از «یلدا» بیاموزیم

1394/10/1 ۰۹:۱۲

 از «یلدا» بیاموزیم

مهتاب افشین نسب: حفظ آیین هایی چون یلدا که نماد بزرگداشت نهاد خانواده محسوب می شود و توجه به آموزه های آن نظیر آشتی، گذشت و مهرورزی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، می تواند درس خوبی برای زندگی هر یک از ما باشد. در پایان فصل پاییز و آغاز زمستان، زمانی قرار دارد که میزبان طولانی ترین شب سال است؛ شبی که از گذشته تا به امروز در ایران زمین، با آیینی ویژه بزرگ داشته می شود. در این شب که در فرهنگ ایرانی با نام شب یلدا شناخته می شود، اعضای خانواده گردهم می آیند تا غبار خستگی و کدورت را از دل بزدایند.


مهتاب افشین نسب: حفظ آیین هایی چون یلدا که نماد بزرگداشت نهاد خانواده محسوب می شود و توجه به آموزه های آن نظیر آشتی، گذشت و مهرورزی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، می تواند درس خوبی برای زندگی هر یک از ما باشد.
در پایان فصل پاییز و آغاز زمستان، زمانی قرار دارد که میزبان طولانی ترین شب سال است؛ شبی که از گذشته تا به امروز در ایران زمین، با آیینی ویژه بزرگ داشته می شود. در این شب که در فرهنگ ایرانی با نام شب یلدا شناخته می شود، اعضای خانواده گردهم می آیند تا غبار خستگی و کدورت را از دل بزدایند.
در شب یلدا که با خوبی ها و نعمت های فراوانی همراه است، اعضای خانواده می کوشند برای ساعاتی چند، به دور از دغدغه های زندگی روزمره با یکدیگر همکلام و همدل شوند. به همین دلیل است که بسیاری یلدا را نماد مهرورزی و بزرگداشت نهاد خانواده می دانند؛ نمادی که بر جای مانده از آیین های باستانی ایران است.
شب یلدا و برگزاری آیین این شب از دیرباز نزد ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. نیاکان ما در این شب تا سپیده دم بیدار می ماندند و گرد هم جمع می شدند تا با جشن و پایکوبی و چشیدن مزه ها وخوردنی های گوناگون، عمر طولانی ترین شب سال را به سر آورند و شاهد بالا آمدن خورشید و پیروزی روشنایی بر اهریمن تاریکی شوند.
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن آفتاب در دامنه کوه های البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید می نشستند. برخی نیز در نیایشگاه ها به دعا و نیایش مشغول می شدند و پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب می کردند.
یلدا همچنان نیز برای ایرانیان به عنوان یک آیین باستانی از اهمیت خاصی برخوردار است. خانواده های ایرانی تا به امروز با وجود دغدغه های ناشی از زندگی مدرن و چالش های معیشتی، کوشیده اند این آیین دوست داشتنی را زنده نگاه داشته و همه ساله در آخرین شب پاییز آن را جشن بگیرند و پاس بدارند چرا که این آیین، وحدت بخشِ کانون خانواده و گرمی بخش دل های اعضای آن است.
آیین یلدا نشان از اهمیت نهاد خانواده نزد ایرانیان از دیرباز تاکنون دارد؛ نهادی که این روزها به علت های مختلف دستخوش تحول و تا حدی از هم گسیختگی شده است.
شاید گناه بخشی از این از هم گسیختگی بر گردن پیچیدگی های زندگی مدرن باشد. امروزه گسترش فناوری های نو و ورود این فناوری ها به خانواده ها، باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر شده است. حالا دیگر افراد دنیای متفاوتی دارند. دنیای امروز افراد، فردی تر از همیشه شده است. این روزها افراد به جای گفت وگو و تعامل با اعضای خانواده، بیشتر زمان خود را صرف گفت و گو با اشخاص مجازی و کسانی می کنند که حتی نمی شناسند و اینگونه از اعضای خانواده خود دورتر و دورتر می شوند تا جایی که نه از غم آنان با خبرند و نه از شادی آنان. اکنون طبق آمار از هر سه یا چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود.
19 طلاق در هر دقیقه خبر تاسف باری بود که در میانه های مردادماه سال جاری بازتاب فراوانی در رسانه ها یافت. این خبر یعنی در هر دقیقه، 19 خانواده ایرانی به جای چشیدن طعم شیرین خوشبختی به علت های مختلف از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد، بیماری های روانی و شخصیتی زوج ها و ... از هم فرو می پاشد.
به نظر می رسد حالا دیگر زمان آن فرا رسیده است که فکری به حال این اوضاع کنیم. در این مسیر هم مسوولان و متولیان دولتی و هم خانواده ها باید گام های اساسی بردارند.
بدون شک حفظ هر خانواده ای در گرو گذشت، همدلی و مسوولیت پذیری اعضای آن است. از این رو خانواده ها باید مهارت های لازم برای مدیریت چالش های زندگی را بیاموزند و در پیچ و خم های زندگی مشترک این مهارت ها را به کار گیرند.
در این مسیر نهادهای متولی امور خانواده در کشور می توانند با برنامه ریزی و طرح هایی مانند ارایه مشاوره های رایگان و برگزاری کارگاه های مهارت یابی همسران مانع جدایی زوج هایی شوند که خانواده آنان در معرض فروپاشی قراردارد.
توجه بیشتر مسوولان به مشکل های اقتصادی خانواده ها و در نظر گرفتن سیاست های کلان برای حل چالش های شغلی و معیشتی جوانان برای دستیابی آنان به امکانات اولیه زندگی راهکار دیگری است که برای نجات خانواده های ایرانی از گسست و شکست ضرورت می یابد.
در این چارچوب اگر چه تاکنون شعارهای زیادی داده شده و نهادهای مسوول هر از چندگاه راهکارهایی ارایه داده اند اما بدون تردید این راهکارها برای حل مشکل های خانواده ها به ویژه در زمینه معیشت و سلامت جسمی و روانی تا به امروز پاسخگو نبوده است.
در این میان نباید از نقش فرهنگ سازی غافل بود چرا که فرهنگ سازی درست می تواند به خانواده ها برای نجات از اهریمن خودخواهی، مجادله و طلاق یاری برساند.
اهمیت بخشیدن به آیین هایی چون یلدا و تشویق خانواده ها برای برگزاری هر چه باشکوه تر این آیین ها می تواند بخشی از همین فرهنگ سازی باشد. توجه هر چه بیشتر نهادهای حاکم و مسوول به آیین های باستانی و ملی که ظرفیت بالایی در ایجاد همدلی و محبت در نهاد خانواده دارند، می تواند خانواده ها را هر چه بیشتر به سوی گذشت و مهروزی نسبت به یکدیگر سوق دهد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: