استاندارد ملی مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای تدوین شد

1401/8/4 ۰۸:۵۴

استاندارد ملی مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای تدوین شد

پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای انجام وظیفه ملی در حوزه تدوین استانداردها با همکاری متخصصان درون و برون سازمانی، اقدام به تدوین استاندارد ملی «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این استاندارد، اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با توصیه‌ها و راهکارهای مربوط به مدیریت شرایط محیطی در حوزه کتابخانه‌ها و آرشیوها ارائه می‌دهد و برای آرشیوها و کتابخانه‌ها و سایر موسسات کاربرد دارد که حجم بالایی از مجموعه‌های کاغذی، مجموعه‌های با ارزشی از فیلم ها، ‌رسانه‌های مغناطیسی،‌ چرم و سایر مواد آلی، غیرآلی یا ترکیبی را نگهداری می‌کند.

بحث‌های گسترده‌ای در حوزه روش‌های حفاظتی پیشگیرانه و واپایش غیر‌فعال (کنترل غیر مداخله‌گر) در این استاندارد مطرح شده است.

همچنین اطلاعات تفصیلی درباره مدیریت محیط آرشیو یا کتابخانه را با هدف کمک به تعیین اهداف حفاظت و نگهداری و اخذ تصمیم‌های درست در این حوزه، ارائه می‌دهد و بر تعیین اهداف مدیریت زیست محیطی در راستای برآورده ساختن نیازهای حفاظتی و نگهداری مجموعه‌ها تاکید دارد.

استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای» که بر مبنای استاندارد بین‌المللی ISO/TR 19815:2018 تدوین شده است.

با تلاش و مدیریت دفتر استاندارد ‍پژوهشکده اسناد و با مشارکت همکاران و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در 101 صفحه، تدوین شده است. جمعی از اساتید دانشگاه، ‌نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران و نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تدوین آن به سازمان همکاری و مشارکت داشته اند.

فرآیند تدوین آغاز و با برگزاری کمیته ملی در بهار سال 1401 ادامه یافت. این استاندارد اختصاص شماره ملی 23135 در  پاییز 1401 به چاپ رسیده و در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی : «http://standard.isiri.gov.ir» قابل دسترس است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: