برگزیدگان چهارمین آیین حامیان نسخ خطی معرفی شدند

1393/10/9 ۱۲:۰۷

برگزیدگان چهارمین آیین حامیان نسخ خطی معرفی شدند

برگزیدگان چهارمین آیین حامیان نسخ خطی طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد در کتابخانه ملی معرفی شدند. در آیین چهاردهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی اعلام شد که دبیرخانه چهاردهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی کار جمع ­آوری آثار را از خردادماه 1393 آغاز کرد و گردآوری 300 عنوان کتاب (که مطابق فیپا یا شناسنامه کتاب در سال 1392 منتشرشده بودند)، 328 عنوان مقاله و 23 عنوان پایان نامه و همچنین شناسایی سایت های مرتبط، مجموعه داران، اهداگران و مؤسسات فعال در حوزه چاپ و نشر کتب خطی، منابع تهیه شده به دوصورت دریافت از مراکز و ناشران و دریافت از مخازن اطلاع رسانی، نشریات و پایان نامه های سازمان ماحصل کار این دبیرخانه در این دوره از آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بود. آنچه در ادامه می آید نتیجه کار دبیرخانه علمی و اجرایی و معرفی

 

برگزیدگان چهارمین آیین حامیان نسخ خطی طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد در کتابخانه ملی معرفی شدند.

 در آیین چهاردهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی اعلام شد که دبیرخانه چهاردهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی کار جمع ­آوری آثار را از خردادماه 1393 آغاز کرد و گردآوری 300 عنوان کتاب (که مطابق فیپا یا شناسنامه کتاب در سال 1392 منتشرشده بودند)، 328 عنوان مقاله و 23 عنوان پایان نامه و همچنین شناسایی سایت های مرتبط، مجموعه داران، اهداگران و مؤسسات فعال در حوزه چاپ و نشر کتب خطی، منابع تهیه شده به دوصورت دریافت از مراکز و ناشران و دریافت از مخازن اطلاع رسانی، نشریات و پایان نامه های سازمان ماحصل کار این دبیرخانه در این دوره از آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بود.

آنچه در ادامه می آید نتیجه کار دبیرخانه علمی و اجرایی و معرفی برگزیدگان این دوره از آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی است:

 

** محور فهرست نگاری نسخه های خطی

در این محور از میان فهرست های انتشاریافته در سال 1392، که به دبیرخانه رسیده بود 9 فهرست به مرحله نهایی راه یافت. در گام نخست، بررسی کمّی این آثار نشان داد هشت اثر به حوزه فهرست نویسی نسخه های خطی تعلّق دارد و یک اثر مربوط به حوزه فهرست نویسی نسخه های عکسی است. پنج فهرست مربوط به فهرست نگاری کتابخانه های داخل کشور و چهار فهرست مربوط به فهرست نگاری کتابخانه های خارج کشور توسّط ایرانیان است. شش فهرست به زبان فارسی و سه فهرست به زبان عربی است.

با تأیید کمیته داوری، پنج داور برای ارزیابی کیفی این آثار تعیین شد. هر اثر حدّاقل توسّط دو داور مورد ارزیابی قرارگرفت. امتیاز نهایی از میانگین امتیازات داوری هر اثر به دست آمد.

نتایج ارزیابی محور فهرست نگاری نشان داد چهار فهرست برتر از دیدگاه داوران، فهرست نسخه های خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی (ج42) با کسب 5/ 90 امتیاز، فهرست دستنویس های فارسی کتابخانه فاتح (استانبول) با کسب 90 امتیاز، فهرست نسخه های خطی اهدایی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (ج4) با کسب 81 امتیاز و فهرست مخطوطات مکتبة العتبة العباسیة المقدّسة (ج2) با کسب 5/80 امتیاز است.

بدین ترتیب از دیدگاه داوران در محور فهرست نگاری نسخه های خطّی، فهرست کتابخانه آیه الله العظمی مرعشی (ج42) اثر برگزیده و فهرست دستنویس های فارسی کتابخانه فاتح (استانبول) اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

 

در جلسه دبیران چهاردهمین آیین پیشنهاد معرفی دو اثر برگزیده و شایسته تقدیر در دو حوزه فهرست های داخل و خارج از کشور (در مجموع چهار اثر) ارائه شد. بر این اساس نتایج ارزیابی محور فهرست نگاری بدین شرح است:

 

** در محور فهرست های داخلی، «فهرست نسخه های خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیة الله العظمی مرعشی (ج42)» با کسب 5/90 امتیاز به عنوان اثر برگزیده، و «فهرست نسخه های خطی اهدایی حضرت آیةالله العظمی خامنه ای (ج4)» با کسب 81 امتیاز به عنوان اثر شایسته تقدیر.

 

** در محور فهرست های خارج ایران، فهرست دستنویس های فارسی کتابخانه فاتح (استانبول) با کسب 90 امتیاز، اثر برگزیده، و فهرست مخطوطات مکتبة العتبة العباسیة المقدّسة (ج2) با کسب 5/80 امتیاز اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

**نتیجه داوری محور متون تصحیحی

در این محور که دبیری آن را دکتر نجفقلی حبیبی بر عهده داشت، مجموع آثار تصحیحی پس از بررسی کیفی اولیه بر اساس کمیت به سه بخش عمده تقسیم شد؛ آثار حوزه تاریخ، آثار حوزه ادبیات و سایر آثار. در میان این سه دسته تنها آثار ادبی حایز امتیاز شدند. دبیری این شاخه از محور متون تصحیحی بر عهده دکتر بهروز ایمانی بود، و از جمله داوران این محور استاد نجیب مایل هروی. گزارش داوری این محور بدین قرار است:

 

نتیجه داوری متون ادبی

از میان سیزده متن ادبی تصحیحی راه یافته به مرحله نهایی دو اثر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

اثر برگزیده: مرات الاصطلاح: تالیف آنندرام مخلص، تصحیح دکتر چندر شیکهر، دکتر حمیدرضا قلیچخانی و دکتر هومن یوسفدهی.

اثر شایسته تقدیر: دیوان عطّار نیشابوری (متن انتقادی بر اساس نسخههای خطّی کهن) تصحیح: مهدی مدائنی، مهران افشاری و با همکاری و نظارت علیرضا امامی.

 

** محور آثار تألیفی

در این محور که دبیری آن را فتح الله کشاورز، از کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی عهده دار بود، سه اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد که از آن میان هیچ اثری برگزیده نشد، اما دو اثر به صورت مشترک حایز رتبه شایسته تقدیر شدند:

کتاب «زرافشان، فرهنگ اصطلاحات خوشنویسی، کتاب آرایی و نسخه پردازی در شعر فارسی»، اثر حمیدرضا قلیچ خانی، انتشارات فرهنگ معاصر.

«دانشنامه مهر و حکاکی در ایران»، اثر محمدجواد جدی، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، با همکاری کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلش شورای اسلامی، و بنیاد دایرةالمعارف انسان شناسی.

 

**محور نشریات تخصصی

دبیری این محور بر عهده دکتر محسن جعفری مذهب بود. داوران پس از ارزیابی نشریات این حوزه (همچون نامه بهارستان، پیام بهارستان، گزارش میراث، آینه میراث، میراث شهاب، کتاب ماه کلیات، کتاب ماه هنر، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، گنجینه اسناد، فصلنامه کتاب، و...)، هیچ نشریه ای را واجد شرایط برگزیده شدن ندیدند.

گزارش ارزیابی وب سایت های حوزه نسخ خطی

دبیری این محور بر عهده دکتر عبدالحسین طالعی بود.

از این رو امتیاز نهایی و درجه وب سایت ها را در دو گروه به شرح ذیل بررسی شده است.

 

درجه بندی وب سایت های مراکز دولتی یا قدیمی یا موقوفه بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET)

 

 

** نام سایت امتیاز درجه

کتابخانه ملی ایران 82 عالی

آستان قدس رضوی 82 عالی

کتابخانه مجلس 82 عالی

کتابخانه ملک 23/77 عالی

میراث مکتوب 84/74 عالی

شهاب 5/66 بسیار خوب

 

** درجه بندی وب سایت های شخصی یا وابسته به مراکز کوچک و کم امکانات بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET)

نام سایت امتیاز درجه

مجمع ذخایر اسلامی 82 عالی

حلقه کاتبان 89/78 عالی

بساتین 30/76 عالی

بیاض 53/75 عالی

عظام 91/71 عالی

مؤسسه کتابشناسی شیعه الاثر 06/69 بسیار خوب

بنیاد محقق طباطبایی 51/67 بسیار خوب

 

** گزارش محور اهداگران و مجموعه داران

در کمیته داوری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی مقرر شد در این دوره به حامیان نشر متون و اهداگران نسخه های خطی و همچنین مجموعه داران فعال در حوزه نسخه های خطی توجه ویژه معطوف شد. حاصل این توجه بر اساس استفسای دبیر این محور اکبر شریف زاده به این شرح است:

 

ردیف نام و نام خانوادگی علت انتخاب

1 خانواده آیت الله سید مجتبی موسوی لاری اهداگر 81نسخه خطی و 6نسخه چاپ سنگی

2 سید بدیع طبائیان 25 نسخه خطی و 1 نسخه چاپ سنگی

3 محمد صادق زمانی 11 نسخه خطی و 3 نسخه چاپ سنگی

 

ردیف نام و نام خانوادگی علت انتخاب

1 انجمن مجموعه داران ایران (مهندس لطفی) حمایت از مجموعه داران نسخه های خطی

2 نادرقلی نادری رارانی مجموعه دار بیش از 200 نسخه خطی در اصفهان

3 داریوش پبدنی مجموعه دار بیش از 200 نسخه خطی اصفهان

 

ردیف نام و نام خانوادگی علت انتخاب

1 - یحیی شایسته منش حامی نشر کتاب 3جلد کتاب در حوزه متون

2 - امیرناصر صیرفیان حامی نشر کتاب 1جلد کتاب در حوزه متون

3 - علی تشکری حامی نشر کتاب 1جلد کتاب در حوزه متون

4 - مهدی صداقتی حامی نشر کتاب 1جلد کتاب در حوزه متون

 

** موسسات بزرگ مالی و اعتباری حامی نشر متون

ردیف نام حامی بزرگ مالی علت انتخاب

1 -بانک پاسارگاد حمایت از انتشار شاهنامه طهماسبی

2- بانک توسعه صادرات ایران حمایت از انتشار کتاب شاهکارهای ایران در لهستان

3- سازمان زیباسازی شهرداری تهران حمایت مالی از انتشار کتاب راز خط و نقاشی خط در آثار رضا مافی

 

** محور حفاظت، مرمت و صحافی نسخ خطی

در این محور، که دبیری آن بر عهده دکتر سمیه سادات محسنیان بود، سوابق دریافت شده در سه محور مرمت، صحافی و جلدسازی و آسیب زدایی و ضدعفونی آثار کاغذی با حضور داورانی خبره بررسی شد. تعداد کل سوابق دریافت شده از مرمتگرانِ دست نوشته های خطی 26 مورد بوده که از کتابخانه دانشگاه تهران، آستان قدس رضوی، بنیاد ایران شناسی، کتابخانه دانشگاه تهران – سازمان اسناد و کتابخانه ملی- کتابخانه و موزه ملی ملک به دبیرخانه رسیده بود. از این بین افراد برگزیده و افراد شایسته تقدیر بر اساس اعلام داوران این محور عبارتند:

 

** در محور مرمت

برگزیده: هادی دهقان پور با 27 سابقه درخشان در حوزه مرمت از آستان قدس رضوی

شایسته تقدیر: لی لی کردوانی (کتابخانه دانشگاه تهران)

 

** در محور آسیب شناسی و ضدعفونی

شایسته تقدیر: فاطمه قدرتی(سازمان اسناد و کتابخانه ملی)

 

** در محور صحافی و جلدسازی نسخه های خطی

برگزیده: عبدالله فولادی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی)

شایسته تقدیر: قدیر صادق زاده (سازمان اسناد و کتابخانه ملی)

 

** محور تالیف پایان نامه های دانشگاهی

در این محور که دبیری آن را دکتر حبیب الله عظیمی بر عهده داشت، ارزیابی آثار دو بخش پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد، و پایان نامه های مقطع دکتری تقسیم و نتیجه داوری نهایی آثار راه یافته به مرحله پایانی به این شرح اعلام شد:

فهرست نویسی 200نسخه خطی دانشگاه تربیت مدرس/ سمانه زمان زاده - دانشگاه شهیدبهشتی و بنیاد ایرانشناسی/ کارشناسی ارشد نسخه شناسی – پایان نامه برگزیدۀ مقطع کارشناسی ارشد

بررسی فرایند سازمان دهی و اطلاع رسانی نسخه های خطی و چاپ سنگی سازمان میراث فرهنگی/ پرستو یاری/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات/کارشناسی ارشد کتابداری/ شایسته تقدیر مقطع کارشناسی ارشد

پایان نامه روش شناسی فهرستنگاری نسخ خطی ایرانی اسلامی/ فریبا افکاری/ دانشگاه تهران / دکتری کتابداری و تصحیح و پایان نامه توضیح و تحلیل بستان العارفین/ تهمینه عطائی کچویی/ دانشگاه تربیت مدرس / دکتری زبان و ادبیات فارسی – آثار برگزیده مشترک در مقطع دکتری

 

** محور مقالات

مسئولیت دبیری بخش مقالات بر عهده دکتر فریبا افکاری قرار داشت. کار داوری این محور با بررسی اولیه مقالات در حوزه های مختلف که در سال 1392 در نشریات تخصصی کشور منتشر شده و به دبیرخانه رسیده بود کار آغاز شد. بر این اساس مقالات باید رابطه ای با حوزه نسخ خطی و اسناد داشته باشند، از این رو مقالاتی که در حوزه های مختلف ادبیات، تاریخ، هنر، خوشنویسی، فهرست نگاری، کتابشناسی، نسخه شناسی، تصحیح متون، معرفی و نقد فهرست ها و کتاب های منتشر شده در حوزه نسخ خطی و میراث مکتوب بودند و در آنها نسخه یا رساله ای مورد بررسی قرارگرفته بود به داوران سپرده شد.

 

** عنوان مقاله نام و نوع نشریه مولفان ارزیابی

1) نگاهی به کتاب درآستانه چاپ، دیباچه ای به میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان کتاب ماه کلیات

(علمی - مروری) غلامرضا جمشید نژاد/ محمدابراهیم ذاکر شایسته تقدیر 94

2) ویرایش و گزارش دیباچه شاهنامه برپایه نسخه سن ژوزف کتاب ماه کلیات،

(علمی ـ مروری) سجاد آیدانلو برگزیده 97

3) تاملی در دیوان خاقانی ویراسته میرجلال الدین کزازی براساس معیارهای نویافته آیینه میراث

(علمی ـ پزوهشی) سعید مهدوی فر 92 برگزیده

4) انتصاب کتاب دستورالوزراء به خواجه نظام الملک یا عدنی طوسی کاوش نامه

(علمی ـ پژوهشی) محمدرضا ملک ثابت شایسته تقدیر 88

5) معرفی، بررسی و تحلیل نسخه کاشف المشکلات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان (علمی- پژوهشی) فاطمه کوپا

مصطفی گرجی سیدعلی اصغر میرباقری فرد

فرشته محجوب شایسته تقدیر 88

6) یک منبع ناشناخته تصوف خراسان از قرن پنجم کتاب مروارید خلیج فارس

(علمی ـ تخصصی) محمدرضا شفیعی کدکنی برگزیده 90

7) منظومه حماسی عاشورایی مقامات حسینی منشی بمرودی و نسخه های خطی آن پیام بهارستان (علمی ـ تخصصی) عبدالله مراد

سیدعباس محمدزاده

الیاس رستم پور شایسته تقدیر 88

 

** محور گزارش، گفت وگو و یادداشت ها

کمیته داوری چهاردهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به این تصمیم رسید که در بخش گزارش، گفتگو و یادداشت های منتشر شده در سال 1392 نیز به کار ارزیابی و داوری بپردازد و بر این اساس کار دبیری این محور بر عهده معصومه فرشچی از همکاران سازمان قرارگرفت.

در این محور از میان آثار رسیده و بررسی شده، آثار چهار نفر به مرحله نهایی راه یافت:

 

** در بخش یادداشت، مجموعه یادداشت های دکتر حسن انصاری مصحح، نسخه شناس و محقق، به لحاظ فعالیت های کیفی و کمی پیوسته در حوزه شناسایی، معرفی، تحقیق و تصحیح نسخه های خطی برگزیده شد.

 

** در بخش گزارش، مجموعه گزارش های حسین متقی، فهرست نگار و کتاب شناس نسخه های خطی با ارائه گزارش های کیفی از کتابخانه های دیجیتالی نسخه های خطی دانشگاهی و بانک های اطلاعاتی نسخه های خطی خارج از کشور برگزیده شد.

 

** در بخش گفت وگو، مجموعه مصاحبه های معصومه کلانکی و سهیلا یوسفی به دلیل کمیت در انجام گفت وگوهای تخصصی با افراد صاحب نظر و برجسته در زمینه تصحیح و ترجمه نسخه های خطی، شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

** محور مجموعه مقالات و مجموعه رسایل

در این محور که دبیری آن بر عهده معصومه سادات میرپوریان از همکاران سازمان بود، از میان 15 عنوان مجموعه مقالات که به دبیرخانه رسیده بود، سه عنوان به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد:

- اوراق عتیق (مجموعه مطالعات متن پژوهی، نسخه ­شناسی و فهرست نگاری)، دفتر سوم، به کوشش محمد حسن حکیم، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛

- جشن­ نامه استاد سید احمد حسینی اشکوری، به کوشش رسول جعفریان، نشر علم/ خانه کتاب/ کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام قم؛

- نامة حائری (جشن­نامه استاد عبدالحسین حائری)، به کوشش عبدالحسین طالعی با همکاری مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.

بر اساس داوری نهایی در این حوزه، هیچ یک از آثار حایز رتبه برگزیده نشد و تنها مجموعه «اوراق عتیق» با امتیاز 84 شایسته تقدیر شناخته شد.

 

** محور چاپ عکسی

دبیری این محور بر عهده دکتر مرتضی رزم آرا بود که نتایج داوری را از میان تعداد کل 50 عنوان (51 مجلد) آثار چاپ عکسی (اعم از چاپ از روی نسخه خطی و کتاب قدیم چاپ سنگی و سربی)؛ به ابن شرح اعلام داشتند:

از میان سه اثر راه یافته به مرحله ی نهایی به شرح زیر:

- وندیداد ساده (نسخه خطی اوستای 976)/ به کوشش ایرج افشار و کتایون مزدا پور، تهران، انتشارات فروهر، 1392؛

- شرح المقدمه فی الکلام/ نجیب الدین ابوالقاسم عبدالرحمن بن علی بن محمدالحسینی (المتوفی 582 ﻫ) مع المقدمه فی الکلام اشیخ ابوجعفر محمدبن الحسن بن علی الطوسی (المتوفی 460 ﻫ)، تحقیق و تقدیم حسن انصاری و زابینه اشمیتکه، تهران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین، 1392؛

- کلیات خواجوی کرمانی، کتابت محمدبن عمران کرمانی سال 750 قمری، با گزارش نسخه شناسی علی رضا هاشمی نژاد، کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1392.

طبق داوری های به عمل آمده، وندیداد ساده به عنوان اثر برگزیده شناخته شد و دو اثر دیگر به عنوان آثار شایسته ی تقدیر شناخته شدند.

 

** محور کتاب های چاپ هنری

در آیین چهاردهم بررسی آثاری از گنجینه نسخه های خطی که با کیفیت هنری منتشر شده اند نیز در دستور کار قرار گرفت که دبیری این محور بر عهده دکتر حمیدرضا قلیچ خانی قرارداشت.

در این محور افزون بر آثار رسیده به دبیرخانه سایر آثاری که اطلاعاتی از آنها به دست آمده بود مورد بررسی قرارگرفت، و در مجموع ده اثر مورد ارزیابی قرارگرفت که از آن میان چهار اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت. در نهایت یکی از این آثار برگزیده و سه اثر دیگر شایسته تقدیر شناخته شدند.

این آثار به ترتیب عبارتند:

شاهنامه طهماسبی، انتشارات فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران و موسسه متن، با حمایت بانک پاسارگاد.

میرعلی هروی، منتخبی از مرقعات ایران و هند موزه های جهان. گردآوری علی زارع دار، انتشارات رواق هنر.

میرعماد الحسنی، پادشاه ممالک خط، منتخبی از آثار خوشنویسی و نگارگری در موزه های جهان، گردآوری علی زارع دار، انتشارات رواق هنر.

راز خط و نقاشی خط در آثار رضامافی (مروری بر آثار رضا مافی)، تالیف کاوه تیموری، با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران.

در این محور از سوی دبیر مربوطه پیشنهاد شد با توجه به آن که بیشترین تلاش و هزینه از سوی موسسه حامی یا ناشر صورت می گیرد جوایز مربوطه نیز به ناشر یا حامی تعلق بگیرد.

 

** محور موسسات و نهادهای فعال

در این محور مجموعه فعالیت های ناشران، کتابخانه ها و موسستان خصوصی و دولتی که نسبت به شناسایی، نگهداری، معرفی و آموزش فنون مبوط به نسخه های خطی اهتمام داشته اند پرداخته شده است. دبیری این محور بر عهده دکتر علی صادق زاده وایقان بود.

در این محور مجموعه فعالیت های حدود بیست موسسه فعال تر، اعم از ناشر و کتابخانه فعال در حوزه نسخه های خطی از میان یکصد موسسه شناخته شده مورد بررسی قرارگرفت: جمع بندی نهایی پس از مشاوره با همکاران و متخصصان این حوزه چنین است:

1.آستان قدس رضوی به علت فعالیت برجسته در فراهم آوری نسخه های خطی (فیزیکی و دیجیتالی) به ویژه فعالیت چشمگیر در شهرستان و اقصی نقاط کشور؛ فهرست نویسی؛ اسکن؛ اطلاع رسانی؛ برگزاری نمایشگاه؛ کارگاه آموزشی و چاپ فاکسیمیله؛ انتشار گنجنامه رضوی و...بعنوان برگزیده (حائز رتبه اول).

2.کتابخانه و موزه ملی ملک با فعالیت چشمگیر در حوزه مرمت؛ برگزاری کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی مناسب به عنوان شایسته تقدیر (حائز رتبه دوم).

توضیح تکمیلی: اگرچه فعالیت های دو نهاد خصوصی و نیمه خصوصی به لحاظ کمی قابل ملاحظه بود اما به دلیل پایین بودن سطح کیفی آثار این دو موسسه به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر انتخاب نشدند:

1. انتشارات سفیر اردهال به دلیل چاپ فاکسمیله از نظر کمیت.

2.مجموعه فعالیت های مجمع ذخایر اسلامی بویژه به دلیل برگزاری همایش میراث مشترک ایران و هند در سال گذشته، و نیز انتشار آثاری در قالب فاکسیمیله.

 

** محور آثار ترجمه شده

در این محور که دبیری آن بر عهده جناب محمدحسین مرعشی بود، تنها اثر راه یافته به مرحله نهایی بررسی شده و علی رقم ارزشمندی آن در معرفی آثار ایرانی موجود در یک کشور اروپایی، به دلیل عدم تناسب عنوان با محتوا، و راه یابی برخی تصاویر غیرمرتبط در اثر، به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین بانک توسعه صادرات ایران که حامی مالی این اثر بود نیز شایسته تقدیر شناخته شد. این اثر عبارت است:

شاهکارهای هنر ایران در مجموعه های لهستان. ویراستار علمی تادیوش مایدا (Masterpiece of Persian art from polish collections/Tadeusz Majda )؛ مترجمان مهدی مقیسه، داود طبایی. تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، ‏1392.

در دومحور طرح ها و نرم افزارها نیز هیچ اثری برگزیده و شایسته تقدیر شناخته نشد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: