انشالله رحمتی:اخلاق، دغدغه ثابت من در فلسفه است

1393/11/20 ۰۹:۵۵

انشالله رحمتی:اخلاق، دغدغه ثابت من در فلسفه است

دکتر انشاالله رحمتی، مترجم شایسته تقدیر کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» در سی‌و‌ دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: فلسفه اخلاق یکی از دغدغه‌های ثابتم درحوزه پژوهش است.

 

دکتر انشاالله رحمتی، مترجم شایسته تقدیر کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» در سی‌و‌ دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: فلسفه اخلاق یکی از دغدغه‌های ثابتم درحوزه پژوهش است.

دکتر انشاالله رحمتی، مترجم شایسته تقدیر کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» در سی‌و‌دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی درباره انتخاب موضوع فلسفه اخلاق برای پژوهش و ترجمه کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» گفت:  فلسفه اخلاق و پژوهش دراین زمینه جزو دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های من بوده است، چنان‌که در دوره تحصیل در مقطع ارشد پایان‌نامه خود را با این موضوع انجام دادم.

دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد تهران مرکز ادامه داد: فلسفه اخلاق برای من فراتر از اقدامات آکادمیک است زیرا این حوزه یکی از حوزه‌های جذاب در رشته فلسفه است و باعث ایجاد عقلانیت در جامعه می‌شود، چرا که عقلانیت بر فلسفه اخلاق نظام‌مند شده است.

 

اخلاق؛ مبحثی همه‌گیر

رحمتی در ادامه اظهار کرد: فلسفه اخلاق حاصل چند هزار تاملات بشر در دوره عقلانی‌سازی رفتار خود است.

مترجم «دانشنامه فلسفه اخلاق» با اشاره به برگزاری کارگاره‌هایی با موضع فلسفه اخلاق گفت:  اخلاق از جمله رشته‌هایی است که می‌تواند همه‌گیر باشد، به عبارتی وقتی از معرفت‌‌شناسی صحبت به میان می‌آید، مخاطبانی خاص نسبت به این موضوع علاقه‌مندی نشان می‌دهند اما اخلاق مخاطبان اختصاصی ندارد.

وی درباره کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» گفت: «دانشنامه فلسفه» جزو کتاب‌هایی است که به تمام رشته‌های فلسفه پرداخته است و رشته اخلاق نیز جزو رشته‌هایی است که با عنوان «دانشنامه فلسفه اخلاق» منتشر شده است.

رحمتی ادامه داد:  این دانشنامه در ایران با عنوان «دانشنامه پل ادواردز» معروف است، زیرا این شخص نخستین‌بار این کتاب را ویرایش کرده است  و در ویراست بعدی در سال 2006  دانشنامه را تکمیل و مقالاتی را به آن اضافه کرده و برخی مدخل‌ها را از آن حذف کرده است.

این مترجم شایسته تقدیر سی و دومین جایزه کتاب سال با بیان این‌که ترجمه این کتاب جزو طرح‌های پژوهشی انجمن حکمت بوده است اظهار کرد: طرح ترجمه این دانشنامه در انجمن حکمت با ترجمه چند مقاله این دانشنامه متوقف شد تا این‌که من برای ترجمه آن اقدام کردم.

رحمتی با اشاره به مقدمه دانشنامه گفت: در مقدمه کتاب این توضیح را به خوانندگان داده‌ام که سعی کرده‌ام یک نظم منطقی به مقالات دانشنامه بدهم و نسبت آنها با فلسفه اخلاق را در کتاب روشن‌تر کنم.

وی مقالات مندرج در این دانشنامه را کلاسیک معرفی و اظهار کرد: به نظرم باید نهادی به‌صورت منسجم عهده‌دار این موضوع شود تا کل مقالات دانشنامه فلسفه را ترجمه کند.

این دانشیار فلسفه در پاسخ به سوالی درباره نبود کتاب های فلسفه در لیست کتاب‌های برگزیده گفت: مرزبین کتاب‌های شایسته تقدیر و برگزیده بسیار باریک است. به نظر می‌رسد حجم تولید کتاب در عرصه اندیشه و گرایش‌های آن بسیار زیاد است و همین امر داوری کتاب‌ها را سخت می‌کند.

کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» با ترجمه دکتر انشالله رحمتی در سی‌و‌دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش دین به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر شناحته شد.

مراسم سی‌‌‌و‌دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یکشنبه نوزدهم بهمن‌ماه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: