وزیر فرهنگ تاکید کرد: فضا را برای دسترسی همه به اطلاعات باز بگذاریم

1393/12/2 ۱۱:۴۱

وزیر فرهنگ تاکید کرد: فضا را برای دسترسی همه به اطلاعات باز بگذاریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند فکرشان از منبع وحی الهام گرفته شده و فقط باید این فکرها مطرح شود در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم. علی جنتی در همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با مورد توجه قرار دادن توسعه فرهنگی و نقش آن اظهار کرد: سه ضلع توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید در کنار هم حرکت کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند فکرشان از منبع وحی الهام گرفته شده و فقط باید این فکرها مطرح شود در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم.

علی جنتی در همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با مورد توجه قرار دادن توسعه فرهنگی و نقش آن اظهار کرد: سه ضلع توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید در کنار هم حرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه کشور و ملت ما صاحب فرهنگ و تمدن دیرینه هفت هزار ساله است، نسل امروز در جایگاهی قرار گرفته که باید ادامه‌دهنده این فرهنگ غنی و پربار ایرانی و اسلامی باشد.

جنتی با تاکید بر وجود تغییرات و تحولاتی که امروز با سرعت در دنیا صورت می‌گیرد، گفت: این تغییرات را امروز چه در حوزه‌های فناوری و چه در حوزه‌های اقتصادی و دیگر حوزه‌ها شاهد هستیم و در این راستا مهم این است که برای ارتقای فرهنگی جامعه تحولات جهانی را بشناسیم تا بتوانیم خود را با آن همراه کنیم و همچنین از همه ابزارهایی که امروز در اختیارمان است در جهت رشد و ارتقای خود بهره‌مند شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ کس نمی‌تواند امروز چشمش را ببندد و بگوید کاری با تحولات جهانی نداریم. ما نمی‌توانیم فقط به فکر خودمان بسنده کنیم. باید از فکر و اندیشه‌های دیگران هم استفاده کنیم و همچنین به آنها هم فکر دهیم و از فناوری‌های موجود بهره‌مند شویم.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ادامه گفت: در کشور ما هم‌اکنون دو تفکر وجود دارد؛ اگرچه ممکن است هر دو از این تفکرها یک هدف واحد را دنبال کنند که آن ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی است ولی در حال حاضر این دو تفکر با هم تباین دارند. یک تفکر می‌گوید که ما در دنیای زندگی می‌کنیم که حاکمیت اصلی با اطلاعات است و هر کشوری هر اندازه اطلاعات و آگاهی داشته باشند می‌تواند کشوری قدرتمند باشد.

 

همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ‌در واقع یک تفکر می‌گوید که به ملت اجازه دسترسی به اطلاعات از طریق ماهواره، مطبوعات و شبکه‌های مجازی بدهیم و مردم خودشان فکر صحیح را تشخیص می‌دهند اما تفکر دیگر در برابر این نوع تفکر قرار دارد که می‌گوید هر فکری که از بیرون بیاید فکر مسمومی است و حتما باید با آن مقابله کرد. اگر این تفکر از شبکه‌های ماهواره‌ای باشد باید جلوی آن را گرفت و در مسیر آن پارازیت انداخت و اگر این تفکر در فضای مجازی باشد باید آن را فیلتر و با آن مقابله کرد.

وی به بیان نگاه دولت در این راستا پرداخت و گفت: این دولت معتقد است که ما باید مراقب باشیم؛ مخصوصا باید از نسل نو و کودکان و فرزندان‌مان مراقبت کنیم تا از آثار سوء برخی اطلاعات وارداتی جلوگیری شود اما در عین حال باید فضا را باز بگذاریم که همه به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌در حوزه مطبوعات اگر مطالبی ضدامنیت ملی و توهین به مقدسات و مطالب ضد اخلاق وجود داشته باشد بایستی جلوی آن گرفته شود ولی فارغ از این موضوع، اشخاصی که صاحب فکر و اندیشه هستند می‌توانند صحبت کنند و ملت ما خودش موضوعات را تشخیص می‌دهد و می‌فهمد.

وی با تاکید بر اینکه رشد و تعالی جامعه در سایه تبادل آراء و برخورد افکار با یکدیگر انجام می‌شود، گفت: نمی‌شود که فقط یک فکر به جامعه تزریق شود. در همین راستا برخی فکر می‌کنند افکارشان از آسمان و از منبع وحی الهام گرفته شده و فقط باید به آنها توجه کرد و افکار آنها را مطرح کرد در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم.

 

*** جامعه در این یک سال و نیم فاسد نشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با مورد توجه قرار دادن اقدامات دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه کتاب، گفت: افراد صاحب فکر می‌توانند کتاب بنویسند البته قانون مواردی را منع کرده اما خارج از آن باید اجازه داد تا افراد صاحب فکر نظرشان را ارائه دهند و ما در این یک سال و نیم گذشته شاهد هستیم که بسیاری از کتاب‌هایی که قبلا بی‌جهت به آنها خرده گرفته می‌شد اجازه چاپ داده شد و شاهد بودیم که در این یک سال و نیم جامعه فاسد نشد.

جنتی با بیان اینکه در حدود 11 ماه گذشته به حدود 56 هزار عنوان کتاب اجازه چاپ داده شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، افزود: ما در آینده نزدیک برنامه‌هایی برای انتخاب شهر پایتخت کتاب و همچنین روستاهای دوستدار کتاب داریم که طی آن در شهرهایی که بیشترین کتابخانه وجود دارد انتخاب و تقدیر شود تا به این ترتیب نهضت کتابخوانی در جامعه رواج پیدا کند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه حاکمیتی است، به تعداد خبرگزاری‌ها و نشریات و موسسات فرهنگی مجوزدار در کشور اشاره کرد و گفت: البته حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، شخصیت‌ها، مراکز پژوهشی و ائمه جمعه هر کدام در رشد فرهنگی جایگاه خود را دارند و می‌توانند تلاش‌های خود را در این راستا انجام دهند.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: