌ای برای صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رم» که چهارشنبه (دوم دی‌ماه) در موزه ملی ایران (تالار نمایشگاه تندیس‌های پنلوپه) برگزار شد، در جمع حاضران و نویسندگان این كتاب سخنرانی كرد.

 

 

کارلو چرتی در مراسم رونمایی از كتاب «پیكره‌ای برای صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رم» گفت: تندیسی كه در تخت جمشید یافت شده ارتباط بسیار نزدیكی با آثار رومیان داشته است و نشان می‌دهد كه دوران گذشته ارتباط تمدن‌های حوزه مدیترانه با ایران زیاد بوده است.

 كارلو چرتی، كاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران در مراسم رونمایی از كتاب «پیكره‌ای برای صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رم» که چهارشنبه (دوم دی‌ماه) در موزه ملی ایران (تالار نمایشگاه تندیس‌های پنلوپه) برگزار شد، در جمع حاضران و نویسندگان این كتاب سخنرانی كرد. وی درباره این نمایشگاه گفت: زمانی كه وارد موزه ملی ایران شدم احساس كردم وارد خانه دوم خود شده‌ام. این همكاری میان موزه پرادا ایتالیا، واتیكان و موزه ملی ایران همكاری خوبی است كه راه را برای تعاملات بیشتر میان ایران و ایتالیا باز كرد.

وی افزود: نمایشگاهی كه در میلان برگزار شد، نخستین نمایشگاهی بود كه در موزه جدید این شهر برگزار می‌شد. زمانی كه تندیس پنلوپه به ایتالیا آمد تا در موره میلان نمایش داده شود وزیر فرهنگ ایتالیا از تمام وزرای فرهنگ جهان دعوت كرده بود و به همین دلیل نمایش این تندیس یك خبر در سطح جهانی شد و مهم‌ترین نكته آن این بود كه تندیسی كه در تخت جمشید یافت شده ارتباط بسیار نزدیكی با آثار رومیان داشته است و نشان می‌دهد كه دوران گذشته ارتباط تمدن‌های حوزه مدیترانه با ایران زیاد بوده است.

كاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران ادامه داد: موزه پرادا بیشتر شامل بخش هنر معاصر است تا باستان، ولی چون مدیر این بنیاد و موزه علاقه‌ بسیاری به فرهنگ باستان و كلاسیك دارد، زمانی كه ستیس باستان‌شناس بزگ ایتالیا خواست كه رابطه میان هنر كلاسیك و معاصر را به نمایش بكشد از وی استقبال شد.

وی افزود: سه سال پیش بود كه وی با من تماس گرفت و از من خواست شرایط را به گونه‌ای فراهم كنم كه تندیس پنلوپه ایران برای رونمایی و نمایش در كنار دیگر خواهرانش راهی ایتالیا شود ولی من به او گفتم كه اصلا چنین چیزی امكان ندارد و ستیس گفت كه من خودم به ایران می‌آیم. زمانی كه در آن جلسه به مسائلی مانند شباهت پنلوپه در ایران و ایتالیا اشاره شد.

چرتی در ادامه سخنانش اظهار کرد: ایتالیا به دنبال آن است كه دوباره روابطش با ایران را زنده كند و این می‌تواند یك پیوند مهم میان ایران و ایتالیا باشد. به خاطر دارم زمانی كه حجت وزیر فرهنگ بود، جلسه‌ای میان وی و ستیس برگزار شد. با این كه در این جلسه صحبت سیاسی مطرح نشد زمانی كه ستیس افكارش را مطرح كرد حجت به گونه‌ای درباره همكاری پاسخ داد كه هم معنای بله می‌داد و هم معنای خیر اما خوشبختانه این نمایشگاه برگزار شد.

كاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در پایان صحبت‌هایش گفت: این اولین همكاری فرهنگی میان ایران و ایتالیا بوده است و ما قصد داریم در آینده هم نمایشگاهی در موزه گلستان درباره آئین میترایی برگزار كنیم.

 

كتابخانه موزه ملی مظلوم واقع شده است

همچنین از دیگر نكات جالب كه در این مراسم به آن اشاره شد ضعف كتابخانه موزه ملی ایران بود.  نوكنده جبرئیل مدیر موزه ملی ایران در این باره گفت: متاسفانه كتابخانه ما در حد و شان موزه ملی ایران نیست و ما برای آن كه بتوانیم این كتابخانه را به روز كنیم به ٥٠ ملیون تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: بیشتر كتاب‌هایی كه هم اكنون در اختیار داریم كتاب‌هایی است كه دریافت كرده‌ایم نه این كه خریده باشیم. این كتابخانه پدر باستان‌شناسی ایران بوده و خواهد ماند. ما قصد داریم تا در آینده مجله‌ای هم در این زمینه راه‌اندازی كنیم و كتابخانه را هم دیجیتالی كنیم تا بتوانیم به جایگاه اصلی خود بازگردیم.

نوکنده ادامه داد: كتابخانه ما قدمت زیادی دارد ولی متاسفانه مظلوم واقع شده است.

همچنین همزمان با رونمایی از كتاب «پیكره‌ای برای صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رم» از كتابخانه موزه ملی هم بازدید شد و ازكارلو چرتی و شاهرخ رزمجو از سوی موزه ملی ایران تقدیر به عمل آمد.

 

پنلوپه؛ سمبل بانویی وفادار و سوگ‌وار در هنر یونان باستان

تندیسی كه دو هزار و پانصد سال پیش توسط هئیتی‌ها برای مذاكرات صلح به شاه هخامنشی ارسال شده بود نه تنها در زمان خودش بلكه پس از سال‌های طولانی باعث ایجاد همكاری میان ایران و تمدن‌های حوزه مدیترانه از جمله ایتالیا شد.

تندیس پنلوپه، تندیسی است كه سه كپی دیگر از وی ساخته شده است. این پیكره متعلق به شخصیت اسطوره یونانی است به نام پنلوپه، كه داستان آن را هومر در كتاب اودیسه در سده هشتم پیش از میلاد روایت كرده است. همسر اودیسه (اولیس) فرمانروای ایسكاست زمانی كه همسرش برای جنگ به تروا رفت و به مدت ٢٠ سال از وی بی خبر بود و تصور می‌كرد كه وی كشته شده است و به همین دلیل تمام خواستگاران خود را رد كرد و بهانه‌ وی در این ٢٠ سال بافت كفن برای شوهر و پدر شوهرش بود كه هیچ گاه به پایان نمی‌رسید . اما سرانجام اودیسه از جنگ بازگشت و عشق و وفاداری پنلوپه تبدیل به سمبل بانویی وفادار و سوگ‌وار در هنر یونان باستان شد.

تندیس به نمایش در آمده، پنلوپه اندوهگینی را نشان می‌دهد كه روی چهار پایه نشسته، سر را به دستش تكیه داده و در انتظار شوهرش اودیسه است. مجسمه پنلوپه كه نماد وفاداری یك زن به همسرش است در حفاری‌های خزانه تخت جمشید یافت شد. این مجسمه بدون سر، مچ پا و بازو است و به بانوی سوگوار معروف است. سبك ساخت مجسمه به سبك كلاسیك یونان است و تاریخ ساخت آن به ٤٥٠ پیش از میلاد باز می‌گردد این مجسمه اوج هنر پیكره تراشی را نشان می‌دهد.

پنلوپه ایران به همراه سه خواهرش كه هر كدام از آن‌ها در زمان‌های مختلف ساخته شده است و در موزه‌های میلان، واتیكان و موزه ملی ایران نگهداری می‌شود . این مجسمه‌ها به مدت ٤ ماه در میلان و ٤ ماه در موزه ایران باستان به نمایش در آمده است. بازدید از این مجسمه‌ها هم اكنون رایگان است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: