بنیاد فرهنگی البرز برگزیدگان امسالش را شناخت/ مهدی محقق: باید ببینیم چرا در حوزه علم سیر قهقرایی داشتیم

1393/7/27 ۱۰:۵۴

  بنیاد فرهنگی البرز برگزیدگان امسالش را شناخت/ مهدی محقق: باید ببینیم چرا در حوزه علم سیر قهقرایی داشتیم

همایش پنجاه و دومین سال اهدای جایزه بنیاد البرز امروز برگزار شد و طی آن از چهار دانشمند و مولف و مترجم برگزیده کشور مهدی محقق، عباس شفیعی، رضا ملک‌زاده و مجتبی شمسی‌پور تجلیل شد.

همایش پنجاه و دومین سال اهدای جایزه بنیاد البرز امروز برگزار شد و طی آن از چهار دانشمند و مولف و مترجم برگزیده کشور مهدی محقق، عباس شفیعی، رضا ملک‌زاده و مجتبی شمسی‌پور تجلیل شد.

همایش پنجاه و دومین سال اهدای جایزه بنیاد فرهنگی البرز از محل موقوفات حسینعلی البرز واقف خیراندیش، امروز شنبه 26 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسین حاجی‌بزرگی، مدیر عامل بنیاد البرز، سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد نخبگان و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

 

اختصاص 620 میلیون تومان جایزه

حاجی بزرگی، مدیر عامل بنیاد البرز در بخشی از این مراسم گزارشی از روند برگزاری دومین همایش سراسری که به مناسبت پنجاه و دومین سال اهدای جایزه بنیاد البرز برپا می‌شود، ارائه کرد و گفت: کمیته هماهنگی این همایش از اردیبهشت ماه شکل گرفت و انتخاب افراد نخبه از سوی نهادهای مسئول آغاز شد.

وی ادامه داد: در همایش سال 92، 158 نخبه انتخاب شدند که در مجموع 350 میلیون تومان جایزه به این افراد اهدا شد. امسال نیز 219 نخبه انتخاب شدند که در مجموع برای این افراد 620 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شد. البته از مجموع 219 نفر به 100 نفر نخبگان طی مراسمی که در اردیبهشت ماه در سیستان و بلوچستان برگزار شد قدردانی به عمل آمد.

وی با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این همایش تجلیل از 119 نخبه باقیمانده است، افزود: از این تعداد چهار دانشمند، پنج مخترع، 20 نفر طلبه، 40 نفر دانشجو و 50 نفر دانش آموز هستند که به هر یک از دانشمندان 20 سکه بهار آزادی، به هر یک از مخترعان 10 سکه، به هر یک از طلاب و دانشجویان چهار سکه و به هر یک از دانش آموزان یک سکه اهدا می‌شود.

حاجی بزرگی در پایان سخنانش یادآور شد: اهدای پنج هزار وام تحصیلی، اهدای 500 وام اشتغال به کار و اهدای دو هزار جایزه حسن تحصیل از دیگر اقداماتی است که از سوی بنیاد فرهنگی البرز صورت گرفته است.

اگر علم در کشور ما رشد کند قدرت نیز افزایش می‌یابد

حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از این مراسم طی سخنانی گفت: در گذشته عواید و درآمد این موقوفه به شکل گمنام و غریبانه استفاده می‌شد اما از سال گذشته این سیاست اتخاذ شد که با اطلاع‌رسانی درباره اهدای جایزه بنیاد البرز، گامی برای تبلیغ فرهنگ وقف برداریم.

وی یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری را در ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، ارتقای فهم وقف و امور خیریه در علم و فناوری دانست و گفت: نیتی که برای موقوفه البرز در نظر گرفته شده است از مهمترین مسائل بشری محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به پیشرفت‌هایی که ایران پس از انقلاب اسلامی در زمینه علم و فناوری داشته یادآور شد: اگر علم در کشور ما رشد کند قدرت نیز افزایش می‌یابد و می‌توانیم فرهنگ اسلام را به جهانیان منتقل کنیم. اگر چه امروز دچار مشکلات اقتصادی هستیم اما برای حل این مشکل نیز باید در زمینه علم به پیشرفت دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، لازمه پیشرفت در علم را توجه به ابعاد مختلف آن همچون تحقق و نوآوری دانست و ادامه داد: علم و دین باید توام با یکدیگر باشند علمی نافع است که در خدمت عدالت، صلح و امنیت باشد اما در جهان کنونی علم در خدمت قدرت، جنگ، آشوب و ناآرامی است چنان که با ایمان و دین همراه نشده است. عالم بدون ایمان و مومن بدون علم ناکارآمد است.

محمدی با اشاره به راهکارهایی که مقام معظم رهبری درباره پیشرفت در عرصه علم و فناوری مطرح کرده‌اند گفت: تلاش و کار مضاعف برای گسترش علم در جامعه، ارتقای فرهنگ عمومی در بخش تحقیقات و علم، تلاش و کوشش سخت دانشمندان و استادان برای پر کردن فاصله علمی کشور ما و سایر کشورهای پیشرفته باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته وی، تقویت روحیه خودباوری و شعار «ما می‌توانیم»، مطالبه از مسئولان برای رشد علم و فناوری از سوی عموم مردم و اصحاب علم، تهیه برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای توفیق در عرصه علم و فناوری و تبدیل حمایت و کمک به نخبگان به یک فرهنگ عمومی از دیگر راهکارهای پیشرفت علم و فناوری است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از مسئولان توقع بیشتری برای حمایت از این طرح داشتیم اظهار کرد: مرحوم البرز با وقف اموال خود، خود را ماندگار کرد و ارزش عمل ایشان نیز در آینده بیشتر مشخص می‌شود.

 

باید فرهنگ وقف گسترش داده شود

مهدی محقق نیز که خود یکی از چهار دانشمند برگزیده در این مراسم بود که از او تجلیل می‌شد با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: مثال کسانی که اموال خود را در راه خداوند انفاق می‌کنند مانند یک دانه‌ای است که هفت خوشه از آن رسته می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که ثروت خود را وقف خیرات به‌ویژه علم و دانش می‌کنند خداوند به آن‌ها اجر بی‌پایان می‌دهد. جملاتی که از قول حسینعلی البرز نقل شد نشان‌هنده‌ علاقه ایشان به علم و دانش بوده است.

به گفته وی، متاسفانه امروز به‌تدریج فکر وقف کمتر شده و حتی در کشورهای خارجی نیز دانشجویان از موقوفات علمی برخوردارند. در انگلیس برخی از دانشگاه‌هایش مانند کمبریج مدارس کشیشی آنها بوده که به دانشگاه تبدیل شده است.

محقق با تاکید بر این که باید فرهنگ وقف گسترش داده شود، افزود: باید این فرهنگ را در بین مردم ترویج داد. من بازرگانی را می‌شناسم که پس از قطع شدن بورسیه دو دانشجو در خارج از کشور ماهی 300 دلار هزینه تحصیل آنها را می‌داد. من در ابتدای یکی از کتاب‌هایم می‌خواستم نام او را ببرم اما او به من گفت که اگر چنین کنی دوستی‌ام را با تو قطع می‌کنم. بنابراین ما این گونه مردم کم نداریم.

عضو فرهنگستان علوم ضمن انتقاد از عقبگرد در حوزه علم گفت: باید ببینیم چرا سیر قهقرایی داشتیم. زمانی ما دانشمندانی چون ابن‌هیثم را داشتیم. آثار اینها ترجمه شد و در اختیار غربی‌ها قرار گرفت و آنها اجرام آسمانی را کشف کردند و متاسفانه ما در آن دوره همزمان سه رصدخانه بزرگ را ویران کردیم. باید به گذشته خود برگردیم و دلایل مشکلتمان را بررسی کنیم.

 

پیشرفت کشور در گرو توجه به مراکز علمی است

سعید سهراب پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از این مراسم، با بیان این که وقف در گذشته بیشتر برای مدارس علمیه و مساجد صورت می‌گرفته است گفت: امروزه وقف ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و به نیازهای روز جامعه می‌پردازد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره پیشرفت علم و فناوری یادآور شد: پیشرفت کشور در گرو توجه به مراکز علمی است و پرچمی که در گذشته توسط واقفان برافراشته شده، امروز باید توسط نسل جدید با حفظ تواضع نگاه داشته شود.

در این مراسم به چهار دانشمند برجسته کشور جایزه بنیاد البرز اهدا شد. «مهدی محقق» نویسنده بیش از ده‌ها کتاب در حوزه ادبیات و فلسفه، فقیه، مصحح و شارح کتب فلسفی؛ «عباس شفیعی» داروساز و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مولف و مترجم؛ «رضا ملک‌زاده» چهره ماندگار حوزه پزشکی و مترجم کتاب‌هایی مانند «طول عمر انسان» و «طب داخلی هاریسون» و مجتبی شمسی پور مولف و مترجم کتاب‌های شیمی و برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی چهار دانشمندی بودند که در این مراسم با اهدای 20 سکه بهار آزادی از آن‌ها قدردانی شد.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: