پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن در جوار عطار و خیام آرام گرفت

1402/9/4 ۰۹:۱۰

پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن در جوار عطار و خیام آرام گرفت

پیکر دکترمحمدعلی اسلامی ندوشن پس از تشییع در نیشابور، در جوار آرامگاه های خیام و عطار در باغ مشاهیر این شهر آرام گرفت .

پیکر استاد ندوشن در بلوار عرفان نیشابور،حد فاصل آرامگاه‌های حکیم خیام و شیخ عطار تشییع و برای دقایقی در آرامگاه شیخ عطار گذاشته و شعرخوانی شد و پس از برگزاری مراسم فاخر فرهنگی و اقامه سومین نماز توسط حجت‌الاسلام یعقوبی امام جمعه نیشابور، در آرامگاه مشاهیر نیشابور  و در جوار اساتیدی نظیر مشکاتیان موسیقی‌دان، شیدای گیلانی شاعر و پهلوان شورورزی آرام گرفت.

دکتر اصغر دادبه ،در این مراسم که با حضور گسترده مردم و علاقه مندان این ادیب و  شاعر فرهیخته برگزار شد، گفت: اسلامی ندوشن اگر خودش را در لحظاتی فراموش کرده باشد، ایران را از یاد نبرده است و ذهنش آکنده از ایران یعنی فرهنگ  ایرانی بوده است.این ادیب فلسفه‌دان گفت: من حامل پیام و سلام همشهریان او و همشهریان خودم به مردم خراسان بزرگ به طور عام و نیشابور به طور خاص هستم و این امانت را به دست شما می‌سپارم. ایران، دل جهان است و یزد ما در وسط آن کویر، دل ایران بوده که از 3 سرچشمه فرهنگ گرفته است؛ یکی خراسان بزرگ که بعد از اسلام فرهنگ ما اینجا دوباره قد راست کرد، شعر ما اینجا دوباره بالید و هرچه بود اینجا بود و اگر حمله ناجوانمردانه مغول نبود،داستان ما داستان دیگری بود .

وی در خصوص انتخاب نیشابور برای محل دفن استاد اسلامی ندوشن تاکیدکرد: نیشابور چنانکه استاد ندوشن هم گفتند، خلاصه فرهنگ خراسان یعنی خلاصه فرهنگ ایران است .

آبروی ملت ایران

امام‌جمعه نیشابور گفت: استاد محمدعلی اسلامی ندوشن مرد بزرگی بود که مایه افتخار، عزت و آبروی مردم نیشابور و ملت ایران است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید قاسم یعقوبی در مراسم تشییع پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن در نیشابور اظهار داشت: در متون اسلامی ما، قرآن و احادیث، جایگاه دانش و دانشمندان بسیار بلند و رفیع تعریف و شناخته شده و ملت بزرگ ایران و نیشابور قهرمان ما ،براساس همین تعالیم قرآن و احادیث به عالمان و دانشمندان علم و دانش اهمیت زیادی

می‌دهند.وی  افزود:مردمان عالم‌دوست نیشابور در زیر قدم‌های دانشمندان، پر و بال  وخضوع و خصوع و تواضع خود را پهن می‌کنند که این حرکت امروز نشانه محکم و دلیل روشن این ادعا است.یعقوبی تأکید کرد: از همه شما مردم عزیز دانشمنددوست و دانش‌دوست که در تشییع پیکر این دانشمند فرهیخته، فرزند ایران، کسی که قریب به یک قرن برای فرهنگ و تاریخ ایران و کشور عزیز ما خون دل خورد، تلاش کرد ‌و استخوان خرد کرد، تشکر می‌کنم و به خانواده این استاد نیز تسلیت و همچنین تبریک می‌گویم. تسلیت به خاطر فقدان چنین استاد بزرگ و پدر ارزشمندی و تبریک به دلیل این اعتبار، آبرو و جایگاه اجتماعی و علمی است، مرد بزرگی که مایه افتخار، عزت و آبروی شما و ملت ایران است واستاد فرمودند اگر بخواهیم ایران را خلاصه کنیم، خلاصه آن نیشابور است و این همان صحبت رهبر انقلاب بوده که در برگزاری کنگره شهدای نیشابور فرمودند نیشابور فشرده تاریخ و تمدن ایران است.وی ادامه داد: این نگاه بزرگان ما از اساتید دانشگاه تا علما و مراجع به نیشابور، نشان‌دهنده این جایگاه عظیم و بزرگ است و امیدوارم همانگونه که نیشابور در طول تاریخ غنی ایران از پایگاه‌های تمدن‌ساز بوده است در جمهوری اسلامی نیز پایگاهی برای تمدن نوین اسلامی باشد.

 قرائت وصیت نامه‌  اسلامی ندوشن

در مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن،وصیت‌نامه آن مرحوم توسط محمدجواد حق‌شناس به عنوان وکیل خانواده  ایشان  قرائت شد.

متن وصیت‌نامه به شرح زیر است :

«خواست من است که چون روز محتوم فرار رسد، جنازه را از دانشگاه تهران گذرانده به نیشابور انتقال دهند و از آنجا ببرند و در دامنه کوه بینالود به خاک بسپارند. خراسان پرتاریخ‌ترین ایالت ایران است و نیشابور فراکشیده‌ترین شهر ایران. اگر فوت من در خارج از ایران صورت گرفت، جنازه به ایران انتقال داده شود.

آنچه از من برجای مانده کتاب‌هاست؛ امتیاز چاپ و تجدید چاپ آن را به نهاد آرامگاه فردوسی واگذار می‌کنم. عواید حاصل از آن‌ها به عنوان حق‌التالیف، صرف گلکاری و زیباسازی محوطه آرامگاه و جاده مشهد به توس خواهد شد. امیدوارم که این خواست‌ها به خوبی اجرا شود.از خانواده، همسر، دوستان و خوانندگانم خداحافظی می‌کنم. بر روی گور من علاوه بر اسم، تاریخ تولد، و مرگ، این بیت حافظ نوشته خواهد شد: اگر از پرده برون شد دل من عیب مکن/ شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند. مهر 1393»

گفتنی است استاد محمدعلی اسلامی ندوشن پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱دار فانی را وداع گفت واز آنجا که در وصیتنامه خویش، «نیشابور» را به عنوان خانه ابدی خویش برگزیده بود، پیکر ایشان پس از گذشت ۱۸ماه  برای  خاکسپاری از کانادا به ایران منتقل شد و پس از برگزاری آیین های باشکوه تشییع در تهران و یزد، صبح پریروز در نیشابور به خاک سپرده شد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: