فلسفه ایرانی در جلد بیستم دایره المعارف

1392/2/17 ۱۱:۴۵

فلسفه ایرانی در جلد بیستم دایره المعارف

غرفه مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در ششمین روز از حضور خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، میزبان اساتیدی چون ، دکتر طباطبایی و دکتر سجادی بود.حضور اعضای هیئت علمی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه باعث شلوغی غرفه و راهروی مربوط به غرفه شده بود.ا

 

غرفه مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در ششمین روز از حضور خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، میزبان اساتیدی چون دکتر سمسار، دکتر طباطبایی و دکتر سجادی بود.حضور اعضای هیئت علمی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه باعث شلوغی غرفه و راهروی مربوط به غرفه شده بود.اساتید ضمن گفت و گو با شاگردان، دوستداران و مخاطبان کتاب هایشان درباره فعالیت های جدید خود در مرکز دائرةالمعارف نیز توضیحاتی می دادند.

دکتر سید جواد طباطبایی پژوهشگر برجسته فلسفه، تاریخ و سیاست و از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با اشاره به جلد بیستم دائرةالمعارف که به تازگی منتشر شده است گفت «گروه فلسفه در جلد بیستم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چند مدخل و مقاله مهم دارد. در واقع آنچه که به فلسفه ایرانی و دوره اسلامی در دائرةالمعارف مربوط می شود از این بخش گذر می کند.»

وی در ادامه درباره مشکلات پیش رو در نگارش مقاله ها می گوید: «گرچه مشکلات همکاری با شخصیت های بیرون از دائرةالمعارف بیشتر شده است اما تلاش می کنیم تا جایی که امکان داشته باشد از اعضای مرکز برای نگارش مقاله ها استفاده کنیم. از این رو گاهی اساتید و محققان بخش های دیگر دائرةالمعارف در مقالات حوزه فلسفی به ما کمک می کنند. البته نوشتن مقالات برای دائرةالمعارف در توان هر کسی نیست برای همین اغلب کار در خود دائرةالمعارف صورت می گیرد.»

وی با اشاره به تفاوت های مقالات در دانشنامه ایران و دائرةالمعارف گفت « برای اغلب شخصیت های مهم جهان اسلام و ایران در دائرةالمعارف ، مدخل نویسی صورت می گیرد اما در دانشنامه با تاکید بیشتری روی ایران و تاکید کمتری بر جهان اسلام به مشاهیر و شخصیت های فلسفی پرداخته شده است.»

دکتر سید جواد طباطبایی مقاله ای با موضوعیت شخصیت دکتر آشتیانی در دائرةالمعارف دارد که به گفته وی فیلسوفان متاخر نیز شامل شخصیت های دانشنامه می شوند مثل مرحوم آشتیانی که به تازگی فوت کرده اند و درباره ایشان هنوز هیچ مطلب کامل و جامعی کار نشده است. اما در دانشنامه یک مقاله نسبتا مفصلی درباره معرفی آثار و اهمیت ایشان آمده است.

تفاوت دائرةالمعارف اسلامی با دانشنامه ایران

دکتر حسن سمسار عضو هئيت علمي و مدير بخش معماري و هنر دايرة المعارف بزرگ اسلامي از دیگر مهمانان غرفه  دائرةالمعارف در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران بود.

وی در رابطه با تفاوت مقالات بخش هنر در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه ایران توضیح داد: «مقالات دائرةالمعارف تخلیص شده و فشرده هستند. روش ما در دائرةالمعارف این بود که به هنرمندان درجه یک و دو می پرداختیم و هنرمندان درجه سه را کنار می گذاشتیم اما در دانشنامه ایران به تمام آنها پرداخته ایم. مثلا در هنر نگارگری طبقات مختلف نگارگر چه مشهور و چه گمنام وجود دارد که در دایره المعارف فقط دو طبقه اول آنها معرفی می شوند اما در دانشنامه عموم هنرمندان نیز شرح حال و معرفی آثار دارند. بعضی از مدخل های عمومی تر که در دائرةالمعارف جایی نداشتند نیز در دانشنامه آمده است.»

شرحی جامع از تاریخ ایران

دکتر سید صادق سجادی مدیر بخش تاریخ و مدیر انتشارات دائرةالمعارف نیز در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب در غرفه مرکز دائرةالمعارف حضور داشت.

وی که مسئولیت سرویراستاری تاریخ جامع ایران را به عهده دارد با دادن این خبر که این تاریخ نامه 15 جلدی در تابستان امسال به چاپ خواهد رسید گفت «کار آغاز نگارش تاریخ جامع ایران از ده سال پیش آغاز شد. تاریخ جامع دو بخش پیش از اسلام و بعد از اسلام دارد. دکتر رضایی باغ بیدی مسئولیت پیش از اسلام آن را به عهده دارد و نظارت و سرویراستاری دوره بعد از اسلام آن به عهده خودم بوده است.»

وی درباره ویژگی های مهم و متفاوت مجموعه تاریخ جامع ایران با دیگر آثار مرتبط با این موضوع گفت «آنچه باعث تمایز این کتاب با تمام کتاب هایی که تا به حال درباره تاریخ ایران نوشته شده اند، می شود این است که این مجموعه تنها مشتمل بر تاریخ سیاسی نیست بلکه تاریخ اجتماعی، هنرها، علوم، ادبیات و تمام زمینه هایی که در حوزه تاریخ به معنای عام آن می گنجد در این اثر آمده است.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: