اسحاق جهانگیری: توسعه در فضای بسته، ممکن نیست

1394/11/25 ۰۷:۴۲

اسحاق جهانگیری: توسعه در فضای بسته، ممکن نیست

معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه موزه «کتاب و میراث مستند ایران» در جمع اهالی فرهنگ و مسئولان کشوری گفت: « توسعه هیچگاه در فضای بسته محقق نمی‌شود؛ برای دستیابی به توسعه در تمام بخش‌ها نیازمند فراهم کردن محیطی آزاد هستیم.» اسحاق جهانگیری در این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه کتاب و همچنین مسئولان کشوری برگزار شد، ضمن اشاره به لزوم توجه به کتاب و به نقشی که در دستیابی به توسعه ایفا می‌کند تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین نمادهای زایندگی فرهنگی چگونگی شرایط کتاب است. از همین رو باید تلاش شود تا همچنان جایگاه والای کتاب و پدیدآورندگانش حفظ شده و به آن احترام گذاشته شود.


معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح موزه کتاب و میراث مستند ایران مطرح کرد
 

 مریم شهبازی: معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه موزه «کتاب و میراث مستند ایران» در جمع اهالی فرهنگ و مسئولان کشوری گفت: « توسعه هیچگاه در فضای بسته محقق نمی‌شود؛ برای دستیابی به توسعه در تمام بخش‌ها نیازمند فراهم کردن محیطی آزاد هستیم.» اسحاق جهانگیری در این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه کتاب و همچنین مسئولان کشوری برگزار شد، ضمن اشاره به لزوم توجه به کتاب و به نقشی که در دستیابی به توسعه ایفا می‌کند تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین نمادهای زایندگی فرهنگی چگونگی شرایط کتاب است. از همین رو باید تلاش شود تا همچنان جایگاه والای کتاب و پدیدآورندگانش حفظ شده و به آن احترام گذاشته شود.»
درخواست جهانگیری از مردم و صاحبان فکر
یکی از نکات قابل توجه در این مراسم درخواست مشترکی بود که اغلب افرادی که پشت تریبون رفتند داشتند. افرادی که خود از متولیان فرهنگی بودند اما از جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور کشور برای برطرف شدن مشکلات حوزه کتاب و فراتر از آن درخواست یاری کردند. معاون اول رئیس جمهوری ضمن پاسخ به درخواست‌های مطرح‌ شده از سوی حاضران در این مراسم گفت: « ما نیز در دولت از مردم و صاحبان فکر دو تقاضا داریم، نخست اینکه به دولت که در زمینه داخلی و خارجی با مسائل متعددی درگیر است یاری رسانند و دوم اینکه با استفاده از شبکه‌ها و نهادها تاریخ و فرهنگ پرافتخار ایرانی- اسلامی و انقلابمان را برای جوانان قابل درک و روزآمد کنند.»  وی ضمن اشاره به شرایط سختی که برای کتاب و اهالی‌اش طی این سال‌ها رقم خورده تصریح کرد: « متأسفانه دولت با محدودیت‌های مالی بسیاری روبه‌روست؛ آنچنان که طی 37 سال اخیر، هیچ سالی به‌اندازه سال 94 ازنظر مالی و بودجه کشور با مشکلات متعدد دست‌و‌پنجه نرم نکرد. با وجود این توانستیم با موفقیت این سال را پشت سر بگذاریم.» وی ضمن گلایه از اینکه در این سال‌ها به کرات از فساد و قانون گریزی رواج یافته در برخی دستگاه‌ها و تبعات مالی آنها صحبت شده گفت: «همه تنها از تبعات مالی این اختلاس‌ها و قانون شکنی‌ها گفته‌اند اما کسی از تبعات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی آنها حرفی به میان نیاورده است.» جهانگیری در پایان از مردم خواست که همچنان به دولت و نظام اعتماد داشته باشند و از افتتاح موزه کتاب و میراث مستند نیز به عنوان کاری ارزشمند یاد کرد.
ترویج علم و فرهنگ را در رأس برنامه‌هایتان بگذارید
سید مصطفی محقق داماد نیز در این مراسم با اشاره‌ای تاریخی به یکی از مشکلات که امیرکبیر در دوران صدارت خود در بخش فرهنگ‌سازی با آن روبه‌رو شده بود خطاب به معاون اول رئیس جمهوری گفت: « از این مسأله که شما طی سال‌های فعالیتتان به تقدم فرهنگ بر هر امر دیگری پی برده‌اید خوشحالم و باید بگویم که بر اساس قرآن کریم هیچ تغییری در جامعه رخ نمی‌دهد مگر با تغییر نفسانی که تغییر حاصل از فرهنگ و آگاهی به شمار می‌آید.» وی تأکید کرد تا زمانی که مردم از بن جان برجام را درک نکنند، هنوز موفق نشده‌اید و افزود: «برای موفقیت در این امر نیازمند رشد فرهنگ هستیم و باید در این راستا تلاش شود. از شما می‌خواهیم که ترویج علم و فرهنگ را در رأس امور و برنامه‌هایتان قرار دهید و به دانشمندان و اهالی قلم احترام بگذارید.»
نگذارید چراغ دایرئ‌المعارف اسلامی خاموش شود
سید محمود دعایی، سرپرست روزنامه اطلاعات هم بعد از ذکر یک خاطره از دوران همراهی‌اش با امام خمینی(ره) در دوران تبعید گفت: « دایرئ‌المعارف بزرگ اسلامی هم اکنون شرایط مالی خوبی ندارد و در آستانه تعطیلی‌ است. متأسفانه نزدیک به یک سال است که این مؤسسه قادر به پرداخت حقوق استادان فعال در آن نیست. از آقای جهانگیری درخواست دارم که نگذارد چراغی که روشن شده رو به خاموشی برود.» وی به اقدامی که در پایان دولت اصلاحات برای افزایش حقوق استادان دانشگاه انجام شد اشاره کرد و افزود: «در آن سال حقوق این استادان مطابق با شأن آنان افزایش یافت اما متأسفانه 2 هزار و 600 نفر از این استادان که قبل‌تر بازنشسته شده بودند شامل این قانون نشدند و هم اکنون در شرایط بدی به سر می‌برند؛ از شما می‌خواهم برای این افراد نیز چاره‌ای بیندیشید.»
شهرزاد روایتی از روح ایرانی ا‌ست
یکی از نکات قابل توجه در این مراسم این بود که حرف سریال شهرزاد به میان کشیده شد. احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این سریال خیلی فراتر از رسانه ملی توانسته به افزایش درک هنری مردم کمک کند گفت: «شهرزادی که امروز شاهد حضور آن نه تنها در سریال مذکور، بلکه در عرصه هنرهای تجسمی و حتی جشنواره فجر بودیم روایتی از روح ایرانی‌ است.» وی افزود: « شهرزاد قصه‌گوی هزار و یک شب نشان داد که می‌توان دشمن را به دوست و دوست را به عاشق تبدیل کرد. این قدرتی است که فرهنگ و تمدن ایرانی نیز از آن برخوردار است و باید از آن بهره بگیریم. در همین راستا امیدوارم در دولت فعلی شاهد احیای مجدد تعلق یک درصد از درآمد سازمان‌های مختلف به عرصه فرهنگی شویم.»
خواسته اهالی فرهنگ بعد از برجام
سید رضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی هم با ارائه اطلاعاتی در ارتباط با موزه مذکور گفت: «انگیزه ما از دایر کردن چنین محفلی این بود که ثابت کنیم اصحاب فرهنگ با هر تفکر سیاسی و اجتماعی می‌توانند زیر یک سقف جمع شوند.» وی ضمن اشاره به عملکرد خود و همکاران در این دو سال افزود: «کتابخانه ملی یک نهاد خدماتی نیست، یک نهاد پویاست و از همین رو به دنبال حفظ تاریخ این سرزمین آن هم بدون اعمال نظر برای جوانان امروز و آینده هستیم.» صالحی امیری از رئیس جمهوری خواست که دولت توجه بیشتری به فرهنگ و کتاب داشته باشد و در همین رابطه تأکید کرد که این خواسته جامعه فرهنگی بعد از موفقیت برجام است. برجام 2 را از شما در فرهنگ می‌خواهیم.
در پایان این مراسم از کامران قاجار به عنوان گردآورنده و اهدا کننده اسناد موجود در موزه مذکور و همچنین دیگر دست‌اندرکاران تأسیس این موزه قدردانی شد. علاوه بر این از مجموعه تصویری ایران نیز رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر سخنرانانی که به نام آنها اشاره شد؛ متولیانی همچون علی‌اصغر فانی (وزیر آموزش و پرورش)، محمدباقر نوبخت (معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی) و سیدمحمد بهشتی(رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی) نیز حضور داشتند.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: