دکتر سمسار به دبا گفت: دلایل ثبت جهانی کاخ گلستان

1392/4/5 ۱۳:۰۸

دکتر سمسار به دبا گفت: دلایل ثبت جهانی کاخ گلستان

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان در سی‌ وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.کاخ گلستان مجموعه ای شگفت انگیز از آثاری است که هر یک به نوبه خود دارای ارزش جهانی هستند. کاخ گلستان علاوه بر آثار هنری و باستانی، مجموعه های تاریخی ارزشمندی در خود نهفته دارد که می توانند منابع بسیار ارزشمند مطالعاتی در تاریخ باشند.


مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان در سی‌ وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.کاخ گلستان مجموعه ای شگفت انگیز از آثاری است که هر یک به نوبه خود دارای ارزش جهانی هستند.


کاخ گلستان علاوه بر آثار هنری و باستانی، مجموعه های تاریخی ارزشمندی در خود نهفته دارد که می توانند منابع بسیار ارزشمند مطالعاتی در تاریخ باشند.


دکتر محمد حسن سمسار، تاریخ شناس و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی که بخشی از عمر خود را صرف مطالعه روی آثار موجود در کاخ گلستان کرده است آرشیو نسخه های خطی و مجموعه عکس های «آلبوم خانه» کاخ گلستان را تنها نمونه هایی از شگفتی های موجود در کاخ گلستان می داند.


آرشیو نسخه های خطی و آرشیو عکس های کاخ گلستان که مجموعه ای از عکس های «آلبوم خانه» کاخ گلستان هستند جزو یکی از مهم ترین آرشیوهای جهانی و شناخته شده مهم دنیا محسوب می شوند.


آلبوم خانه عکس کاخ گلستان از نظر تاریخی دومین آلبوم خانه بزرگ جهانی است که در ایران عکاسی و آرشیو شده است و مقدار کمی از آن نیز از خارج آمده است. مجموعه عکس ها  به قرن 13 قمری و ابتدای قرن 14 تعلق دارند.


گرچه به گفته دکتر سمسار پیش از این، آثاری همچون شاهنامه بایسان قلی و خمسه نظامی به ثبت جهانی رسیده اند اما تلاش اصلی برای ثبت جهانی کل مجموعه کاخ صورت گرفت تا بتوان کاخ گلستان را با مجموع تمام آثار و دارایی هایش به ثبت جهانی رساند.


پرونده کاخ گلستان در سال 2007 به سازمان یونسکو ارسال شد که بعداز مدتها تلاش و پیگیری توانست رضایت کارشناسان میراث جهانی یونسکو را در سی و هفتمین اجلاس سالانه کسب کرده و در نهایت در فهرست میراث جهانی قرار بگیرد.


کاخ گلستان شانزدهمین اثر تاریخی ایران است که به ثبت جهانی می رسد. پیش از این در سال ۱۹۷۹ چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی اضافه شدند.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: