پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت روز بین المللی'زبان مادری'

1393/12/3 ۱۰:۰۱

پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت روز بین المللی'زبان مادری'

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز بین المللی"زبان مادری" برابر با 21 فوریه (2 اسفند) پیامی صادر کرد.

 

 

 

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز بین المللی"زبان مادری" برابر با 21 فوریه (2 اسفند) پیامی صادر کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متن پیام مسعود سلطانی فر به شرح زیر است:

"در پانزده سال گذشته،  یونسکو 21 فوریه هر سال را به عنوان روز بین المللی زبان مادری ارج می گذارند. روز جهانی زبان مادری فرصتی مناسب برای تاکید بر نقش و جایگاه زبانها در شکل گیری هویت جوامع و از عوامل اصلی تقویت کننده زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می باشد. روز جهانی زبان مادری فرصتی برای تقویت فرهنگها، نزدیک شدن افکار و آراء به یکدیگر، نو شدن اندیشه هاو گسترش افقهای خیال می شود. گفتگو میان اقوام و ملتها تنها با احترام و بزرگداشت زبانهای مختلف شکل میگیرد و بکارگیری زبانهای مختلف در پیوندهای فرهنگی عامل مهمی در ایجاد تفاهم میان انسانها و دولت ها است. بدیهی است روز بین المللی زبان مادری بسیاری از نقش هایی را که زبانها در هویت بخشی به افکار ایفا می کنند، به خوبی نمایان می سازد؛ فضایی که در آن همگی ما ابزاری برای سهیم شدن در زندگی و رویارویی با چالش های جوامع خواهیم داشت.

زبانها و گویش های ایرانی از یک زبان مادری که زبان ایران باستان نام دارد، ریشه می گیرند. گستردگی جغرافیایی و غنای زبان فارسی یکی از دلایل مهمی است که در ایران فرهنگی شاهد زبان ها و گویشهای مختلف هستیم؛ اما با تمام تفاوتهای دستوری برخی گویش های ایرانی نیز میراث زبان فارسی اند. با وجود این بدلایل مختلف زبانی و غیر زبانی، بخشی از زبانها و گویشهای ایرانی در سده های مختلف، از بین رفته است. باوجود این، گاه اندک متون گویشی از زبان فارسی، جهانیان را شگفت زده کرده است؛ قرآن قدس یکی از شگفتی های گویش های ایرانی است.

بی گمان، احترام و پاسداشت زبان مادری به مفهوم حرمت ، پژوهش و معرفی مهمترین بخشی از میراث فرهنگی یا بهتر میراث هویتی هر سرزمین به شمار می آید؛میراث هر سرزمین نیز بخشی از میراث جهانی است؛ آنجا که در یادگارنوشته های زبان فارسی نه تنها میراث ایرانی، که داده های مهمی از مواریث دیگر مردمان دور و نزدیک از چین تا به روم نیز محفوظ مانده است. از این روی احترام به زبان مادری می تواند احترام به میراث بشری تفسیر شود."

میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: