مظهر راستی و درستی / دکترمهدی محقّق

1394/9/28 ۰۹:۵۷

مظهر راستی و درستی / دکترمهدی محقّق

در سال‌های نخستین که من دروس حوزوی را در مدرسه مروی در تهران شروع کرده بودم، دوستِ درسی به نام کمال‌الدین نوری داشتم – که بعداً خود را کیانوری نامید و یکی از قضات عالی‌رتبه در تهران گردید. پدر این دوست، در مدرسه مروی، حجره داشت و داماد شیخ‌فضل‌الله نوری بود. من با این دوست کتاب «هدایه و انموذج»، در نحو، را مباحثه می‌کردیم و بیشتر مباحثه ما در پشت بام مدرسه صورت می‌گرفت – که در زمستان آفتاب گرمی هم داشت.

 

دیباچه ای بر کتاب زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم استاد حاج احمد سیاح

در سال‌های نخستین که من دروس حوزوی را در مدرسه مروی در تهران شروع کرده بودم، دوستِ درسی به نام کمال‌الدین نوری داشتم – که بعداً خود را کیانوری نامید و یکی از قضات عالی‌رتبه در تهران گردید. پدر این دوست، در مدرسه مروی، حجره داشت و داماد شیخ‌فضل‌الله نوری بود. من با این دوست کتاب «هدایه و انموذج»، در نحو، را مباحثه می‌کردیم و بیشتر مباحثه ما در پشت بام مدرسه صورت می‌گرفت – که در زمستان آفتاب گرمی هم داشت. از پشت بام مدرسه مروی، دریچه‌ای به مدرسه سپهسالار قدیم باز می‌شد که روزها، صدای کسی را می‌شنیدیم که برای چند تن درس صرف و نحو می‌داد و ما بدون اینکه معلم و شاگردانش را بشناسیم، دریافتیم که رابطه معلم و شاگردان، بسیار قوی و استوار است. روزی برای شناسایی بیشتر آنان، راهیِ مدرسه سپهسالار قدیم شدیم و دیدیم که معلم آقای ‌شیخ‌عبدالجواد حکیمی است – که بعداً او را به عنوان دکتر فلاطوری، استاد دانشگاه کلن و هامبورگ آلمان، می‌شناختیم. از میان شاگردان، دو تن را می‌شناختم که یکی شیخ‌جواد مناقبی بود که بعدها داماد علامه طباطبایی، و از وعاظ مشهور تهران، گردید، و دیگری آقای احمد سیّاح بود که علاوه بر تحصیل علوم حوزه، کتابفروشی و انتشارات هم، به نام «اسلام» در خیابان بوذرجمهری، داشت – که آن کتابفروشی و انتشارات، مرکز اهل علم، ازجمله مرحوم میرزاابوالحسن شعرانی، بود.

مرحوم حاج‌احمد سیّاح، در ضمن کسب و کار، به مطالعه و تحقیق نیز می‌پرداخت و کتاب‌های متعدد به ویژه درباره لغت تألیف کرد – که هنوز مورد استفاده استادان و دانشجویان ادب فارسی و عربی قرار می‌گیرد. نکوداشت افرادی همچون احمد سیّاح – که علاوه بر کسب و کار، ارتباط خود را با علم و دانش قطع نکرده‌اند – باید سرمشقی برای اهل دین و حرفه ناشران و کتابفروشان باشد که نه تنها ارتباط استوار خود را با اهل علم و مؤلفان حفظ کرده‌اند، بلکه خود عملاً مباشرت در تألیف و تصنیف کتابی مفید داشته‌اند. از میان این‌گونه افراد باید از حجّت‌الاسلام شیخ‌حسن مصطفوی نام برد که ایشان نیز، در همین خیابان بوذرجمهری، کتابفروشی دارند که مرکز تردّد و رفت و آمد فضلای تهران است و خود نیز با تألیف کتابِ چند جلدیِ «التحقیق فی کلمات القرآن» قرآن‌پژوهان و استادان و دانشجویان علوم قرآنی را یاری داده‌اند. امید است که ایشان نیز دعوت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را برای برگزاری مجلس تکریمِ خود بپذیرند و این‌گونه بزرگداشت‌ها الگویی باشد برای صنف کتابفروشان که فقط ارتباط فیزیکی و مادّی با کتاب نداشته باشند، بلکه خود نیز در رشته‌هایی که مورد علاقه‌شان است آثار علمی و تحقیقی تولید نمایند.کسانی که آشنایی نزدیک با مرحوم احمد سیّاح داشته‌اند، خاطرات و نظرهای خود را درباره این مرد فاضل در این زندگی‌نامه مرقوم داشته‌اند و نیز سجایای اخلاقی او را هم به تفصیل یاد کرده‌اند، من خود به‌شخصه در مدت بیش از هفتادسال آشنایی با ایشان به‌جز راستی و درستی و صداقت و تواضع و پاکی و پارسایی، چیزی از آن مرحوم ندیده‌ام. از خداوند بزرگ خواستاریم که باران‌های رحمت خود را بر آن فاضلِ از دست رفته فرو ریزاند و او را در بهشت‌های برین خود قرار دهد.از مرحوم حاج‌احمد سیّاح، آثار فراوانی باقی مانده که بیشتر آنها در مباحث دینی و عقیدتی است. همچنین کتاب‌هایی برای استفاده استادان و دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیّه تألیف کرده‌اند از جمله: فرهنگ دانشگاهی فارسی – عربی، عربی – فارسی و نیز فرهنگ بزرگ جامع نوین (ترجمه المنجد با اضافات) و همچنین فرهنگ کوچک دانش‌آموز٫ «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» این افتخار را دارد که با بزرگداشت از مرحوم احمد سیّاح، فصل تازه‌ای در بزرگداشت‌های خود می‌گشاید و دایره اهداف خود را بیش از پیش توسعه می‌دهد. امید است که خداوند، انجمن را در اهداف مقدّسه خود موفق و مؤید بدارد. بمنّه تعالی و کرمه

آذرماه ۱۳۹۴

منبع: روزنامه اطلاعات

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: