دکتراحمد اقتداری : فرهنگ ایران راباید برای نسل بعد حفظ کنیم

1392/2/11 ۱۰:۱۵

دکتراحمد اقتداری : فرهنگ ایران راباید برای نسل بعد حفظ کنیم

دكتر احمد اقتداري می گوید که فرهنگ و تمدن ایران به دست ماسپرده شده و باید آن را برای نسل های بعد از خودمان حفظ کرد.او که در همایش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس سخن می گفت مهمترین مسئله کنونی خلیج فارس را تفکر خام اعراب درباره آن دانست.


دكتر احمد اقتداري می گوید که فرهنگ و تمدن ایران به دست ماسپرده شده و  بايد آن را برای نسل های بعد از خودمان حفظ کرد.او که در همایش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس سخن می گفت مهمترین مسئله کنونی خلیج فارس را تفکر خام اعراب درباره آن دانست. دکتر اقتداری از چهره های به نام دایره المعارف است. وي مجموعه نفيس كتاب هاي خود كه مربوط به حوزه مطالعاتي خليج فارس است را به مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي اهدا كرده است. اين حركت وي باعث شده تا يك كتابخانه ارزشمند در حوزه خليج فارس، در دائره المعارف بزرگ اسلامي به وجود بيايد تا مركزي براي مطالعه انديشمندان و مورخان مباحث خليج فارس باشد.

اشاره به اهميت نقش جغرافيايي و تاريخي خليج فارس براي كشور ايران از مهمترين مباحث سخنراني وي در همايش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس بود كه به همت مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي، سازمان گردشگري و ديگر سازمان ها و ارگان هاي مربوطه بگزار شد.

دكتر اقتداري خاطر نشان كرد «حدود 5 هزار سال است كه خليج فارس با حوادث مختلفي مواجه بوده است اما مردم ايران در تمام اين سال ها حوادث پيش آمده را به نفع خود تمام كرده اند.»

وي با اشاره به فداكاري ها و شهداي خليج فارس در تاريخ ايران گفت «اين شهدا متاسفانه در ياد و خاطره ايرانيان نمانده اند و علت آن سياست هايي است كه استعمار پير و ديگر استعمارگران دنيا در رابطه با خليج فارس پيش گرفته اند.»

دكتر اقتداري با مراجعه به تاريخ خليج فارس گفت «اگر به عقب بازگرديم يعني دوره صفويه م يبينيم كه پادشاهان و حكمرانان قبل از شاه عباس به خاطر مسائل داخلي ايران نتوانستند به مشكلات خليج فارس رسيدگي كنند تا اينكه شاه عباس، امام قلي خان اردبيلي را براي حل مشكلات خليج فارس مامور كرد.»

وي در ادامه افزود «امام قلي خان طي نبرد دو ماهه و فداكاري مردم منطقه موفق شد پرتغالي ها را از ايران بيرون كند و امروز 10 ارديبيهشت مصادف است با اين پيروزي.»
به گفته اين پ‍ژوهشگر با بيرون رفتن پرتغالي ها بعد از 117 سال هم اكنون مي توانيم تندس امام قلي خان را در جزيره قشم ببينيم.

دكتر اقتداري در همايش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس بيان داشت كه هم اكنون گرفتاري و مسئله ما نام خليج فارس نيست چون اين نام اثبات شده در جهان است. مسئله ما هم اكنون مسئله نظامي و سیاسي منطقه خليج فارس است. وي معتقد است كه براي عرب ها هنوز بحث سه جزيره ايران مسئله است.
دكتر اقتداري اذعان داشت كه كشورهاي عرب به خاطر اينكه زير نظر استعمارگران هستند تفكر خامي درباره سه جزيره ايران دارند اما جوانان ما مي دانند كه خليج فارس تا ابد فارس خواهد ماند.

وي در انتهاي سخنراني هاي خود از نويسندگان، اساتيد،‌محققان و تاريخ نگاران درخواست كرد تا درباره خليج فارس بسيار بنويسند و بگويند. وي خواست تا اساتيد در كلاس هايشان حتما درباره اهميت خليج فارس سخن بگويند چراكه قرن ها فرهنگ و تمدن دست ما سپرده شده است و بايد حفظ شود.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: