مولانا پیوند فرهنگی و معنوی میان ملت‌های فارسی زبان است

1402/7/24 ۱۲:۰۰

مولانا پیوند فرهنگی و معنوی میان ملت‌های فارسی زبان است

سفیر تاجیکستان، مولانا را پیوندی میان فارسی‌زبانان دانست و گفت: میراث مولانا با گذشت زمان از محدوده یک ملت یا کشور بیرون آمده و میراث معنوی برای رستگاری و آزادگی و رهایی از مشکلات دنیای فانی است.

نظام‌الدین زاهدی شمس‌الدین زاده در همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی که روز، یکشنبه ۲۳ مهرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مسلم است که هیچ ادبیاتی در دنیا نتوانسته همچون ادبیات فارسی، بزرگان ادب و شعر را به بشریت معرفی کند. مولانا کسی است که با خلاقیت خود در اعتلای شعر و ادب فارسی مقام بالایی کسب کرده و با آثارش جهان را مسحور کرده است. 

وی افزود: مولانا در تاجیکستان، یکی معروف‌ترین و محبوب‌ترین شاعران فارسی زبان است.

سفیر تاجیکستان تاکید کرد: آثار مولانا اکنون نماد هویت فرهنگی و حافظه تاریخی تاجیکان محسوب می‌شود. مردم تاجیکستان از گذشته خونین خود کمک گرفته و گام‌هایی استوار را در جامعه کنونی گذاشته و اتفاقاتی را رقم زده‌اند. روند بازیابی هویتی ملی تاجیک، با ابتکار رئیس جمهور روندی سرنوشت‌ساز است، زیرا در ۸۰ سال حکومت شوروی مردم تاجیکستان از آموزش و حرکت ارزشمند مولانا و دیگر حکما برخوردار نبودند.

او ادامه داد: امروز شرایط تغییر کرده و مردم ما به آثار مولانا و جهان تفکر و معنوی این عارف بزرگ روی آورده‌اند. در این روند در سال ۱۳۸۶ شمسی، شناخت آثار این عارف نامی آغاز شد و مولاناخوانی و حافظ‌خوانی به عنوان یک سنت شایسته تداوم یافت. روز هشتم مهر ماه نیز به‌عنوان روز گرامیداشت این عارف در نظر گرفته شده تا با همایش‌ها و محفل‌ها از او تجلیل شود.

زاهدی شمس‌الدین زاده یادآور شد: در زمان استقلال تاجیکستان، مولاناپژوهی به‌عنوان یکی از  مهم‌ترین رشته‌های ادبیات آغاز شد و گام نخست آن نیز با نشر آثار این عارف بزرگ بود تا در دسترس همه قرار گیرد.

سفیر تاجیکستان توجه گسترده به آثار این عارف را سبب رشد مولاناپژوهی دانست و گفت: در ۳ دهه اخیر آثار ادبی و تفکرات معنوی مولوی در کشور ما پدید آمده است‌. واژه‌هایی همچون گفت‌وگوی تمدن‌ها در آثار مولانا بیان شده است. امروز مولانا یک پیوند فرهنگی و معنوی میان ملت‌های فارسی زبان است. میراث مولانا با گذشت زمان از محدوده یک ملت یا کشور بیرون آمده و میراث معنوی است. او بیش از ۸۰۰ سال قبل پیامی آورد که "ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم‌".

او تصریح کرد: مولانا مظهر آرمان‌های معنوی و اخلاقی امروز انسانی شده و پایبندی به آثار او می‌تواند باعث رستگاری، آزادگی، رهایی از مشکلات در دنیای فانی شود. از این رو جهان متمدن برای شناخت و تشویق به آثار این متفکر نیاز دارد و این مهم می‌تواند با همیاری دست‌جمعی مولاناپژوهان کشورهای فعال در این عرصه محقق شود. این همایش‌های بین‌المللی نیز از جمله همین تلاش‌ها محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: