«دانشنامه دانشنامه‌ها» منتشر شد

1394/3/27 ۱۰:۳۶

«دانشنامه دانشنامه‌ها» منتشر شد

در معرفی این کتاب آمده است: تدوین آثار مرجع، عمده‌ترین هدف بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران است و با این هدف تدوین «دانشنامه دانشنامه‌ها» در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. معرفی دانشنامه‌ها هم برای عموم علاقه‌مندان می‌تواند مفید واقع شود و هم برای قشر خاصّی که در نگارش و پژوهش، ویرایش و فراهم‌آوری در حوزه دانشنامه‌نگاری فعال‌اند؛ از این‌رو این اثر هم مخاطب عام دارد و هم مخاطب خاص.

 

 

 

کتاب «دانشنامه دانشنامه‌ها» توسط دکتر اصغر اسمعیلی منتشر شد.

 در معرفی این کتاب آمده است: تدوین آثار مرجع، عمده‌ترین هدف بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران است و با این هدف تدوین «دانشنامه دانشنامه‌ها» در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. معرفی دانشنامه‌ها هم برای عموم علاقه‌مندان می‌تواند مفید واقع شود و هم برای قشر خاصّی که در نگارش و پژوهش، ویرایش و فراهم‌آوری در حوزه دانشنامه‌نگاری فعال‌اند؛ از این‌رو این اثر هم مخاطب عام دارد و هم مخاطب خاص. دانشنامه‌نگاران و برنامه‌ریزان این حیطه می‌توانند برای شناخت دانشنامه‌ها و جنبه‌های قوّت و ضعف این نوع مراجع از این اثر بهره ببرند و برای کتابداران نیز «دانشنامه دانشنامه‌ها» می‌تواند جزو دستنامه‌های اصلی باشد. با طراحی این اثر در دو بخش: دانشنامه‌های کهن و دانشنامه‌های معاصر، کار تدوین آغاز شد؛ با توجه به اینکه دانشنامه‌های کهن تک‌مؤلف بوده‌اند، در مداخل معرفی آنها، ابتدا شرح حال نویسنده آمده و آن‌گاه به شناساندن خودِ اثر و ویژگی‌های آن پرداخته شده است. در بخش دانشنامه‌های معاصر، ضمن تأکید بر معرفی اثر، نقدها و اشکالات وارد بر این آثار که در نشریات مختلف منتشر شده، مطمح نظر قرار گرفت و در مواردی که نقدی موجود نبود، نویسنده با نگاه انتقادی به بررسی آن اثر پرداخت.

ملاک تقسیم آثار به کهن و معاصر، به این‌گونه بود که دانشنامه‌های یکصدسال اخیر، در زمره دانشنامه‌های معاصر و آن‌چه پیش از آن بود، در ردیف دانشنامه‌های کهن قرار گرفت.

برای معرفی آثار در درجه نخست خودِ آن آثار مورد استفاده بوده‌اند و در مراحل بعدی معرفی‌ها و نقدهای منتشرشده درباره آن‌ها. در «دانشنامه دانشنامه‌ها» 227 دانشنامه و اثر دایرة‌المعارف‌گونه (63 دایرة‌المعارف کهن و 164 دانشنامه معاصر) شناسایی و معرفی شده است و در آن، دانشنامه‌های کهن برحسب تاریخ نگارش و دانشنامه‌های معاصر مطابق الفبای فارسی ساختار پذیرفته‌اند.

«دانشنامه دانشنامه‌ها» از سوی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران در 244 صفحه با قیمت 17هزار تومان و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: